Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av arre
hallå.
jag har ett litet problem med min volvo 944 årsmodell 91 nu.
det är en b 230 fb motor och bilen har farthållare.
när kommer till en rondell exempelvis eller svänger in på en parkering frikopplar jag och rullar in lite lugnt och fint och då hänger sig gasen på något vis runt 2000 varv.
det händer bara när jag kört motorväg ett tag, den varavar alltså inte när jag precis startat bilen.
jag har plockat bort både gasspjäll och tomgångsventil och gjort rent dom utan något resultat.
jag har provat att spraya startgas överallt i motorrummet och letat tjuvluft.
jag har plockat bort gasvajern till farthållaren från gasrullen ifall den spökade men utan resultat.
jag provade att vrida fram och tillbaka på gasspjället när motorn stod på 2000 varv på tomgång och jag blir inte klok på det heller.
gasspjället stänger när jag släpper men tomgången ligger kvar högt.
motorn ska ju inte kunna varva så högt när spjället är stängt och den inte får luft då men bevisligen gör den ju det ändå.
drar den tjuvluft borde den väl göra det oftare och inte bara när jag frikopplar, motorn varvar aldrig med en växel i utan bara när jag inte har någon växel i.
idag tändes dessutom lambdasondlampan en kort stund när jag rullade in mot en rondell och varven lade sig runt 400 varv för ovanlighetens skull, jag lade i ettans växel och då släcktes lampan och motorn gick upp till normala 900 varv på tomgång.
jag har dessutom kollat så plastmattan på golvet låser inte gaspedalen heller.
finns dett någon som har en aning om vad detta problem kan bero på??
mycket tacksam för svar!
/ arre
jag har testat det med och den visar inga felkoder heller.
varken i tvåan eller sexan.
jag kikade tre gånger på varje uttag för jag läste att den kan lagra upp till tre felkoder.
alla gånger blinkade den ett-ett-ett.
jag försökte dessutom att radera testet utifall det skulle generera en felkod.
arre skrev: när kommer till en rondell exempelvis eller svänger in på en parkering frikopplar jag och rullar in lite lugnt och fint och då hänger sig gasen på något vis runt 2000 varv.
det händer bara när jag kört motorväg ett tag, den varavar alltså inte när jag precis startat bilen.
Jag har haft en massa trubbel (mest med bensinförbrukning) men lyckats lösa det mesta av felen. Det är dock ett fel kvar, och det är samma som du beskriver. Inte lika högt varvtal (c:a 14 - 1500rpm), men i övrigt ungefär samma problematik. Har fått rådet (alla andra ideér börjar ta slut) att prova med en annan styrbox. Har inte gjort det än (har en 740 GLT 16V -88B), men det ligger "på agendan". Kör jag bara till och från jobbet (c:a 6km enkel resa) så fungerar den. Så det är numera inte "högprioriterat".

Mvh
Lennart
Jag kollade nyss kablaget och det är helt.
Men jag fattar inte riktigt en annan sak. Man kan göra ett funktionstest där man har tändningen på och trycker på knappen i två sekunder varpå man vrider upp gasreglaget en bit.då ska lysdioden slockna och sedan blinka 3-3-4 om tomgångskontakten är felfri, i annat fall får man tydligen ingen blinkande kod.men för mig blinkar det 2-3-2 som är felaktig lambda.jag får alltså en annan kod fast det inte ska gå att få.
Gör jag det vanliga testet utan att vrida på gasreglaget får jag inga felkoder alls.
Har du någon teori om detta?
Jag hade liknande konstiga fenomen med tomgången på min bil när jag precis köpt den. Jag kollade att kontakten på spjället verkligen klickade och blev sluten när spjället är stängt. Tomgångsmotorn jobbar inte mot 800 varvs läge förrän spjället är stängt, man har släppt gasen. Till slut hittade jag felet i kontakten till styrboxen...

Bild
Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte bli[…]

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]