Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1578016
Hej!

Jag har då köpt mig en Volvo V70 från 2006. Den fungerade perfekt i början men har nu börjat att läcka kylarvatten. Har upptäckt att den läcker i en väldigt varierande grad. När jag kör med ACn på så att det blåser så kallt som möjligt så kommer jag inte ens 1,5 mil innan den varnar för låg kylvätskenivå men när jag kör med värmen på max vilket jag gjort ett tag nu så läcker den i princip ingenting över huvud taget. Detta är ett ganska jobbigt problem nu när det börjar bli sommarväder och jag undrar vad om någon har ens en blekaste aning om vad det skulle kunna vara!

Mvh Alexander Jonsson
#1578385
Hej!

Jo jag har kollat lite mer på det och tyvärr verkar det mer och mer som det är topplockspackningen som har gått, mängden vatten i behållaren stiger med ca 4-5cm när den har blivit varm, det är små bubblor i behållaren när man gasar och den ryker vitt när man startar, även om det inte är kallt. Men det finns även en yttre läcka någonstans, kan det vara möjligt att en trasig topplockspackning gör så att det bygger tryck i systemet så att det trycker ut vatten någonstans eller finns det något annat som kan ge dessa symptom utan att det är topplocket? Den vita röken försvinner helt när den blivit varm.

Mvh Alexander

Hej alla! Fick nedslag på besiktningen p&ari[…]

Volvo 745 hög tomgång kall

Hej har en Volvo 745 ifrån 87 med hög t[…]

Ja, ytterlgiare en anledning till att forsätt[…]

Jag letar en styrväxel P8638614 smi till bra […]