Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1556114
Hej!
Jag har ett problem med min Volvo som ingen inblandad blir riktigt klok på så jag tänkte höra här om någon hört talas om eller varit med om liknande tidigare. Har letat igenom hela forumet här och en del andra bilforum också och inte lyckats hitta något liknande.

Har alltså en Volvo V40 CC med D4 från 2013 som alltid funkat hur bra som helst.

När jag skulle köra långt nu sist så gav turbon ingenting och den var riktigt trög, den tog sig upp till 100 men det var ju inte kul och den drog sjukt mycket bränsle när den kämpade dessutom. Var ju trög men drog normalt och betedde sig normalt i 80-90km/h så körde hem i den hastigheten.
Letat upp en verkstad här som har mycket gott rykte och som ska vara väldigt duktiga på Volvo. De får felkod på bränsletryck och något om bränsleblandning.
De har gjort ett jättejobb och förutom vanlig felsökning bytt ut varenda del i bränslesystemet till en begagnad de vet funkar för att försöka hitta felet på så vis. Även tömt tanken så att det inte ska ha varit något fel på bränslet vi tankade sist. Vi har även testat att byta ut styrenheten eftersom det var det enda vi hade kvar att testa efter allt och eftersom felkoderna ibland har varit märkliga och eftersom man som förare inte får några varningar så verkade det rimligt. Men samma fel kvarstår.
De har testat bilen såklart och den är trög, men motorn stänger dessutom ned när den kommer upp över 2000varv.

Är det någon som haft eller hört talas om något liknande fel någon gång?
Har pratat med polare som är duktiga på bilar och ingen har förslag som inte redan är testade så jag tänkte att någon här kanske har haft samma eller liknande fel på en liknande motor?

Skulle som sagt vara oerhört tacksam för all input!

Lite annan bakgrund som eventuell är irrelevant:
Det vi haft problem med innan detta har varit att den skakat vid inbromsning i över ett år eftersom originalverkstan på orten där vi bor gett så himla konstiga anledningar till vad det skulle kunna vara för det var ju inte bara bromsskivorna/beläggen. Jag lämnade till slut in den på annan ort ganska långt hemifrån och då bytte den verkstan bromsar, bromsbelägg bak och ABS-givare höger bak vilken verkar ha orsakat problemet. Vi hade ett oljeläckage också som originalverkstan här påstod var växellådan(och menade på att man måste byta hela) men som den andra verkstan lokaliserade till vaccumpumpen och fixade. Funkat tipptopp sen dess, men skriver detta pga att både skakningar och/eller fd. oljeläckage skulle kunna vara relevanta i sammanhanget.

Idag (sön) har jag lagat kåpan under mo[…]

Bränsletrycksregulator? Det är inte s&ar[…]

Dålig värme i kupén

Låter helt sjukt! Som om det ändå[…]

Nycklarna har slutat fungera

Man får ändå säga att det &a[…]