Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Nu gillar jag eg inte förbrukningstrådar men är ändå spänd, eftersom jag för första gången på länge får köra omkring i en bil som är "snål". 7,0 i EU-mix är ju inte fel på en 1,8-tonsklump med 180 hk. Har inte gett mig ut på någon långtur än. Hur har det gått för er andra? Nöjda eller inte med förbrukningen? På min förra - 2,5T - visade färddatorn "exakt" rätt, ska bli spännande och se om det kan hända på två bilar...

Intressantast är väl motorvägskörning som är hyfsat jämförbar. Min granne har en 520iT-08 som drar 0,7 på motorväg i 130-140 - bra! Men slö.

PH
av areg
Jag tankade fullt för första gången för ca en vecka sedan och då hade min T4 dragit 0.78 enligt färddatorn och 0.82 "riktig" förbrukning. Jag tycker det är ganska bra med tanke på att den precis har passerat 100 mil och kan väl anses ha några mil kvar innan den är riktigt inkörd.
Den verkar dock vara ganska känslig på hur tung gasfot man har, minsta lilla man trycker ner gasen så stiger medelförbrukningen nästan direkt (ganska självklart igentligen 8) ).
Är annars väldigt nöjd med bilen i sin helhet även om jag vill nog ha några mil till bakom ratten innan jag bestämmer mig definitivt. :)
av Soulman
Färddatorn har jag nollat några gånger så den räknas bort men beräknat vid pumpen blir snittet 7,9 på de första nästan 70 milen. Överraskande bra siffror tycker jag. Det är många kallstarter och småkörningar i dom milen.

Lite irriterande är det att det inte finns två möjligheter att lagra snittförbrukning/sträcka/medelhastighet som jag är van vid hos VAG bilar som haft detta i många år....
av Soulman
En ny resa gjord mellan Stockholm-Norrköping ToR. Jungfruresan gav en snittförbrukning på 8,6. Med 100 mil på mätaren en snittförbrukning på 7,2. Det känns ju positivt. :)
av perhall
Första dagen med bilen körde jag bara inne i stan. Då drog den 16,5. Men 2,5T brukade dra kring 22. Ska ut på långresa i helgen och det blir första riktigt långa turen. Jag är eg. inte en person som är jätteintresserad av förbrukning, men för en gångs skull är ju Volvo typ klassbäst. Sen är ju motorn trevlig också. Mycket bättre gasrespons än 2,5T (även Polestar). Men klenare i botten. Samma sjuka som D3 och DRIVe( dock ej så illa som den senare).
PH
av Twendor
Vil berømme T4 motor`n som en pigg og rask motor.
Bilen en S60 R-design T4-geartronic. Var fin å kjøre, men det er tydlig at man er best vant med å kjøre diesel i det daglige. Forbruket ble på blandet kjøring faktisk 11.9 l/100 km :oops:
Kjørte også en V60 R-design D3-geartronic på samme strekning og det ble 6.2 l/100 km :-)-)

Twendor
av matsén
Tänkte väcka liv i en gammal tråd...
Har bara kört ca 180 mil med nya bilen ännu, men första tankningen efter ca 18 mil gav strax över litern enligt färddatorn.
Andra tankningen låg på 1,03 uppmätt.
Tredje tankningen (med PH eco driving :lol: ) gav 0.98.
Nu är även den 4:e avklarad, och då har vi kört extem eco driving, mycket landsvägskörning på 110/100/80 vägar och färddatorn visar 0,81 och verkliga förbrukningen blev 0,805!.
:shock: Det verkar heeelt omöjligt att komma i närheten av EU-cykeln, vilket jag egentligen inte hade drömt om, men runt 0,8 med min "normala" körning hade iaf jag räknat med.
Har ca 11 km till jobbet, varav ca 2 km är 30/50 gator och rondeller, resten är motorväg med 110. Med samma körsätt :oops: (full GPS kallibrerad moms på motorvägen) som i gamla bilen så skiljer det marginellt i förbrukning, vilket jag blir lite besviken över.
Noterbart är att gamla bilen (V70n T5) tog med mitt körsätt runt 1,03-1.07 (ca 0,1 över EU-cykeln). Med samma körsätt tar nya bilen ca litern. Färddatorn i nya verkar diffa lite, lite grand, och mer desto högre förbrukningen är.
Min slutsats är, precis som flera andra redan påpekat här på forumet att kombinationen bil/motor är extremt känslig för hastigheter från ca 80-90 km/h och däröver. Logiskt nog ju snabbare, desto mer soppa, men dock i en betydligt brantare kurva än t ex gamla T5:an som ju egentligen var svår att få att dra både extremt mycket och extremt lite med mitt körsätt och de vägar jag oftast åker på. På T5:an, liksom på nya T4:an för jag bildagbok med mätarställning, körda mil, tankade liter, snitt enl färddatorn, medelhastighet och ev ca sträcka på tanken med släp om det förekommit. Variationen var +-0,2 l/milen och jag hade räknat med ungefär samma scenario på nya bilen med bara det att utgångsläget borde ha legat strax över 0,8l/mil.
/PM
av perhall
Nu tillbaka från första semesterturen.
4 pers + helt fullpackad bil upp till taket i lastutrymmet.
245-däck. AC på hela tiden.
Normalkörning enl. trafikrytmen (mycket trafik...), ibland lite snabbare vid gles trafik.
Ca 55 mil 110-120 blandat motorväg = jag körde 115-135 på mätaren
Någon enstaka gång uppe i 170
Ca 25 mil 90-100-väg, enstaka 70-inslag
Ca 5 mil stadskörning
Facit: 0,73 uppmätt, 0,72 på datorn
Det tycker jag är riktigt bra.
Det går säkert att komma ned till 5,6 uppgiven landsvägsförbrukning med en pers i bilen, ingen AC, 205-däck och eco-driving.
PH
av Lövet
De förbrukningar som nämns i den här tråden - är det vad som ska anses "bra"? Jag bor i Stockholms utkant och kör alltså enbart stadskörning eller på motorvägar. Dock ej mitt i absolut city så ofta. Sist jag hade en blandad tank drog bilen 1.08. Det med 3.2 liters sexa och automatlåda. Ta bort två cylindrar, 60 häst och automatlådan för att spara 1.5dl/mil?
av perhall
Du skulle nog visserligen spara 2,5dl/mil om du körde en manuell T4, men jag håller med dig om att det är värt en hel del soppa med en härlig sexa (och automat). Men jämfört med en törstigare 2,5T som var marginellt piggare och hade sämre gasrespons så är T4 ett bättre val, tycker jag. Är rätt säker på att en 2,5T aut drar mer än en 3,2 (som ju alltid är automat) utom kanske vid riktig eco-driving (vilket inte är så lätt med en Volvo-automat)/PH
Generator laddar ej batteriet

Tog ut hela instrumentpanelen idag och mätte […]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par &[…]

Ta bort kåpan över motorn och lä[…]

PA12 Bränslerör

Hej Någon som vet vart man kan köpa br&[…]