- mån 28 apr 2008, 21:44
#189518
Styrboxen har inget område att arbeta i! Den tar bara emot signal från lambdasonden och skickar på mer eller mindre bränsle beroende på signalen. Den kan bara känna om sonden skickar signal för för fet eller för mager blandning och lägger sej och pendlar däremellan (enkelt uttryckt). Normalt sett så finns det marginal på minst 30% ökning av bränslemängden (min 960 klarade upp till 67% E85 innan den gick för snålt). Tändsystemet påverkas inte på något sätt om du tankar BF95 eller E85. Alla bränslepumpar slits oavsett bränsle de körs på, men det finns inga belägg för att pumpen slits mer bara för att du kör på etanol. Visst, har du konverterat genom att höja bränsletrycket så slits pumpen fortare, men det beror ju på tryckökningen, inte på etanolen.
Större spridare passar utan problem! Samma anslutningar mot både fuelrail och topp (finns säkerligen undantag har med men alla Volvos spridare passar) dock bör man beakta om det är en lågohmig eller högohmig spridare. Lågohmiga spridare sitter bara i rödblocksturbo, alla andra är högohmiga.
När det gäller blandtankning och bränsleförbrukning är det väldigt individuellt. Jag fick ingen ökning vid 30% utan likvärdig eller något minskad förbrukning. Men drar den 1lit/mil så borde skillnaden vara marginell.
Visst låter det som om det skulle vara för lätt!! Jag tror att detta är anledningen till den stora skepsis som råder gentemot etanolkonvertering i stort! Men det är alltså inte speciellt svårt!
//David
BMW 530xdA Touring M-Sport -09 Min!!
Volvo XC70 D5 -07 Sambons!!