Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mr 76
Ville bara förtydliga......

Kortet ryker vid 31 km/h över gällande hastighetsbestämmelse (inte vid 30 km/h som någon skrev). Detta gäller 40 km/h-vägar och uppåt.

På vägar där det råder en maxhastighet på 20 eller 30 km/h (skolor m.m) så är det 21 km/h över gällande hastighet som kortet ryker.

// Mr 76
av X3MMAN
Brainded skrev:
Phantom skrev:Det kan krävas mindre överträdelser för att de ska kunna ta körkortet under prövotiden, beroende på den snälle konstapeln och andra omständigheter...
Näe... däremot så blir en ev. indragning längre.

/Anders
Samma regler gäller under prövotiden som för alla andra, skilnaden ligger i att man inte får tillbaka körkortet utan man måste ta ett nytt.
av Ander_s
Oj, nu svävar vi iväg. Böter och försämrade försäkringar svider naturligtvis MEN NU ÄR LAPPEN DET GÄLLER!!

Känns obehagligt att leva i ovisshet, vissa säger jag är rökt vissa säger inte?!?!?!

Har naturligtvis kollat på trafikjuristen.se men den är otydlig på pkt när man redan har en färsk indragning i bagaget, "nollas" registret, räknas den som 1 ej ringa flrtkörning eller levber man automatiskt med en varning när man får tillbaks det??

Som sagt jag var av med det i våras 2 mån för fortkörning (>30km/h över). Ytterligare en ringa bort nu 107 på 90 väg. Räknas denna som den 1:a (dvs är jag nollad??) eller är jag redan varnad och blir av med lappen, NÅN som vet??
av Marbas
anp skrev:Märkligt att man efter ex,vis 15-20 års prickfritt körande, plötsligt klassas som olämplig som handledare p.g.a en simpel fortkörning med körkortsåterkallning.
Jag skulle inte hålla med om att en fortkörning som får konsekvensen av ett indraget körkort är "en <i>simpel</i> fortkörnig"...
av Ander_s
Kan ni diskutera försäkringar i en annan tråd?

Men i fallet med pluginhybrider så skulle d[…]

Jag hade kollat gasspjället Sent from my 210[…]

Är det någon som vet om det går a[…]

Bakaxelutväxling V70II

Hej är det någon som vet vad det ä[…]