NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1578418
Hej! Som rubriken lyder så är jag lite inne på att köpa en v50 men är lite osäker på vilken motor man ska satsa på. Tanken är att det främst ska vara en pendlarbil som går 9 mil om dagen, därför är förbrukning och pålitlighet högt värderat. Jag har främst varit inne på 1.6d, 2.0d och D2 och har hört lite blandat kring pålitligheten på dem olika. Vilken motor och vilket år skulle ni rekommendera? Förstår att D2/D3 kanske är bättre men kostar också åtminstone dubbla i många fall. Kan vara värt att lägga till att jag gärna servar och lagar bilen själv. Skriv gärna lite tips och vad era erfarenheter av de olika motorerna är, kanske vad man ska tänka på om man köper en viss motor etc. Tack på förhand!
#1578422
D2, underhållsfritt partikelfilter.

Modellerna före facelift börjar bli till åren så frekvensen av underhåll kan spegla sig i priset såklart

Jag har pendlat 10mil/dag i 4.5år och den duger bra, går även bra att åka förbi IKEA på vägen hem eftersom höger framstol går att vika.

Jag smög ner på 0.41L/mil vid 2 tillfällen under den tiden men 0.43-0.45 går att hålla konstant om du gubbkör. Jag åkte på 205/50-17 då med 3kg luft sommartid och 195/65-15 vintertid.

Nu jagar jag inte centiliter längre då jag inte behöver pendla så jag har kastat på 225/40-18 nu och ligger runt 0.48-0.5 nu.
#1578428
Jallemet skrev: lör 11 maj 2024, 16:33 D2, underhållsfritt partikelfilter.

Modellerna före facelift börjar bli till åren så frekvensen av underhåll kan spegla sig i priset såklart

Jag har pendlat 10mil/dag i 4.5år och den duger bra, går även bra att åka förbi IKEA på vägen hem eftersom höger framstol går att vika.

Jag smög ner på 0.41L/mil vid 2 tillfällen under den tiden men 0.43-0.45 går att hålla konstant om du gubbkör. Jag åkte på 205/50-17 då med 3kg luft sommartid och 195/65-15 vintertid.

Nu jagar jag inte centiliter längre då jag inte behöver pendla så jag har kastat på 225/40-18 nu och ligger runt 0.48-0.5 nu.
Tack för svar! Det låter ju lovande, har varit inne på en 2012 då en familjemedlem eventuellt säljer en med D2. Är bara lite avvaktande för att bedöma om den bättre hållbarheten och det minskade underhållet är värt prisskillnaden. Kan nog köpa D2 för runt 50-60k med runt 20k mil och en 1.6d eller 2.0d som är lite äldre för 20-30k beroende på skick.
#1578444
Asdyra dåliga spridare till D2 samt manuell koppling dito som kan haverera när som helst (D2 automat vet jag inte om det finns?). Grannens V50 D2a har kopplingen rasat 2 ggr på.

D2 kamrem byts 14000mil intervall.

D3, D4 eller D5 är nog det enda bra valet när det gäller diesel, har dock noll koll på vad fordonskatten ligger på för dessa. Har själv haft en 2,0D där skatten låg på runt 3200kr/år. Undvik 1,6 D &2,0D, skitlösning med Eolys till partikelfilter.

Rostiga skärmkanter undviker man genom att ta bort plastinneskärmarna och tvätta rent innanför och rostskydda. Kan dock vara för sent om det inte skett tidigare.
#1578448
dieselputte skrev: lör 11 maj 2024, 20:56 D3, D4 eller D5 är nog det enda bra valet när det gäller diesel, har dock noll koll på vad fordonskatten ligger på för dessa. Har själv haft en 2,0D där skatten låg på runt 3200kr/år.
D5 sägs ju/väl vara väldigt driftsäker, vi har en med automat som vi haft sen den tillverkades 2007 🙂. Skatten är på hutlösa ca 5500, men men, väldigt trevlig motor och helt ok förbrukning, speciellt vid konstant fart..
#1578449
D2 skatt 1321:-

Kopplingen har vad jag förstått många fått byta på garantin då den kollapsat före 6000mil, jag köpte min med strax över 7000 på mätaren(kan ha blivit bytt) och fick problem först när jag passerade 24000 och då hade tryckplattan delat sig, lamell, lager och svänghjul var knappt slitet.

Eftersom inte ens en D2 är att betrakta som modern längre hänger skicket mycket på vem som ägt bilen och hur den körts och skötts.

All inclusive har jag till dags dato en milkostnad på 21:-, all service gör jag själv.
#1578450
Jag hade en V50 D2 MY11 när det begav sig, beställdes ny och var i min ägo 2010-12 till 2017-02.
Bilen kördes 20K mil och var med på resor till bl.a Nederländerna, Ukraina och Balkan. Att hålla toppfarten 195 på Autobahn gick bra också. :-)

Det största felet var kopplingsras vid 6K mil och en bränslevärmare som fick renoveras, annars rullade den på ganska obehindrat och verkar ha passerat 30K mil hos nuvarande ägare.

Bilarna börjar dock få några år på nacken så allt kan hända men jag var nöjd med den. :-)
#1578473
dieselputte skrev:Asdyra dåliga spridare till D2 samt manuell koppling dito som kan haverera när som helst (D2 automat vet jag inte om det finns?). Grannens V50 D2a har kopplingen rasat 2 ggr på. .
Vad innebär "asdyra" spridare i kronor och ören?

Den startar nog utan glödstift. Står EG[…]

Hej, Jag är inte så insatt i hur st&ou[…]

Stort tack för dina inlägg Cotag. 👍🏻 En […]

Elpriset

@lennarte Det är i smartmätaren du[…]