Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1578094
Det händer av och till att det blir så har jag märkt, lite trist då man är på längre turer och den helt plötsligt börjar köra på EL när man ligger på motorväg :(. vet inte om det är Google eller bilen som har denna bugg men det kommer och går vissa dagar när man kör har jag märkt. har provat att stoppa navigering medans man kör och starta den igen men det hjälper inte. Det fungerar dock för det mesta tycker jag och det är en väldigt smart funktion. Har inte lärt mig hur man planerar en tur o retur resa i bilens google maps men jag använder telefonen för att planera resan och skickar resan till bilen via mitt google konto då det fungerar bra från telefonen.
#1578102
Jorglund skrev:Det händer av och till att det blir så har jag märkt, lite trist då man är på längre turer och den helt plötsligt börjar köra på EL när man ligger på motorväg :(. vet inte om det är Google eller bilen som har denna bugg men det kommer och går vissa dagar när man kör har jag märkt. har provat att stoppa navigering medans man kör och starta den igen men det hjälper inte. Det fungerar dock för det mesta tycker jag och det är en väldigt smart funktion. Har inte lärt mig hur man planerar en tur o retur resa i bilens google maps men jag använder telefonen för att planera resan och skickar resan till bilen via mitt google konto då det fungerar bra från telefonen.
Kan det vara med i uträkningen, att den kör på el ett tag.

Ang ToR. Sätt slutmål hem och sätt delmål dit du ska. Bild
#1578106
Skall testa det nästa gång i bilens google maps :), När symbolen för "Smart fördelning" slocknar så kör den på EL om batteriet inte är tomt och det inträffar ibland när den inte borde köra på EL som typ motorväg när man är på längre turer :( men som du beskrev så händer det ibland att den slutar att optimera för att helt plötsligt komma tillbaka igen...
#1578144
Hej,

I min XC60 T6 Recharge 2023 så har funktionen "smart energifördelning" slutat fungera med den senaste versionen 3.0.3 . Möjligt att detta fel redan visade sig i en tidigare version (var inte uppmärksam). Har testat att starta om infotainment systemet utan resultat (både via home-knappen samt defroster-knappen).

Har felanmält i appen centralt mot Volvo och väntar på svar. Verkar vidare som att Volvo dragit tillbaka version 3.0.3 pga buggar? (vet ej om smart energifördelning är en av buggarna).

Ibland känns det nästan bättre att köra "analogt" som ex vår andra bil XC90 V8:)
#1578203
Jag är tyvärr inte förvånad att Smart energifördelning med Google maps slutat funka eller funkar ibland. Att detta problem skulle återkomma i nyare mjukvara förvånar mig inte med tanke på att det har varit samma problem i åtminstone en tidigare version. Känns skönt att jag avvakta med mjukvara 3.0.3 och även den dragits tillbaka.
Tyvärr har väl Volvos mjukvaruavdelning återigen utmärkt sig på ett negativt sätt för deras brukare av volvobilar med Google infotainment.
Jag kan för mitt liv inte fatta att under i stort sett 3 år jag haft min ”Goggle-Volvo mjukvaran ännu är såpass buggig. De borde lägga mycket mer krut på att få redan fungerande funktioner i mjukvaran att fortsätta förbli så, och lägga mindre resurser på nya funktioner. Stabilitet är i alla fall viktigare för mig än nya funktioner såvida de verkligen tillför nåt vettigt.
Men jag hoppas mjukvaran kan bli riktigt bra och stabil samt så buggfri den kan bli nån gång i framtiden, brukarna förtjänar det bl.a. med tanke på prislappen på nya Volvobilar numera.

Man får leta efter en bil där det enkel[…]

Idag blev det en tvätt, inte en dag förs[…]

Vi som beställt nya XC60

Ja, då är det dags……&hel[…]

Det finns otaliga kit med o-ringar på amazon[…]