Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1578915
KalleJ skrev: sön 07 apr 2024, 18:52
246 skrev:Tankade i tors kväll och kört ca 20 mil med HVO100 nu. Tanken var så nära tom den bara kan bli. Min upplevelse är faktiskt snabbare respons vid start, tystare motorgång, värmaren luktar nära noll, inbillad eller icke men bilen känns lite piggare-Kan det ha med höga cetaltalet på 70 att göra medans MK1 ligger mellan 47-55?!
Det jag kunde se med obd var att procenttalet till fullt partikelfilter rörde sig inte en enda siffra...positivt
Placebo tyvärr, kolla BSR's Youtube serie när de jämför olika bränslen till Dieselmotorer.
Mindre sot ja, och man borde kunna ändra motorstyrningen för att få mer effekt utan extra sot. Frågan är bara hur man får till så att motorstyrningen känner av att det är HVO.
Ska väl vara på minst 51 .produkt datablad från cirkel K det är ju inte något vidare att läsa
#1578916
Andersljungberg skrev: fre 17 maj 2024, 15:26
KalleJ skrev: sön 07 apr 2024, 18:52
246 skrev:Tankade i tors kväll och kört ca 20 mil med HVO100 nu. Tanken var så nära tom den bara kan bli. Min upplevelse är faktiskt snabbare respons vid start, tystare motorgång, värmaren luktar nära noll, inbillad eller icke men bilen känns lite piggare-Kan det ha med höga cetaltalet på 70 att göra medans MK1 ligger mellan 47-55?!
Det jag kunde se med obd var att procenttalet till fullt partikelfilter rörde sig inte en enda siffra...positivt
Placebo tyvärr, kolla BSR's Youtube serie när de jämför olika bränslen till Dieselmotorer.
Mindre sot ja, och man borde kunna ändra motorstyrningen för att få mer effekt utan extra sot. Frågan är bara hur man får till så att motorstyrningen känner av att det är HVO.
Ska väl vara på minst 51 .produkt datablad från cirkel K det är ju inte något vidare att läsa
Kan ju också bero på bilens mappning . Alla bilar blir definitivt inte piggare av HVO100
av Andersljungberg
#1578917
Jallemet skrev: mån 01 apr 2024, 08:33 Det jag kan konstatera efter 16984 körda mil på HVO100 är att regenerering har jag aldrig märkt av.

Svårt att få en korrekt siffra att jämföra med gällande förbrukning eftersom alla kör olika, min känsla är att det inte är någon skillnad, men för att få riktiga värden så ska det mätas i laboratoriet.

Jag har inte bytt;
-spridare
-partikelfilter
-bränslefilter (ska byta i år för att kontrollera)

Som lägst har jag mätt upp 4.1L/100km vid två tillfällen, har dragit skotersläp ett par gånger och slutade pendla sommaren 2022 och ligger på ett snitt sedan inköp på 4.8L/100km.

Volvo anger 4.3L/100km blandad körning.IMG_20240401_081320.jpg


Edit. Jag har inte haft några motorproblem överhuvudtaget, kört med motoroljan Total Quartz 9000 NFC 5w30.
Byter olja, oljefilter samt luftfilter var 1000:e mil.

Värmaren har dock packat ihop, elfel.

Edit 2: Volvo V50 D2 2012
För att få till en bränsleförbrukningen som Volvo anger så måste du nog också ha ganska ren motor på insidan

Alltså Någorlunda renar ventiler och rengöra insprutatarna sen kanske du också behöver göra intern motorrengöring

Och vad det är det kan du googla
#1578918
246 skrev: mån 01 apr 2024, 02:12 Upplevd förändring och skillnad på förbrukning?
På div forum, svenska som utländska, går att läsa tystare motor, lägre förbrukning, mycket mindre sot, färre problem med egr osv samt betydligt färre regenereringar av partikelfiltret)

# förbättrade verkningsgraden med så mycket som cirka 8,5 procent
# minskade bränsleförbrukningen (i liter) med upp till cirka 4 procent
# minskade utsläppen av kolväten (HC) och kolmonoxid (CO) med upp till cirka 70 procent
# minskade utsläppen av luftburna partiklar (PM) med upp till cirka 50 procent
# minskade utsläppen av kväveoxider (NOx) med upp till cirka 30 procent
Källa: https://www.neste.se/neste-my-fornybar-diesel

Meningen var att gå över till HVO100 idag men virrig som jag är tog jag av vana fel pumpmunstycke :))
Priset har sjunkit rejält efter nyår så 21.74 kr/l är på gränsen till billigt, jämfört med 6 månader sedan på runt 30 kr/l
Min förhoppning är att slippa framtida utgifter med återkommande egr-problem Läs SOT
Skulle vara kul att höra vad panelen har att säga om detta bränsle.
De har något liknande i USA också där en snubbe sade att bilen fick ju mindre vridmoment mindre ork . Men när han satte i 70 % vanlig diesel och 30 % av den syntetiska dieseln med hög cetanvärde . Då blev det bättre accelerationm än enbart vanlig diesel obs lägsta nivå på cetanhalt i USA ligger på 40 på vanlig Diesel .
Så det skulle väl vara som att blanda 10-15 procent HVO100 i Sverige tror jag
Alla bilar har nog inte en mappning för ett citanvärde på 70 . Och då kanske det blir den upplevelsen att bilen har mindre ork
#1578925
@Andersljungberg,
Nej det är ingen skillnad, är helt inom felmarginalerna och andra variabler.
Han börjar går igenom resultaten vid 18min.

Det ända man kan mappa på en diesel är när och hur mycket bränsle som ska tillföras.
Går inte att justera tändningen.

Sotar mindre med HVO, det är ju en fördel iaf.

#1578963
Förbrukningsiffror och utsläppsvärden är kanske inget att hänga upp sig på till vardags, för min egen del skulle det förmodligen räcka med att lägga på 195:or för att nå Volvos data, jag har nyligen gått från fabriksmonterade 205-50/17 till 225-40/18 och förbrukning har ökat med 13%. Med ansträngning kommer jag under 0.45L/mil även med 225.

Det jag anser är avgörande för att få till en låg förbrukning är;
-Körstil
-Lufttryck i däcken
-Typ av däck
-Någorlunda frisk maskin

Jag har kört vår gamla V70N 2,5t på 0.68L/mil från Skåne till Dalarna (kom fram samma dag).

Över tid så tycker jag personligen att det är en plusaffär med HVO100 eftersom jag inte har haft några motorrelaterade problem. Har läst om spridarbyten som kostat skjortan bl.a.
IMG_20240518_074927.jpg
IMG_20240518_074927.jpg (56.01 KiB) Visad 192 gånger

Bensin är trevligare på alla sätt.[…]

Säkert en dum fråga men Ingen säkr[…]

Då inget annat bak är i kolfiber tror j[…]

Hej, Den bakersta ljuddämparen läcker p[…]