Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ulfons
Igår på årets varmaste dag ville inte ECC:n mer. På morgonen när vi körde lite kortturer funkade den som vanligt. När sedan en längre tur påbörjades fanns kylan i en liten stund, sen blev det bara varmare och varmare. Efter ett stopp på ca 30 min var kylan där igen, för att efter ca 3 min lägga av igen. Likadant efter nästa stopp.

Har sett att gamla V70 har problem med kompressorn som gör att den inte alltid går när det är för varmt och måste shimsas. Kan det vara samma fel här? Eller mjukvaran?
Användarvisningsbild
av ragge1
kan det vara aircondition väska som behöver och fylles på
av jbl
Säkerligen låg nivå på kylmedium. Inte helt ovanligt att kondensorn börjar läcka pga allt saltande på våra vägar. Tidigare bilar vet jag hade ett sikt fönster så att man kunde se om kylmedium var i nivå. Vet inte om detta fönstrer finns kvar.
Kolla under svart plugg till höger fram till på bilen.

Men som vanligt bör man göra en utläsning av felkoder.
av ted.k
Det låter som det är för stort avstånd i magnetkopplingen, då den slirar och blir varm. Funkar då en stund men när den skall arbeta för fullt stänger den av pga värme
Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
ted.k skrev:Det låter som det är för stort avstånd i magnetkopplingen, då den slirar och blir varm. Funkar då en stund men när den skall arbeta för fullt stänger den av pga värme
Jag fick shimsa om min....tro det gick på 700 med kvitto 8)
av Ulfons
Eftersom den slutar kyla helt tror jag inte på för lite kylmedium, då borde den väl ge lite kyleffekt i alla fall?

Kan väl inte ha varit en volvoverkstad som shimsade för 700, Jimmy?
Användarvisningsbild
av Driver64
Saxat från en annan tråd på forumet: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=3116:
Klimatstyrenheten (CCM) (för ECC och MCC) använder signalen från evaporatortemperaturgivaren för att styra en begäran om tillslag av A/C-kompressorn. Om signalen från evaporatortemperaturgivaren visar på en evaporatortemperatur under 6 °C, tillåts inte kompressorn att gå p.g.a. risk för isbildning.
I denna tråd beskrivs ett likartat fel, dvs att kylan upphör efter en stunds körning: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=9901

Evaporatortempgivaren kanske kan vara något att undersöka? 186 kronor och tre minuter att byta enligt ovanstående tråd.
av Ulfons
Har kollat i VADIS. Det finns en tempgivare som har art.nr. 30665118. Är det den du menar? Kanske värt att prova att byta den innan man låter Volvoverkstaden ta sig an bilen.
Användarvisningsbild
av Driver64
Vet inte säkert (jag är ingen Volvomekaniker ;)), men googlar man på det artikelnumret du nämner så hittar man några utländska Volvoforum där ovanstående problem med luftkonditioneringen diskuteras och byte av evaporatortempgivaren tycks ha löst problemet.
av hinken
mär spelet mellan magentkopplingen o kompressor ska va mellan 0.3 - 0,6 min va på 1.1 finka som ni berättade - har schimsat om nu - går som en dans i hettan nu
Reparera läckande AC

Var försiktig när du drar ur och å[…]

Här är ju justerbara IPD toe-rods.. :-)[…]

Bagageluckan på bilen har börjat kr&ari[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]