Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#533442
Uppdatering 4/5-2012:

Volvo har släppt ny mjukvara till stereon och nu låter det riktigt hyfsat. Nya bilar har garanterat de nya mjukvarorna från start, men är du missnöjd med ljudet på din bil är det bara att be mekanikern dubbelkolla att du har senaste mjukvara.

/ Jacob


:( :-(O)

Jag har tidigare berört detta ämne i några andra trådar men jag känner att det behöver en egen tråd.

Hämtade ut min nya XC60 MY12 igår, utrustad med Premium Sound och subwoofer. Ljudet är helt uruselt. Det är så dåligt att jag utan att blinka skulle byta systemet mot min S60s Performance-paket. HP-systemet i min gamla XC90 och HP-systemet i den XC60 jag provkörde mycket i (pre-sensus) var ljusår bättre. Hela glädjen med den nya bilen har bytts ut mot ett missnöje.

* Subwoofern är totalt överflödig. Systemet är så basigt utan den att det första man måste göra är att stänga av den. Just det, jag kör med subben avstängd.

* Basen är otydlig, bumlig och på tok för kraftig. Man måste ställa ner baskontrollen rejält för att kunna spela vissa skivor.

* Mellanregistret är HÅRT. Och då menar jag HÅRT. Försök lyssna på Kent t.ex, det ringer i öronen efter fem minuters lyssning.

* Diskanten låter billigt. Den låter liksom "fräsigt" och jobbigt.

* Sammanfattningsvis kan man säga att ljudet låter "Loudness". Det är för mycket av allt och hur man än justerar i EQ så blir det för mycket av nånting. Och drar man ner allt till botten så kvarstår bara ett mycket obehagligt mellanregister.

* Systemet "ljudförbättringskretsar" som inte går att stänga av. Det går inte att aktivera ett helt vanligt stereoljud utan någon processning av ljudet!

Hur i hela friden kan Volvo släppa ett sånt här ljudsystem?

Jag är ärligt talat förtvivlad. Inte för att jag har lagt 20k på ett värdelöst ljudsystem, utan för att ljudanläggningen är enormt viktig för mig då jag lyssnar på musik nästan hela tiden när jag kör (PS-anläggningen var främsta skälet varför jag väntade flera månader på en bil istället för att köpa en lagerbil). Cirka 70% av mina skivor är olyssningsbara pga mellanregistret. Det verkar som att PS-anläggningen bara fungerar med Dire Straits...

Nu är frågan vad man kan göra åt saken... Är det någon som har PS-anläggning i en Sensus-bil och lyckats justera så att det låter bra? Går det att få bort det förjävliga "3CH"-läget och köra stereo på nåt sätt?

Jag kommer göra följande:

* Testa att koppla in en välljudande MP3-spelare till AUX-ingången och på så sätt gå förbi de inbyggda D/A-omvandlarna och se om det gör saken bättre.

* Kontakta Volvo om detta... De MÅSTE släppa en mjukvaruuppgradering som gör det möjligt att deaktivera samtliga surroundeffekter och akustiktrix-funktioner (som förstör ljudet helt).

* Eventuellt kanske systemet kräver en viss inkörning för att hårdheten i ljudet ska försvinna, men ingen av mina tidigare bilar har haft det problemet...

Om ovanstående inte hjälper vet jag inte om jag kan behålla bilen... Känns förjävligt med tanke på att den är en dröm att köra och underbar på alla andra sätt...

Dela med er av era erfarenheter så kommer jag att sköta kontakten med Volvo i detta ärende...

/ Jacob
Senast redigerad av 1 jajoxc60, redigerad totalt 0 gånger.
av Twendor
#533452
:twisted: :evil: :-(O)
Min V70 -07 med premioum sound og sub var kanon.
Min XC60-10 med premioum sound og sub ok.
Jeg har bestilt ny XC60 med premioum sound og sub uten å ha prøvd det :-O)
Nå forstår jeg hvorfor ingen har premioum sound lydanlegg i demobilene.

Håper at det ordner seg med en mjukvareoppdatering.
Skriv gjerne inn nye erfaringer.
Mulig man like gjerne kan endre til billigere ljudanlegg og spare pengene.
Hvor uselt må standard anlegget lyde?

Twendor
av XCThord
#533456
Riktigt tråkigt, som jag skrev i nån tidigare tråd (visserligen ang S60, men det borde väl va same shit?) har PS blivit sågat av nån amerikansk biltidning också, och man undrar ju hur Volvo kan ta 20 000 kr extra för nåt obrandat sk-t. Tycker genuint synd om dig :???:

Nu får jag snart min beställda S60 som har i princip allt förutom just PS. Åkte en låååång provtur i en S60 med laminerade rutor, 17" och HP multimedia idag och efter att ha tweakat en del med inställningarna tyckte jag faktiskt att det lät bra. Aningen sämre än BOSE-systemet i min Cayenne MY06 (som jag körde dit med), men definitivt i paritet med HP + subwoofer som jag har i min XC60 MY09. Kort sagt är jag glad över att jag valde HP framför PS :)

Jag har faktiskt varit inne på att beställa en ny XC60 MY12 med PS + subwoofer (mest för att jag tycker det ser lite tomt ut utan centerhögtalaren när "poden" försvann :oops:), men nu lär det bli HP igen. Eller någon biltillverkare som kan skaffa fram ett vettigt premiumljud.
Användarvisningsbild
av jajoxc60
#533479
Twendor skrev:Mulig man like gjerne kan endre til billigere ljudanlegg og spare pengene.
Hvor uselt må standard anlegget lyde?
Den stora boven tror jag är Audyssey-tekniken med sina "Ljudprofiler". Man måste alltså välja "Förarsäte", "Framsäte" eller "Baksäte" och alla lägena låter dåligt på olika sätt. Det finns inget läge som bara spelar innehållet på skivan utan att förstöra signalen... Så fullkomligt idiotiskt och värdelöst. :evil: På gamla PS kunde man stänga av allt krafs och köra rent stereoläge.

SÅ... Det är mycket möjligt att High Performance eller Performance är bättre än Premium Sound eftersom de saknar denna Audyssey-teknik. Det borde vara lätt att testa eftersom alla demobilar brukar vara utrustade med HP.

Om Volvo inte gör det möjligt att stänga av Audyssey/Dolby 3CH/Dolby ProLogic helt har de förstört ljudanläggningen i en bil som annars skulle kunna konkurrera med de allra bästa på marknaden. En bra stereo är ett absolut krav för att kunna ge sig in i matchen mot BMW och Audi. PS i XC60 MY12 är rent pinsamt.

På måndag ringer jag Volvo och ska försöka prata med någon som arbetar med ljud. Om de inte kan garantera en mjukvaruuppdatering som gör det möjligt att stänga av alla skitgrejer som förstör musiken så kommer jag skriva insändare till alla sveriges biltidningar och varna för premium sound. Fan alltså, för de här pengarna hade jag kunnat stoppa in navi, pcc och massa annat kul :(
XCThord skrev:efter att ha tweakat en del med inställningarna tyckte jag faktiskt att det lät bra
Var det i EQn du tweakade? Vad exakt gjorde du?

/ Jacob
av Steff 99
#533505
Skillnaden mellan V70 MY10 HP och XC60 Sensus HP är himmelsvid, V70 ljudet var riktigt urdåligt, ja jag vet det är inte PS.
Men jag tycker HP ljudet som jag har i min XC60 är helt ok för att sitta i en bil, det har en bra ljudbild både diskant och bas mässigt oavsätt ljudkälla (MP3, Iphone eller radio)
av pak7
#533552
Hej.
Jag har läst en del här på forumet till och från och tyckte att det var dags att regga mig nu när nya bilen kom. :)
Jag har en v60 med hp och tycker att det låter helt ok faktiskt.På min förra v70-02 ocean race var det ps och det lät väl bra det men inte så vansinnigt mycket bättre tycker jag-Mer kraft kanske och man kunde spela högre/kraftigare.
Men på denna så tycker jag att det är fylligare ljud vid lägre volym.Min EQ är ställd som en uppochnervänd hängmatta, som ligger över neutral.Sen så är bas och diskant lite höjda i andra inställninngen.
Det borde väl finnas några dolda menyer i denna med som det fanns i HU803?
Användarvisningsbild
av jajoxc60
#533597
Tack för era rapporter om HP. Som sagt, det kanske är bättre eftersom det inte har surround-funktionerna. Jag ska lyssna på en demobil vid tillfälle.

Jag har nu gjort en hel del tester med ljudsystemet och kan konstatera följande:

* Radio och AUX låter bäst (mest musikaliskt och mest naturligt ljud).
* CD, iPod, Bluetooth och USB låter onaturligt och omusikaliskt (man diggar inte låtarna på samma sätt och man blir snabbare lyssningstrött).

Här kommer mitt recept på hur man får PS-anläggningen i XC60 MY11b/MY12 att spela musik istället för imponator-ljudgröt av otydlig bas, mördande mellanregister och fräsig diskant...

OBS! Varning! Följande inställningar kommer låta väldigt annorlunda än standardinställningarna. Till en början kan det låta väldigt dovt och tunt. Det beror på att det är mer korrekt och att dina öron är van vid distorsionen och bullret från de tidigare inställningarna. Det tar ett tag att välja sig men sen kommer du uppskatta att låtarna blir bättre :)

1) Inhandla en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=490403 (eller 2GB-varianten).

Den klarar SD-kort och okomprimerade ljudformat t.ex. FLAC. Det här är en av de mest musikaliska mp3-spelarna som finns på marknaden med otroligt bra ljud. Vida överlägset t.ex. hörlursutgången från en iPhone.

2) Koppla in den i AUX-ingången. Gå in i menyn när du valt AUX som källa och justera volymen för AUX-ingången till MAX.

Annars får du lågt ljud med brus som följd när du höjer stereons volym.

3) Tryck på SOUND och sätt följande inställningar: Surround AV, Bas 0, Diskant 0, Fader hela vägen upp (100% front), subwoofer AV, 3ch-centerkanal så långt på minus som möjligt

Några saker att anmärka... Fader hela vägen upp stänger av alla högtalare utom förardörrens. Tyvärr är det något knas med hur Audyssey processar ljudet och framdörrarna och bakdörrarna spelar inte "ihop" på ett bra sätt. Det dödar musikaliteten totalt. Om man har baksätespassagerare kan man temporärt återställa fader till mittenläget. Dock hörs det bra från fronthögtalarna även till baksätet. Om du har köpt subwoofer är det tyvärr bortkastade pengar. Den dunkar och dundrar och släpar efter fronthögtalarna vilket också dödar musikaliteten. Bra partygrej men systemet är så basigt att den inte behövs. Sist men inte minst den fruktansvärda centerhögtalaren som inte alls är klangmatchad med dörrhögtalarna... Den måste dämpas helt om man vill att det ska låta vettigt.

4) Gå in i menyn, välj ljudinställningar och gå till "Ljudprofil". Välj "Förarsäte".

Ljudprofilerna är mitt hatobjekt nummer ett just nu. Förarläget verkar vara minst påverkat av Audysseys "musikförstöringskretsar".

5) Gå till ljudmenyn igen och starta EQn. Mata in följande inställningar:

Bild

Tragiskt va... Alla frekvensband måste dämpas för att motverka den kraftiga loudnesseffekten som Audysseys har byggt in i Premium Sound. Basen (60hz & 200Hz) skulle egentligen behöva ställas i bottenläget för att vissa skivor ska bli spelbara, men då låter andra skivor på tok för tunt. Det här är en "medellösning" men den är knappast optimal.

Klart! Som sagt, det tar ett tag att vänja sig men med ovanstående inställningar spelar det musik på ett helt annat sätt än standardinställningarna. Mindre imponerande till en början, men vinner i längden.

Jag är fortfarande grymt missnöjd och kommer att ta detta med Volvo på måndag. Återkommer med mer info!
av Micke008
#533604
Jakob, jag har just skickat ett mail till Volvo med mina tankar, som stämmer överens med dina synpunkter.

Jag återkommer i tråden när jag har fått svar från Volvo.
Användarvisningsbild
av jajoxc60
#533613
Kanon Micke!

Bra om så många som möjligt hör av sig och klagar. Hänvisa gärna till denna tråden vid korrespondens med Volvo.

Jag känner en kompis som har MY11b och PS. Han hade tidigare Audi och är förstås grymt besviken. Han trodde att det berodde på dåliga inställningar och hörde av sig till mig för att få hjälp. Jag hann aldrig titta på det innan jag fick min egen bil. Nu vet han att det inte går att göra några större underverk så det blir samtal till Volvo från honom med...

GAMLA BILAR LÅTER BÄST!

Innan alla dessa tramsiga surroundfunktioner och akustikförbättringskretsar blev en del av bilstereoutrustningen... Såna funktioner kanske skapar en mer imponerande ljudbild, men det förstör musikaliteten. Inget slår två rejäla bra högtalare, ett rejält slutsteg och en bra signalkälla. Ren tvåkanal utan trix. Det blir alltid bäst musikprestanda.

/ Jacob
av pergrein
#533633
Enligt manualen ska det gå att så av surround-ljudet så sök i menyn. Hade PS i min förra S80 och jag hade aldrig på surround men jag körde 3-ch läget vilket jag tycket lät bra.

Edit: Såg att ni har hittat den redan..

Mvh
Per
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17

Förstår att du är orolig om du t[…]

Oljafråga

Tjena! Har en S70-00 som precis rullat 20k. &Aum[…]

Stora kylaren volvo 940

Övre passar, men det ena sitter på en a[…]

Volvo V50 "Mr White"

@GT-mannen , Hallå! Blivit lite peppad […]