Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JonathanAlmstrom
#1578009
Hejsan,
Jag har sedan många år tillbaka uteslutande kört BMW och varit väldigt nöjd.
Jag har börjat titta på v90 nu, svart, r design är kraven jag har.
Krok är krav men det kan jag eftermontera.
Kostnaden verkar ligga runt 12-15k.

Jag har tittat på en med 12k mil i flyinge:
https://www.blocket.se/annons/skane/vol ... 1000813884

Jag har varit och provkört den, och det var en väldigt trevlig bil. Snygg och skön att köra.

Den har varit till salu väldigt länge och jag undrar om det är något jag missar? Servicen ska vara utförd vid 3000 mil och det finns papper på det enligt säljaren. Boken är stämplad första gången vid 6000 mil, därav att jag ställde frågan.

Vad ska jag hålla utkik efter på en v90? Kända fel, utrustning som man inte vill vara utan osv?
BMW kan jag, men volvo har jag lite begränsad kunskap om.
Jag har ett stort bilintresse så jag kan kontrollera bilens skick osv.
Baklampor har jag koll på är ett vanligt fel.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1578012
En bil från 2020 som brister så i service och som aldrig har servats på Volvo skulle jag inte ta i med tång.
Man kan väl tänka sig att den aldrig har fått uppdateringar etc.
Intervalltillägg på varje service...?

Utbudet är stort så jag hade letat efter ett annat exemplar.
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1578028
Håller med ovan, just med tanke på utbudet. Exempel på saker som är värda att ha i åtanke, utöver det du nämnde, är följande: låskistor, vibrationer i motorvägsfart, drivaxeldamasker och hängande bakvagn. Gissningsvis är åtminstone ett par av de problemen åtgärdade vid MY20. Jag har inte haft en V90 efter MY19 och därav begränsad insyn i vad som åtgärdats.
av 246
#1578031
Jag håller med båda ovan, det ser inte bra ut i boken och skulle absolut inte köpa den
Pratat med skadereglerare hos försäkringsbolag som totalt vägrar ta maskinskadeförsäkring på bilar som inte följt volvos serviceschema eller rullat EN enda mil över 3000 mil under ett år, eller säg att du kört bara 2000 mil men lämnar in bilen på service efter 1 år och 3 veckor. Big no no säger dom, vi lagar inte bilar med bristande underhåll.
Tänkvärt att volvia har maskinskada upp till 20.000 mil...dock lär det inte gälla den bilen tyvärr.
En annan viktig sak han påpekade var, att du absolut måste ha kassakvitto ochså..räcker inte med endast stämplarna.
Fin bil för övrikt men mitt råd till dig, leta vidare
av 246
#1578032
Jo, om du hittar bil utan krok så låt en volvoverkstad göra det jobbet, blir ofta elektronikfel om eftermarknaden gör det
av 246
#1578132
Nej, det går inte att eftermontera.
Tror nog dom flesta har Volvo on call, men dubbelkolla för säkerhets skull
Användarvisningsbild
av apersson850
#1579006
En sak jag lärt mig för länge sedan är att om man ska köpa begagnat får man skita i vilken färg den har.
#1579026
Jag var och provkörde v90’n jag länkade. Bilen var superfin och gick jättebra.
Sen kom det till servicefrågan. Den skulle vara komplett och allt i sin ordning. När jag ber att få titta på serviceboken så är det över 3700 mellan service 1 och 2 vilket inte känns så bra.
1 år mellan har de iallafall hållit.
När jag kollat på andra liknande så verkar det här med service vara väldigt svårt att hålla. Det är mer regel än undantag på de jag tittat på att de gått mer än 3000 mil mellan 2 oljebyten.

Vad är det som gäller egentligen, är folk bara lata eller är det ok att låta det gå 3700 mil?
Jag bifogar en bild på serviceboken.
Bilagor
IMG_3710.jpeg
IMG_3710.jpeg (1.71 MiB) Visad 68 gånger
Odb/felkådsläsare...

Bland de modeller som har full funktionalitet och […]

Positionsljus funkar ej

Hej! Mitt vänstra positionsljus har slutat fu[…]

Perfekt, ett nytt sätt för oss att tj&au[…]

Vilken V70 gäller det? Jag håller p&ar[…]