Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1577813
Tack för svar Lennart / Lennarte !

Jag ska ta en runda till med kontroll av insugssystemet. Ska kontrollera vacuumslangen till bromsservo och se efter om det går slangar till något annat som kan läcka in luft.
Finns det något annat bra sätt än att leta och undersöka manuellt eller försiktigt med startgas på misstänkta ställen? Har läst någonstans om rökmaskin, men kanske det var en missförståelse. läckspray borde ju närmast bara fungera när det läcker ut.
Ola
#1577825
OlaSvenssonVolvo skrev:Finns det något annat bra sätt än att leta och undersöka manuellt eller försiktigt med startgas på misstänkta ställen? Har läst någonstans om rökmaskin
Om du får en höjning på motorvarvtalet med startgas är det en större läcka än det vi söker här. Rökmaskin, kanske. Har inte provat, annars är det manuellt. Plocka isär och byt packningar. Jag har haft isär ett antal motorer under åren (började som lärling hösten -67)och lärt mig att planslipa med enkla medel. Kolla på när jag byte toppackning på 745-an i våras/somras, finns bilder. Det tog några timmar, men det funkar. På min har det ofta varit på avgassidan, grenröret visst men oftast flänspackningen grenröret/främre avgasrör. Även främre avgssröret har rostat små hål vid fästet mot sprängkåpandet. Det blev några och timmar och några meter slipband
#1577850
Tippar på att den gamla sonden helt enkelt dog. Du köpte då en biltema-lambdasond vars kvalitét är skit på ren svenska. Biltemas tänddelar skall endast användas i nödfall tills det att man får tag på nya original. Har jag lärt mig något under de många år jag mekat bil är det att alltid undvika tveksamma tillverkare av just tänddelar (buy cheap buy twice räcker inte här, utan buy cheap buy many times ;-) )

Gör såhär: Stoppa i original Bosch-LMM och invänta den original lambda-sond du beställt innan du felsöker mer.
Byter du lambda till den nya Bosch och det fortfarande inte fungerar så mät så lambda fungerar. Du verkar ha koll på vad du gör, så leta upp vad för spänningsområde den ska jobba i och se efter att det stämmer (är väl nånstans kring 100mV till 1000mV beroende på varvtal. Kom ihåg att sonden först fungerar vid ca 280-nåt grader celsius.

Fungerar sonden och LMM så HAR du läckage någonstans, och du kommer antagligen inte hitta det med startgas för det är så litet. Lennarte har gett bra tips på vart du kan leta, men här kommer några till:
Avgasröret kan vara sprucket i värmesköldarna, vilket släpper in en massa luft. Väldigt vanligt om dessa värmesköldar finns.
Igensatta vakuumslangar.

Finns sugverktyg för att testa om slangarna håller vakuum.
#1577898
Rökmaskin kan fungera ganska bra att söka läckor med på insugssidan. Koppla in till lämplig anslutning på insuget, och blockera vid LMM med en plastpåse eller dylikt. Håll full gas och se var det läcker ut.

Finns rökmaskiner för att par tusenlappar att köpa, annars finns det bra guider på hur man bygger en egen med hjälp av en lödkolv och lite annat smått och gott man ofta har hemma.
Odb/felkådsläsare...

Den kan ändra en hel del och köra tester[…]

Frågor om V60

Att låsen fryser är ju otroligt B p&a[…]

1960-talet

https://www.bilpuls.se/hur-fungerar-en-bromsservo[…]