- mån 01 jul 2019, 20:57
#1324391
Liten uppdatering då. Kunde inte se någon väsentlig förbättring efter den interna motorrengöringen. Bytte nippeln till vevhusventilationen som sitter på den vänstra sidan på insuget (undersidan vid generatorn) till en uppdaterad variant med en backventil som ska göra så att vevhusventilationen inte trycksätts när motorn går med positivt laddtryck. Gjorde även rent den lilla slangen som går från denna nippel och in till de större slangarna i vevhusventilationen ordentligt. Tyckte det blev bättre flås i vevhusventilationen efter detta.
Fyllde sedan på max med olja och körde nog ca 300 mil utan att någon nämnvärd mängd olja försvann från stickan. Vid 350 mil var det sedan helt plötsligt tomt på stickan, men fortfarande bra flöde i vevhusventilationen. Sedan har någon mätning fått kastas pga uppkommet oljeläckage vid oljefiltret. Noterade en flisa som gått i oljekoppen och bytte då denna, men den nya koppens o-ring var lite mindre än volvos orginal så det blev läckage. Nu är det åtgärdat och har kört ca 200 mil och det är några millimeter från min på stickan igen.
Nästa service så blir det till att prova fotogen i cylindrarna under några dagar :)
Fyllde sedan på max med olja och körde nog ca 300 mil utan att någon nämnvärd mängd olja försvann från stickan. Vid 350 mil var det sedan helt plötsligt tomt på stickan, men fortfarande bra flöde i vevhusventilationen. Sedan har någon mätning fått kastas pga uppkommet oljeläckage vid oljefiltret. Noterade en flisa som gått i oljekoppen och bytte då denna, men den nya koppens o-ring var lite mindre än volvos orginal så det blev läckage. Nu är det åtgärdat och har kört ca 200 mil och det är några millimeter från min på stickan igen.
Nästa service så blir det till att prova fotogen i cylindrarna under några dagar :)
V70 2.5T -1999
S60 2.5T -2005
S60 2.5T -2005