Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mr T
#1577460
Angående stolar/klädsel så har det funnits en uppsjö med varianter
  • Sen kommer den enklaste skinnklädseln, som ibland finns även i högsta utrustningsnivån, t ex Ultimate, denna klädseln är inte med nappaläder och är den minst trevliga klädseln tycker jag- https://www.blocket.se/annons/1001318658
Kontrollera årsskatten innan köp, äldre bilar har lägre skatt, och räkna bensin vs diesel. En bensinare kanske är billigare i inköp men den drar också mer, och just nu så är dieseln billigare.

Lycka till!
#1577491
Malmstroem skrev:
gurrr skrev: mån 29 apr 2024, 17:41 @Malmstroem, Jag vet inte om du syftar på HK när du säger standardljud? Utifrån de modeller jag kollar på (MY21+) så verkar HK vara det "sämsta" och B&W det bästa. Jag tror att tidigare modeller hade en "lägre" modell än HK, det kanske är den du syftar på? Vad menar du med " Kostnadsmässigt så måste du ha en synnerligen gynnsam körprofil för att det ska löna sig med en T8"? Jag hade kört ca. 30-35km varje dag för pendling till jobb/förskolor osv.
Ja, jag pratar om stereon på de äldre varianterna. Jag har en XC90 -17 med den "vanliga" stereon. Den är inte jättebra...

Det lilla jag lyssnat på HK tyder på att den är helt OK. B&W är bra.

Angående ägandekostnad. En äldre begagnad diesel/bensin är så pass mycket billigare än en hybrid att värdeminskning och kapitalkostnad blir så pass mycket lägre att du måste köra väldigt mycket på el för att det ska bli billigare. På äldre bilar gör inte malus-skatten något heller.

Jag använder i princip bara min XC90 till längre körningar nuförtiden. Där tar den mindre bränsle än hybriden. Andra kan ha andra körvanor, men speciellt de äldre hybriderna kommer inte speciellt långt på el.
Tack för väldigt bra inspel, framförallt gällande ägandekostnaden för en diesel/bensin vs hybrid. Jag har försökt hitta statistik eller uppgifter på hur mycket en hybrid drar när den inte går på el jämfört med t.ex. en diesel. Men jag lyckas inte riktigt hitta något ordentligt kring detta, har även försökt söka lite via sökfunktionen här på forumet men antar att jag söker på fel nyckelord. Har dock förstått att en ren dieselbil drar mindre än en hybridbil.

Jag kommer ju använda XC90'n till dagspendling vilket blir ett annorlunda körmönster än om man främst använder den till längre körningar. Det känns egentligen inte som det optimala, men av olika privata omständigheter så har vi ett stort behov av en större bil, som framförallt har ett stort bagageutrymme.
#1577508
gurrr skrev: tis 30 apr 2024, 16:57
Malmstroem skrev:
gurrr skrev: mån 29 apr 2024, 17:41 @Malmstroem, Jag vet inte om du syftar på HK när du säger standardljud? Utifrån de modeller jag kollar på (MY21+) så verkar HK vara det "sämsta" och B&W det bästa. Jag tror att tidigare modeller hade en "lägre" modell än HK, det kanske är den du syftar på? Vad menar du med " Kostnadsmässigt så måste du ha en synnerligen gynnsam körprofil för att det ska löna sig med en T8"? Jag hade kört ca. 30-35km varje dag för pendling till jobb/förskolor osv.
Ja, jag pratar om stereon på de äldre varianterna. Jag har en XC90 -17 med den "vanliga" stereon. Den är inte jättebra...

Det lilla jag lyssnat på HK tyder på att den är helt OK. B&W är bra.

Angående ägandekostnad. En äldre begagnad diesel/bensin är så pass mycket billigare än en hybrid att värdeminskning och kapitalkostnad blir så pass mycket lägre att du måste köra väldigt mycket på el för att det ska bli billigare. På äldre bilar gör inte malus-skatten något heller.

Jag använder i princip bara min XC90 till längre körningar nuförtiden. Där tar den mindre bränsle än hybriden. Andra kan ha andra körvanor, men speciellt de äldre hybriderna kommer inte speciellt långt på el.
Tack för väldigt bra inspel, framförallt gällande ägandekostnaden för en diesel/bensin vs hybrid. Jag har försökt hitta statistik eller uppgifter på hur mycket en hybrid drar när den inte går på el jämfört med t.ex. en diesel. Men jag lyckas inte riktigt hitta något ordentligt kring detta, har även försökt söka lite via sökfunktionen här på forumet men antar att jag söker på fel nyckelord. Har dock förstått att en ren dieselbil drar mindre än en hybridbil.

Jag kommer ju använda XC90'n till dagspendling vilket blir ett annorlunda körmönster än om man främst använder den till längre körningar. Det känns egentligen inte som det optimala, men av olika privata omständigheter så har vi ett stort behov av en större bil, som framförallt har ett stort bagageutrymme.
På denna sida kan man se ägarnas egna uppgifter om förbrukning, vet inte om du har kikat in där...
https://www.spritmonitor.de/en/
#1577640
SundanceKid skrev:
Luftfjädring tycker jag du ska ha på en så stor och tung bil, varför åka omkring i en bil utan luftfjädring när den blir sååå mycket bättre med.
Jag skulle vilja hålla med, men jag kan ärligt säga att jag snarare blev besviken över hur lite skillnad i komfort det var mellan konventionell fjädring och luftfjädring. 2021 åkte jag till bilhallen med en vanlig D4 och ut med en luftfjädrad T8 så intrycken hade inte hunnit bli gamla. Om jag skulle köpa begagnat skulle jag välja bil mer på andra saker.
SundanceKid skrev:T8 funkar utmärkt för pendling och även långkörning är den snål, vi kör fullpackat till fjällen på flera deciliter under litern (kommer inte ihåg exakt men runt 0,7-0,8) med vinterhjul som är 275 breda.
Bra gjort, vår drog 0,9-0,95 som minst på fjällresorna, med försiktig gasfot.
Xanthopteryx skrev: Just det, rekommenderar att du läser tråden om bakljusen som går sönder. Särskilt de sista sidorna med mina analyser av trasigt bakljus. Syna detta(!) och ser du att det inte ser rätt ut så begär att lampan byts innan köp.
Bakljusproblemen är väl bara V90?`

Vi har lite längre pendling (42-45 km) och där räckte inte elen till (T8 2021) utan den fick gå någon mil på bensin. 35 km bör fungera om det är rätt lugn körning. Men kan ni inte ladda så blir det inget bra, på bensin går det inte snålt.
En sak att kolla är försäkringspremie, de du tittar på behöver sannolikt helförsäkras och det drar lätt iväg. Vi fick första förslag på ca ca 15 000kr/år. Där var vår D4 mkt billigare.
Skillnaderna mellan R och Inscription vill jag minnas är rätt små, men ibland verkar stolarna skilja, dvs det är "sportstolar" i R. Men det är nog inte alla. Jag föredrar de vanliga fotöljerna, oerhört sköna.

Som referens till vad man kan få för pengarna så såldes nyligen vår gamla 2021 T8, Inscription, 7 800 mil, nyservad, Denim blå, Brunt skinn, HK-ljud, 360-kamera, 4-zons klima, akustikrutor, glastak, dragkrok (ska du ha krok ska du ha Volvo-org), luftfjädring, 20" sommardäck (nya), 19" vinter, massa uppsättningar mattor, laddkabel, lackbehandlad m.m. för 575' utpris var 589 om jag inte minns fel, sänkt till 575, gick inte att pruta en enda krona, men sommardäcken förhandlades in.
#1577659
Lyktorna:
Jag vet inte hur stort bekymret är på XC90 (är ju trots allt färre av den sorten som sålts) men lyktorna lär ha samma grundkonstruktion och därmed kan problemet inträffa även där vågar jag lova.
av 246
#1577692
Xanthopteryx skrev: tor 02 maj 2024, 18:07 Lyktorna:
Jag vet inte hur stort bekymret är på XC90 (är ju trots allt färre av den sorten som sålts) men lyktorna lär ha samma grundkonstruktion och därmed kan problemet inträffa även där vågar jag lova.
Efter läst din tråd ang baklyktorna börjar jag tvivla på att de tidiga årsmodellerna som drabbades av fukt, inte endast beror på att "fel moment drogs på övre muttrarna" utan snarare på sprickor runt limningen (mellan hus och glaset) Att det mest berör tidiga årsmodeller beror nog på bla åldern. Till er alla, syna limningen runt lyktorna, se Xanthopteryx tråd som är mkt lärorik.
, Syna era befintliga bilar och kommande köp o leta sprickor. Har ni inte kunskap att laga det själva, lämna in till någon som kan. Har själv 4 sprillans lyktor och synat med lupp..inte en minsta spricka..ännu. Men jag kommer hålla stenkoll, särskilt då det är 1 års garanti (eller funkar konsumentköplagen 3 år om sprickor uppstår???)
#1577713
Xanthopteryx skrev: tor 02 maj 2024, 18:07 Lyktorna:
Jag vet inte hur stort bekymret är på XC90 (är ju trots allt färre av den sorten som sålts) men lyktorna lär ha samma grundkonstruktion och därmed kan problemet inträffa även där vågar jag lova.
Jo, även lyktorna på XC60/V60/S90 m.m. lär ha samma typ av gemenskap som XC90 och V90, ingen av de andra modellerna verkar ha problem så det är nog en stretch att anta att XC90 ska ha problem för att V90 har det.
Men det är såklart en god ide att kolla så att allt ser bra ut på den specifika bilen, den kan ha fått en smäll eller så.
Byta hjullager xc70 -10

Bytte båda framhjulslagerna på min XC7[…]

NIvomat byte, passar?

Och det var inte sant, för när man drar […]

20.000 mila service XC70

Tror att bilen har gått ganska snällt,[…]

Spraya på lite färg så kanske de[…]