Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SF13
#1553654
IMG_4177.jpeg
IMG_4177.jpeg (2.02 MiB) Visad 2109 gånger
Hej!
Jag har varit iväg på en resa mellan Stockholm och Göteborg och fått problem med bilen. Problemen började drygt 20 mil innan Stockholm då bilen helt plötsligt började tappa kraft, samtidigt började ett väsande ljud höras. Jag stannade och kollade under huven men kunde inte hitta något uppenbart fel. På plats i Stockholm rådfrågade jag en bilverkstad som inte hade tid att kolla på det men de gissade att problemet var kopplat till turbon och att det inte skulle vara några större problem att köra hem lugnt och försiktigt.
På väg hem efter att ha stannat på en mack så gick bilen knappt att köra från pumpen utan varvade konstigt och dog av sig själv. Jag kollade återigen under huven och såg nu en slang som hängde i backen (se bild). Tydligen har tidigare ägare gjort en mycket tveksam lagning och hängt upp slangen med ståltråd då fästet i metalldelen gått sönder. Gummiröret hade nu släppt från metalldelen och det har blivit ett hål i gummiröret. Nu har jag lyckats fixa det tillfälligt med ny ståltråd, tejp och slangklämma.
Det höll i ungefär 10 mil innan bilen återigen började tappa i kraft. Det känns som att bilen gått in i något slags säkerhetsläge. Det kommer upp en gul lampa och texten ”motorsystem service erfordras”.
Jag hoppas kunna få hjälp att besvara 2 frågor.

1 - kan någon svara på vad gummiröret heter? Då menar jag alltså den delen som i änden är tejpad med grön tejp. Kan inte hitta vilken artikel jag skall köpa.

2 - räcker det att byta gummiröret och köra på som vanligt eller är det något annat som kan ha gått sönder på grund av att röret varit trasigt?

Hoppas på att kunna åtgärda felet själv då jag verkligen inte har råd med dyra verkstadsbesök för tillfället.

Stort tack på förhand
Nycklarna har slutat fungera

Man får ändå säga att det &a[…]

Jag har så svårt att ta in att en snar[…]

Volvo 740 som hackar efter byte av motor

Tjena! Jag har en volvo 740 från 1990 som […]

Får upp denna felkod i Vida. (inga andra re[…]