Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pang58
Kör själv på Fighter, regummerade vinterdäck (under vintersäsongen). Nu ska de på för tredje säsongen och samtliga dubbar sitter kvar, trots att jag kör ganska många mil även under vintern. Jag kan i alla falla rekommendera regumerade däck... Men "smaken är ju olika"...
Enl min "däcknisse" kan man inte dubba om moderna vinterdäck...
Användarvisningsbild
av Ramon
Oki, det var kul att höra från några att det verkligen finns regummerade däck som är bra! Men jag har som sagt fått oturen att få med dåliga regummerade däck till bilen...
av Teemu
Själv förstår jag mig inte på "dubb måstet". Är ju ändå bar mark större delen av vinter halvåret, så odubbade vinterdäck funkar kalas tycker jag. Dubbade däck får man ju dessutom längre bromssträcka med på asfalt än med odubbat. Kanske annorlunda om man bor längre upp i landet. Fick tyvärr med dubbade när vi köpte bilen, men får väl köra slut på dom och sedan köpa odubbade. Om det inte finns någon som vill byta och har fräscha däck och fälg ligger? (Kan eventuellt tänka mig bara däck då jag har en omgång 15" fälgar till övers)
Användarvisningsbild
av Ramon
Här jag bor brukar det ofta vara isigt på vinterhalvåret, ändå fast det inte finns snö. Sen när det kommer snö så brukar den hålla i sig ganska länge. Anledningen till varför vi kommer köpa dubbat till 944:an, är bland annat för att den är bakhjulsdriven. Visst har den aut.lammeldiff, men det kan bli riktigt halt ändå. Det blir säkrare med dubbat på en bakhjulsdriven bil (såvida det inte är ren asfalt största delen av vinterhalvåret, vilket det inte brukar vara här nere, utan isigt). Friktionsdäck skulle ju fungera det med, men det skulle bli aningen halare, sen så bor vi i ett lite bergigt område med... Men på vår V70N kör vi med Pirelli friktionsdäck.

Varför vi kör friktion på V70N beror inte bara på att den är framhjulsdriven. Dels så var de dessa däcken vi fick med då vi köpte bilen, sen så vill vi ha friktionsdäck på ena bilen då inte många länder i utlandet tillåter att man kör på dubbat och ifall vi blir tvugna att åka utomlands vintertid så vore det mindre kul att inte "kunna" göra det innan man köper friktionsdäck...
Användarvisningsbild
av kez_style
Köpte gislaved nordfrost 3 dubbare 15" med alu fälgar för ca 7820 från bilia i Lilla edet.... tror d e ganska bra pris för så bra däck som gislaved NF3 :)
Användarvisningsbild
av Ramon
Ja, det låter som ett bra pris. Jag kikade på de däcken runtomkring här jag bor, och de kostar ca 1100-1200kr st på de flesta ställena, fanns något billigare på nätet. Så komplett med alu-fälg var det ett överkomligt pris med just det däcket, som är ett dyrare däck.
Användarvisningsbild
av ER
Teemu skrev:Själv förstår jag mig inte på "dubb måstet". Är ju ändå bar mark större delen av vinter halvåret, så odubbade vinterdäck funkar kalas tycker jag. Dubbade däck får man ju dessutom längre bromssträcka med på asfalt än med odubbat. Kanske annorlunda om man bor längre upp i landet. Fick tyvärr med dubbade när vi köpte bilen, men får väl köra slut på dom och sedan köpa odubbade. Om det inte finns någon som vill byta och har fräscha däck och fälg ligger? (Kan eventuellt tänka mig bara däck då jag har en omgång 15" fälgar till övers)
Klart man skall vara beredd på det sämsta tänkbara väglaget under hela den hala och kalla årstiden.
Bromssträckan är inte speciellt mycket längre för dubbat på torr asfalt än för dubbfritt ca 0.4M mellan bästa dubbdäck och bästa dubbfria i just denna gren i dom test jag sett. Dubbfritt medför ett allvarligare problem, snålheten att frestas att köra på dom året runt och bränna upp dom sommartid som dåliga sommardäck så dom är totalt värdelösa som vinterdäck efterföljande vinter.
Men det är klart det beror också på var i landet man bor också som du påpekar.
Man kan ju nästan tro att "kaos" som brukar vara relaterat till storstäder i första hand beror på att nissar med sommardäck/dubbfritt härjar på vägarna trots isiga/snöklädda vägar. Räcker ju med ett ynka snöfjun på vägen för att det skall vara "kaos" ju på vissa håll :lol: Är samma visa varje år.
Trotts allt ser jag hellre att man slutar upp med idiotin att salta vägar i tid och otid så folk får lära sig att köra på snorhala men rena sandade vägar.
av Teemu
håller med ang. att sluta salta vägarna...
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]