Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gril power
#116837
Är det skadligt för motorn på en 855-95 (170h) att montera detta luftfilter?

Om inte är det svårt o göra? Har läst att det oxå skall oljas in?

Tack för svar
av Frigge
#116844
Filter som ska oljas in sabbar förr eller senare Luftmassemätaren
Användarvisningsbild
av Funk
#116858
Varför byta, det ger ingen effekt alls...

Thomas
Användarvisningsbild
av Nexus
#116866
Gril power skrev:Är det skadligt för motorn på en 855-95 (170h) att montera detta luftfilter?

Om inte är det svårt o göra? Har läst att det oxå skall oljas in?

Tack för svar
Jag har använt k&n öppet filter på min v70 i flera år och utan minsta problem.
Filtret är "inoljat" ock klart när man köper det. sedan får man rengöra det och olja in det när det blir skitigt. man låter det stå och torka in innan man monterar och dränk ej filtret i "olja" så är det nog inga problem.
Detta är min erfarenhet.
Och det låter coolt men går inte fortare för det :wink: :wink:
av *pettson*
#116992
Frigge skrev:Filter som ska oljas in sabbar förr eller senare Luftmassemätaren
en kul missuppfattning.. prova gärna med en beggad massmätare till 850.. olja in den och se vad som krävs för att den ska ge upp... hoppas du har gott om tid.. :idea: Har nämligen roat mej med att olja in och då o då rengöra med bräkleen.. allt för att döda.. massmätaren har vi för skojs skull låtit sitta i olika bilar.. Den är inne på bil nr 8 och totalt 14000 mil kört med olika inoljningar/tvättningar.. Varför gör vi så?.. Enkelt.. allt för att bevisa motsatsen..
Gör nu samma sak med en gammal massmätare med tråd i typ 740.. där kan du räkna sekunderna innan det ger upp vid renbränningen.. Kanske är det därifrån rädslan kommer?..
Användarvisningsbild
av Nexus
#117000
Gril power skrev:Är det skadligt för motorn på en 855-95 (170h) att montera detta luftfilter?

Om inte är det svårt o göra? Har läst att det oxå skall oljas in?

Tack för svar
Vet ej exakt hur det e på 850 :oops: men på min v70 var det bara att skruva loss LMM från filter boxen. sen bort med hela boxen ÄVEN undre delen vilket en del har kvar men jag tycker det ser fult ut att ha det så.

Sen var det bara trä på filtret på lmm(utan adapter) och stabilisera upp med 2 extra ljus stag( tills vidare) då jag ska köpa en avskärmning då ekonomin tillåter :(
Användarvisningsbild
av Funk
#117122
Oavsett om det skadar LMM på vagnar utan tråd. varför montera ett öppet filter ?
Som regel suger det bara mer varmluft och ger mindre effekt än original... Även på lätt trimmade vagnar är oftast originalburken och originalfiltret gott nog. Skall man över 300hkr så kan det vara ide att börja se sig om efter bättre lösningar, lite beroende på vilken bil vi pratar om.. Men på en otrimmad sugis är original box med pappersfilter fullt tillräckligt under alla förutsättningar, och troligen betydligt bättre än ett tvättbart filter. K&N insats sägs iofs ha rätt bra filtreringsförmåga, men knappast bättre än original pappersfilter. Vill man ha mer oljud så kan man ta till hålsågen och såga ett par hål i originalboxen på rätt sida om originalfiltret..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Nexus
#117129
Funk skrev:Oavsett om det skadar LMM på vagnar utan tråd. varför montera ett öppet filter ?
Som regel suger det bara mer varmluft och ger mindre effekt än original... Även på lätt trimmade vagnar är oftast originalburken och originalfiltret gott nog. Skall man över 300hkr så kan det vara ide att börja se sig om efter bättre lösningar, lite beroende på vilken bil vi pratar om.. Men på en otrimmad sugis är original box med pappersfilter fullt tillräckligt under alla förutsättningar, och troligen betydligt bättre än ett tvättbart filter. K&N insats sägs iofs ha rätt bra filtreringsförmåga, men knappast bättre än original pappersfilter. Vill man ha mer oljud så kan man ta till hålsågen och såga ett par hål i originalboxen på rätt sida om originalfiltret..

/Thomas
Varför byter man fälgar när orginal är anpassade till just din bil???

Jag montera öppet filter för att det låter fränt. sen om det gör någon effekt eller inte uttalar jag mig inte om.
Jag kan säga som så att Pappa bytte till K&N iläggsfilter på sin nissan micra :lol: och den gick betydligt bättre kan jag lova fast det bara var en sugis på 1,3 l.
Borra hål i luftburken skulla jag aldrig göra då kan du ju ej återställa bilen till orginal. Sen finns det avskärmnings plåt man sätter dit för att avskärma från just motorns värme.
av *pettson*
#117155
Funk skrev:Oavsett om det skadar LMM på vagnar utan tråd. varför montera ett öppet filter ?
Som regel suger det bara mer varmluft och ger mindre effekt än original... Även på lätt trimmade vagnar är oftast originalburken och originalfiltret gott nog. Skall man över 300hkr så kan det vara ide att börja se sig om efter bättre lösningar, lite beroende på vilken bil vi pratar om.. Men på en otrimmad sugis är original box med pappersfilter fullt tillräckligt under alla förutsättningar, och troligen betydligt bättre än ett tvättbart filter. K&N insats sägs iofs ha rätt bra filtreringsförmåga, men knappast bättre än original pappersfilter. Vill man ha mer oljud så kan man ta till hålsågen och såga ett par hål i originalboxen på rätt sida om originalfiltret..

/Thomas
ganska intressant teori..
Dom flesta chippade 850s (turbobilar) laddar bara 0,85-0,9 med originalboxen vilket filter du än har i..
Men dom laddar 1,3 med öppet filter. Om man använder ett seriöst öppet filter så får du kalluft precis som original med fördelen som ett öppet ger.
Så tyvärr faller den fina teorin..
Däremot finns det öppna filter som är katastrofer i sej.. Micros bland annat (finns som fina metallröda eller blåa bland annat är invändiga vectorfilter och utvändiga koniska) som sänker laddtrycket grymt eftersom det inte kan leverera luften som krävs.. och det oavsett varm eller kalluft.
Vi var 5 stycken som gjorde en test på alla bilarna med olika filter. Körtyp och laddtryck noterades. Och som sagt.. det skiljer..
Men absolut att originalboxen är en katastrof.. Men det ser du ju om du orkar kika vart det är skitigt nästa gång du öppnar.. Om hela filtret är jämnt skitigt eller om det är en fläck.. Som filterboxen ser ut så är ju 60% av filterarean spärrad för högre luftflöden tyvärr..
Motorbyggarna tvistar om vilket..
Men visst har man en turbo som har ett herrejösses sug på turbinsidan (vilket dom flesta INTE har) så går det ju att tröga till insuget utan att det gör någon skillnad..
Användarvisningsbild
av Fluffen
#117166
Har kört med K&N luftfilter i 3 år nu på 240:n utan problem.
Lönar sig enligt mig i längden ioch med att det är tvättbart.

Hur avvaktiverar man blockerat låsläge […]

Har ni löst problemet? Annars, har ni spä[…]

Spola automatlåda TF-80SC XCX60 -D4 14

Hej! Vi har rätt nyss köpt en Volvo XC6[…]

https://www.bilpuls.se/hur-fungerar-en-bromsservo/