Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1536435
Lockis skrev: mån 03 apr 2023, 18:12 Jag har för mig att man skulle få riktiga sommarsulor om man beställde vinterdäck?
Men TS kanske köpte vinterdäcken från 3:e part? (står ju dock att han hämtat med vintersulor på).

Kolla med säljaren, känns skumt..
Hej
Nej jag köpte vinterdäcken från Bilia också och bad om att få dom på när jag hämtade bilen i oktober så jag såg aldrig sommardäcken. Har kört 35mil nu med Crossclimate däcken och dom känns okej faktiskt, väldigt tysta är dom och det är ju posistivt . Väglaget var torrt och på torr asfalt funkar dom bra men vi får se när det blir regnigt hur dom upplevs då.
Men första känslan är att dom faktiskt är rätt okej. Ska köra lite mer innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra.
#1567458
Hmmm, jag köpte faktiskt CrossClimate till bägge våra bilar för att använda som sommardäck.
Däckfirman var tydlig med att det inte är riktiga vinterdäck trots märkningen, ned till minus 10 sen blir gummit för hårt. För min körning fungerar de perfekt på sommaren, hållbarheten över tid skulle jag baserat på min erfarenhet säga är god. På min förra bil (17-20) tog de Hankook någonting sport den levererades med slut på en säsong, 3500mil. CrossClimate däcken satt på 6000mil innan bilen såldes (period för riktiga vinterdäck borträknad) och hade vid försäljning 4mm respektive 5mm kvar fram och bak.
Fungerar riktigt bra (för mig) vid regn, lera och gräs. Lagliga farter på sommaren är inga problem och de går hyfsat tyst. Någonting de inte gillar är aktiv körning och +30 på motorväg under längre tid, då blir de "hala".
Främsta syftet med valet av däck för min del är att förlänga/förkorta säsongen. Jag bokar/byter aldrig däck i tid 😱
Kör dem alltså inte som vinterdäck men har ändå kört med dem på vintern, inte upplevt problem vare sig i snö, modd eller på väl upprappad is. Skulle trots det inte ge mig ut i obygden med dem på vintern, eller köra på isväg som första bil, till det finns betydligt bättre däck..
#1567548
skatudden skrev: mån 15 jan 2024, 10:50 Rena katastrofen. Fick en XC60 T6 Recharge MY 24 med Crossclimate 2 som lånebil av Volvocars. Värdelösa på is och dito på lössnö, förstår inte hur en säkerhetsprofilerad bil som Volvo kan komma med såna korkade idéer.
Ps fantastisk bil i övrigt!
Tyvärr är Volvo i dag ett kinesägt bolag som försöker maximera kortsiktiga vinster på att bland annat utnyttja säkerhetsprofilen. Att man sänker extravärdet med säkerhetsprofilen rejält kommer kosta på sikt.
Innan detta var säkerheten det sista kvarstående argumentet för att köpa Volvo. Sen visade man på detta säkerhet hur man prioriterar. Hur prioriterar man då på säkerhetsfunktioner som kunderna inte märker?
#1567580
20FJan skrev: mån 15 jan 2024, 12:12 Dåligt på vintern, bra vår och höst, men sämre igen ju varmare det blir. Optimalt om man kör mycket och vill byta mellan tre uppsättningar däck, eller som sommardäck om man kör sparsamt och bor i kallare klimat.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ssclimate/
Mina ganska begränsade upplevelser stämmer överens med det du skriver. De fungerar bättre på sommaren än på vintern och jag vill inte påstå att de imponerade i värmen. De påminde istället mer om europeiska friktionsdäck i varmt väder.

En bra lösning är tre uppsättningar som skiftas beroende på årstid och där skulle de däcken mycket väl kunna ta en plats, exempelvis tidig vår och sen höst. Men av många förståeliga anledningar är det få som väljer att göra på det sättet. Ironiskt nog var dock ett av argumenten för däcken i fråga att de skulle bidra till att man slipper skifta dem inför varje säsong.
#1567581
Javerhammar skrev: tis 16 jan 2024, 05:30CrossClimate däcken satt på 6000mil innan bilen såldes (period för riktiga vinterdäck borträknad) och hade vid försäljning 4mm respektive 5mm kvar fram och bak.
Att bara bli av med så lite på så många mil låter sjukt bra. Kör man extremt lugnt och roterar dom bör man ju i så fall kunna räkna med en bra bit över 15000 mil innan det ska köpas nya.
#1567600
I motsats till övriga skribenter så kan jag ge ett positivt omdöme av Criss Climate 2 däcken. Min subjektiva bedömning är att de är utomordentligt bra som vinterdäck, mycket bra på lös och hård snö och på is presterar de inte dåligt, kanske till och med bättre än centraleuropeiska friktionsdäck. På torr väg så klart väldigt bra, på blöt asfalt och mot vattenplaning presterar de lite sämre än centraleuropeiska men klart bättre än nordiska friktionsdäck. Denna vinter har ju verkligen bjudit på varierande och utmanande väglag så om de presterar en vinter som denna så lär de vara fullgoda som vinterdäck en ”vanlig” vinter.

En sak som jag reagerat på är att om man tappar greppet så har de en tendens att ganska snabbt återfå greppet. Med centraleuropeiska friktionsdäck har jag upplevt att när de väl tappat greppet så är det väldigt svårt att återfå greppet i en sladd. Det lär ligga i gummiblandningen och det grova mönstret och avsaknaden av lameller.


Det är klart att man får anpassa sin körning, hålla avstånd och köra förutseende. Gör man det så är det inga problem och man känner sig inte alls rädd.

Hur dessa sen beter sig sommartid får tiden utvisa. Jag tycker de rullar ganska trögt och i synnerhet farter över 100kmh så drar förbrukningen iväg ganska så rejält. Och även om de är väldigt tysta i lägre farter så blir vägbullret påträngande på grov motorvägsasfalt. Så kanske skall man istället ha vanliga sommardäck på sommaren?
#1567735
perhall skrev:På packad snö och is är de här däcken mycket sämre än nordisk friktion, jag jämför nu nya med nya. Det känner man tydligt och det visar väl alla tester?
Jag betvivlar inte att CC2 är sämre än Nordiskt Friktionsdäck på ren is, min jämförelse är med centraleuropeiska som jag kört totalt i ca 15 år. Och jämfört med dem är CC2 minst i paritet. På lös snö som sagt så upplever jag dem bättre än både centraleuropeiskt, kanske även nordiskt och dubb men det vet jag inte så mycket om.

Men sen kommer man ju till det här med att anpassa hastigheten. Man både ser, hör och känner om friktionen blir sämre och det är halt, då kan man anpassa hastigheten. Förväntar man sig att alltid kunna köra som på sommaren oavsett väglag så är det väl säkrast att gå på dubb direkt. Alla friktionsdäck och året runt däck bör man kunna hantera enligt väglag så de passar definitivt inte alla förare. Men jag upplever att de får oförtjänt kritik eftersom i grunden verkar Michelin ha fått till en väldigt intressant kompromiss med sitt CC2. Jag förstår att däckfirmor inte rekommenderar dem eftersom det är dåligt för deras business. När jag beställde mina så hade jag gjort research och läst på så jag förväntade mig att CC2 skulle vara ett bra däck. Däckfirman ville verkligen inte sälja dem, jag fick nästan tjata för att de skulle beställa dem. Men förväntningarna har överträffats med råge, jag tycker däcken är extremt bra som vinterdäck. Bortsett då från vägbullret och hög förbrukning. Och det återstår att se hur de presterar på sommaren. Det är en stor besparing ekonomiskt och tidsmässigt att slippa skiftena två gånger per år och man blir aldrig försenad med däckskiftet heller.

Vinterföret för min del går på 90% på bara vägar, resterande på snö och is. Då känns det rätt att prioritera ett däck som presterar bäst på just torr vägbana. Jag tror att många andra också skulle klara sig fint med åretrunt eller friktionsdäck men av gammal hävd och att man inte prövat på det så gör man det inte. Sen finns det många som provat och kan konstatera att det inte är för mig också. Men vi kunde minska på slitaget på våra vägar om fler skulle våga testa.
OM RYSSEN KOMMER

Mark Twain lär ha sagt "Det finns tr[…]

Trög servo efter renovering

Rev isär styrväxel igen och såg d&[…]

Om spänningen sjunkit till 7V är batteri[…]

Med tanke på senaste tiden redovisningskaos[…]