Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1577973
Lövet skrev: mån 06 maj 2024, 13:54
VolvoB20 skrev:Får hoppas batterierna håller länge då.
Det gör de. I genomsnitt kommer de överleva bilarna framöver.
Gött, medelåldern på bilar som skrotas är ju nästan 20 år. Då kommer ju normalbatteriet hålla minst 20 år.
#1577974
EbbevonVolvo skrev: mån 06 maj 2024, 16:00 Det var elbilsmässa i Ystad detta året också. Körde några bilar dit och hem.
IMG_7288.jpeg
IMG_7290.jpeg
Denna körde jag runt med resten av helgen. Den är STOR men det känns inte ute på vägen. Parkeringsrutor är däremot väldigt små.
Helt underbar bil med mycket hög kvalitet, går otroligt tyst. Ratt, stolar, extrastolar längst bak är elmanövrerade, liksom nästan allt. Skulle vilja klassa den som en lyxbil, nästan. :-)
Det är vl första elbilen som drar 2000 kg under 1 miljon kr i Sverige.
#1577975
VolvoB20 skrev: mån 06 maj 2024, 16:46
EbbevonVolvo skrev: mån 06 maj 2024, 16:00 Det var elbilsmässa i Ystad detta året också. Körde några bilar dit och hem.
IMG_7288.jpeg
IMG_7290.jpeg
Denna körde jag runt med resten av helgen. Den är STOR men det känns inte ute på vägen. Parkeringsrutor är däremot väldigt små.
Helt underbar bil med mycket hög kvalitet, går otroligt tyst. Ratt, stolar, extrastolar längst bak är elmanövrerade, liksom nästan allt. Skulle vilja klassa den som en lyxbil, nästan. :-)
Det är vl första elbilen som drar 2000 kg under 1 miljon kr i Sverige.
Finns även BMW iX som får dra 2500kg.
#1577980
fjohan82 skrev: mån 06 maj 2024, 17:02
VolvoB20 skrev: mån 06 maj 2024, 16:46
EbbevonVolvo skrev: mån 06 maj 2024, 16:00 Det var elbilsmässa i Ystad detta året också. Körde några bilar dit och hem.
IMG_7288.jpeg
IMG_7290.jpeg
Denna körde jag runt med resten av helgen. Den är STOR men det känns inte ute på vägen. Parkeringsrutor är däremot väldigt små.
Helt underbar bil med mycket hög kvalitet, går otroligt tyst. Ratt, stolar, extrastolar längst bak är elmanövrerade, liksom nästan allt. Skulle vilja klassa den som en lyxbil, nästan. :-)
Det är vl första elbilen som drar 2000 kg under 1 miljon kr i Sverige.
Finns även BMW iX som får dra 2500kg.
Perfekt
#1577988
Okalettos skrev: mån 06 maj 2024, 16:14 Säkert tyst och lyxig (och tung och svindyr), men varför måste den se ut som ett lego-bygge byggt av en kreativ 6-åring framtill 😬.. Likaså fälgarna och skärmkanterna..
Jag hade nog inte klarat att ha den hemma och se den varenda dag 😅.. Men man kanske vänjer sig (högst tveksamt dock)..
Resten ser ok ut, som en förlängd designuppdaterad skoda jeti = praktiskt 👍
Får verkligen intrycket av att när det gäller elbilar bryr man sig inte längre om luftmotstånd och aerodynamik lika mycket som med förbränningsmotorer.

Om det skulle vara så är det ju tokigt, god aerodynamik sparar på elektricitet lika mycket som på diesel eller bensin.
#1577993
MarcusJ skrev:Får verkligen intrycket av att när det gäller elbilar bryr man sig inte längre om luftmotstånd och aerodynamik lika mycket som med förbränningsmotorer.
Det är ju tvärtom. Det är därför fälgar mm är heltäckande på många elbilar. Att bilen ser fyrkantig ut är en annan sak, tro mig, det är väldigt genomarbetat. Det slår igenom på förbrukningen mycket mer på en elbil än en ICE-bil eftersom den senare är så ineffektiv i grunden.
#1578045
Lövet skrev: mån 06 maj 2024, 19:22Det är ju tvärtom. Det är därför fälgar mm är heltäckande på många elbilar. Att bilen ser fyrkantig ut är en annan sak, tro mig, det är väldigt genomarbetat. Det slår igenom på förbrukningen mycket mer på en elbil än en ICE-bil eftersom den senare är så ineffektiv i grunden.
Det är ju sant, rimligt och logiskt givetvis, och aerodynamik är ju mer komplicerat än bara "fyrkantigt = dåligt". Var mer en reflektion över hur det ser ut med designen numera jämfört med för några år sedan.
#1578059
Hoppas man kan köpa någon av dem begagnade.

Har ägt europeisk bilar. Volvo, Mercedes, BMW som varit i stort sett 100 % rostfria efter 15-20 år

Har också ägt asiatiska bilar som Toyota, Mazda mfl som efter 15 år återbördat sig själv till naturen för hela bilen var fullständigt och komplett bortrostad.

Undrar om alla elbilar som kommer därifrån kommer gå samma öde till mötes.
#1578060
VolvoB20 skrev:Har ägt europeisk bilar. Volvo, Mercedes, BMW som varit i stort sett 100 % rostfria efter 15-20 år
Nu skarvar herrn lite. Det finns knappt en rostfri BMW eller Mercedes (som använts året runt) mellan säg årsmodeller 1995-2010. Det var fruktansvärt uselt rostskydd på e39, e46, w204, w210/w211 mfl.
  • 1
  • 390
  • 391
  • 392
  • 393
  • 394

Perfekt, ett nytt sätt för oss att tj&au[…]

Vilken V70 gäller det? Jag håller p&ar[…]

Vi som beställt nya XC60

Det är sannerligen en fartfylld aktivitet att[…]

Eftermontera dragkrok?

Jag har en v50 med avtagbart drag, jag fick nedsla[…]