Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Helleman
#1570167
Hej!
Jag är ny här på forumet och jag har precis köpt min första Volvo. Det blev ev V90 T6 recharge, MY21.

Ovan på Volvo som jag är så kommer här min första, säkert korkade, fråga:
Enligt manualen ska jag kunna byta användarprofil genom att i centerdisplayen dra uppifrån och ner och välja profil. Då kommer en ruta upp med profiler att välja. Dock är dom alltid utgråade, så jag kan inte välja något. Samma visa varje gång utom en gång då det plötsligt gick att välja, men jag vet inte riktigt varför.
Vad måste vara uppfyllt för att jag ska kunna byta profil?
Enda sättet jag märkt funkar är att stanna och stänga av bilen. Låsa bilen och sedan låsa upp med min nyckel, öppna dörren, och sedan slå på tändningen. Då hoppar min profil in. Om jag kommer ihåg rätt så tror jag att man kan välja profil då också.

Men så här krångligt kan det ju inte vara, så jag missar nog något. Någon som kan berätta hur det ska fungera? 😊
av JP88
#1570181
Hej!
Grattis till ny bil! Jag hade nyligen en XC60 T6 recharge, MY21, vilken borde fungera liknande som din bil. Till den så hade jag två nycklar, en svart och en orange. Om jag låste upp med den svarta nyckeln så hoppade min profil in och jag kunde även via skärmen byta profil och lägga till fler profiler eller byta namn på profilerna (förutom profil 3). När man låste upp med den orangea nyckeln så hoppade profil 3 in, men då kan man inte byta profil via skärmen. Man kan lägga in en hastighetsbegränsning på den orangea nyckeln. Jag gissar att tanken är att man inte ska kunna byta till en profil utan hastighetsbegränsning om man fått låna bilen med den orangea nyckeln. Om man kommer två personer med varsin nyckel i fickan och öppnar genom att sätta handen i dörrhandtaget så kändes det lite slumpmässigt vilken profil som hoppade in. Slutsats: använd i första hand den svarta nyckeln och om ni är två personer som vill ha olika profiler, så lås upp med nyckel och inte genom att dra i handtaget.
av Helleman
#1570227
Ahh, så klart! Det förklarar varför jag en gång lyckades byta profil. Då hade jag antagligen öppnat med min svarta nyckel. Annars har ju anledningen att jag velat byta profil, varit att just profil3 från den orangea nyckeln varit aktiverad.

Tack för det svaret! 😊 Jag började bli knäpp på det! 😂
av Truckdoktor
#1570228
Har MY21 inte nyckelskålen i mittkonsolens mugghållarna längre? Där kan jag på min MY17 lägga nyckeln och sedan redigera i resp. profil.

Skickat från min SM-S916B via Tapatalk

av 246
#1570370
Det rör ändå ämnet, läste nånstans att när du köper bil ska du kontrollera antal "profiler" Det ska visa antal reggade/fungerande nycklar till bilen. Så om det finns 3 profiler och du får tex 2 svarta nycklar, saknas det en då?
av Xanthopteryx
#1570374
Du bör ha +1 profil från antalet nycklar, åtminstone på Sensusbilarna:
En per nyckel samt en Gäst (eller vad den heter) som är tänkt at om någon lånar bilen så väljer de Gäst och kan då ställa in saker utan att sabotera från dig samt att då kommer den ju ihåg inställningarna under Gäst så personen slipper ställa om varje gång om nyckelprofilen är låst.
av S65D
#1570385
Nu använder vi förvisso bara en nyckel till vår V90, även om det finns fler. Vi har dock aldrig haft problem med att byta mellan profiler förutsatt att bilen är igång. I nuläget finns tre registrerade profiler + en gästprofil. Blev tvungen att använda ”extranyckeln” en gång men då fungerade profilerna likt med den vanliga nyckeln. Jag kanske har missat nåt 🤔
av Helleman
#1570391
”Problemet”, eller snarare funktionen, med att byta profil verkar endast vara kopplat till den orangea extranyckeln, som man kan ställa in begränsningar på. Om du bara har svarta extranycklar så kan du antagligen byta profil hur du vill och när du vill.
I mitt fall så hade jag problemet när den orangea nyckelns profil blev aktiv.

Fick hem en INA spännrulle och fjäder ti[…]

Röststyrning sensus navigation

Hade sensus i förra bilen och röststyrni[…]

Byta vinkelväxel?

Men bra tips för styrning är lite tr&oum[…]

Alltså var i helsike sitter påfyllning[…]