Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan85
Hejsan!

Har en S40, 2002 vars boms uppför sig lite mysko,
Om motorn är kall måste jag köra nästan en km för att bromsen ska ta effektivt.
Tills dess får jag trycka pedalen igenom mattan för att stanna.
Ska det vara såhär? Ska det ta en sådan tid att bygga upp trycket?
Jag menar, min gammla Golf 2:a från 88 gjorde inte så!

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av Lilja
Kan vara så att huvudbromscylindern läcker igenom lite så den tappar tryck. Vilket gör att man måste trampa upp trycket igen innan bromsen börjar ta ordentligt. Isåfall är det nog att byta den, tror inte det går att renovera och byta packningar.
av Stefan85
Lilja skrev:Kan vara så att huvudbromscylindern läcker igenom lite så den tappar tryck. Vilket gör att man måste trampa upp trycket igen innan bromsen börjar ta ordentligt. Isåfall är det nog att byta den, tror inte det går att renovera och byta packningar.
Kan jag kolla det på egen hand? Jag har nämligen garanti kvar på bilen, så det gäller att passa på.. :)
Användarvisningsbild
av #27
Vad har du för motor i bilen???
av Stefan85
#27 skrev:Vad har du för motor i bilen???
1,6 liters
Användarvisningsbild
av #27
Jag vet att 1,8i har haft lite problem med att det sotade igen lite nipplar men det är Mitsubishi motorn de...
av Stefan85
#27 skrev:Jag vet att 1,8i har haft lite problem med att det sotade igen lite nipplar men det är Mitsubishi motorn de...
Jag ska ta och kolla nipplarna....

Jepp, en Mitsubishi motor... :P
Jag har inte hört så mycket negativt om just deras motorer, vad säger ni, vad har ni hört/erfarnat?

Ha´re!
Användarvisningsbild
av Lilja
Det jag hört om GDI motorerna är att de ska vara riktigt skit och att man ska akta sig för dom. Ska tydligen sota igen ordentligt väldigt lätt.

Har dock ingen egen erfarenhet.
av Stefan85
Lilja skrev:Det jag hört om GDI motorerna är att de ska vara riktigt skit och att man ska akta sig för dom. Ska tydligen sota igen ordentligt väldigt lätt.

Har dock ingen egen erfarenhet.
Ajdå!

Vad kan man göra i sådanna situationer? Eller för att undvika igensotning?
Ta en ordenlig tur lite då och då?
Användarvisningsbild
av #27
Men du har en 1,6:a och GDI motorn är en 1,8 eller skrev du fel?
Bromsbekymmer

Det är inte helt ovanligt att skivorna ser he[…]

AC & kylfläkt

men du såg väll om orginal kartongen va[…]

Med andra ord går inget att justera bak? […]

!!!LÄS PÅ OM AIRBAGSYSTEM FÖRST!!![…]