Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maximuspro
#702773
Då har man bytt från V70 2,5 ft Autotech till V60 D4 AWD med Rica optimering. Hämtade bilen idag och optimerade idag. Grymt nöjd! Har R design + diverse paket. Kan inte säga så mycket om körupplevelsen ännu (15 mil idag) men känns roligare att köra. Har även folierat kromlister och backspeglar mattsvart( hade svarta backspeglar samt svarta fälgar på förra bilen) och det blev snyggt. Har en kompis som jobbar som eftermarknadschef hos en volvohandlare som sagt att xc40 19" fälgar passar min bill till 99% så till våren blir det att testa detta och funkar det så blir det byte. :D
av V60D5AWDPolestar
#703632
Hej,

Intressant med optimering till D4:a. Funderar själv på detta då det är dags att
byta bil om ett år. Vilken effektnivå på Rica valde du? Såg på deras hemsida
att det finns två att välja på.
Användarvisningsbild
av PaNi
#703692
Vad är det som skiljer D4 och D5 i MY13? Är båda 2,4 liter med dubbelturbo så bara optimeringen skiljer, eller finns det fysiska skillnader mellan motorerna?
Användarvisningsbild
av PaNi
#703695
Jag kan svara på min egen fråga utifall någon annan hade samma fundering.

V60 D4 FWD: tvåliters femcylindrig motor från Skövde, dvs den som kom 2010 (MY11 om jag inte minns fel) och hette D3 i V70 tidigare
V60 D4 AWD: 2,4-liters femcylindrig motor från Skövde, dvs som den sett ut sen "D5:an" introducerades.


Eftersom detta var den AWD så borde det finnas stor trim-potential om jag tänker rätt. Tvålitersmotorn med bara en turbo var dock en besvikelse, hade den i min förra bil.
av Maximuspro
#703710
hej,

enligt volvohandlaren och rica är det samma motor i d4awd och d5, ja valde 245 hk 500 nm, typ som en polestaroptimerad d5. mycket nöjd med resultatet och ligger ju hyfsat inom marginalen jämfört med polestar som ofta skriver mindre än va de faktiskt ger. enligt rica så har flertalet ägare till polestartrimmade bilar (diesel) optimerat om dem hos dem eftersom de inte varit nöjda, enligt rica. har oxå hört på stan att en del volvohandlare säljer ricas trim före polestar, även detta har ja inte fått bekräftat.
av S80V8AWD
#707309
Maximuspro skrev:Efter 250 mil e ja supernöjd med med bytet och med Rica optimeringen, bilen känns mycket mer modern än V70.
Vad skoj att du är nöjd! Skulle vara väldigt intressant om du, by any chance, stötte på en Polestar-optimerad V60 någonstans och kunde redovisa eventuella prestandaskillnader här :D

Lyktorna: Jag vet inte hur stort bekymret ä[…]

Xanthopteryx Riktigt bra jobbat! Detta kan bli r&a[…]

En uppdatering: Jag åkte ut till bilfirma[…]