Funk skrev:Oavsett om det skadar LMM på vagnar utan tråd. varför montera ett öppet filter ?
Som regel suger det bara mer varmluft och ger mindre effekt än original... Även på lätt trimmade vagnar är oftast originalburken och originalfiltret gott nog. Skall man över 300hkr så kan det vara ide att börja se sig om efter bättre lösningar, lite beroende på vilken bil vi pratar om.. Men på en otrimmad sugis är original box med pappersfilter fullt tillräckligt under alla förutsättningar, och troligen betydligt bättre än ett tvättbart filter. K&N insats sägs iofs ha rätt bra filtreringsförmåga, men knappast bättre än original pappersfilter. Vill man ha mer oljud så kan man ta till hålsågen och såga ett par hål i originalboxen på rätt sida om originalfiltret..
/Thomas
ganska intressant teori..
Dom flesta chippade 850s (turbobilar) laddar bara 0,85-0,9 med originalboxen vilket filter du än har i..
Men dom laddar 1,3 med öppet filter. Om man använder ett seriöst öppet filter så får du kalluft precis som original med fördelen som ett öppet ger.
Så tyvärr faller den fina teorin..
Däremot finns det öppna filter som är katastrofer i sej.. Micros bland annat (finns som fina metallröda eller blåa bland annat är invändiga vectorfilter och utvändiga koniska) som sänker laddtrycket grymt eftersom det inte kan leverera luften som krävs.. och det oavsett varm eller kalluft.
Vi var 5 stycken som gjorde en test på alla bilarna med olika filter. Körtyp och laddtryck noterades. Och som sagt.. det skiljer..
Men absolut att originalboxen är en katastrof.. Men det ser du ju om du orkar kika vart det är skitigt nästa gång du öppnar.. Om hela filtret är jämnt skitigt eller om det är en fläck.. Som filterboxen ser ut så är ju 60% av filterarean spärrad för högre luftflöden tyvärr..
Motorbyggarna tvistar om vilket..
Men visst har man en turbo som har ett herrejösses sug på turbinsidan (vilket dom flesta INTE har) så går det ju att tröga till insuget utan att det gör någon skillnad..