Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Datarolf
#491691
I oktober 2010 kompletterade jag den bränsledrivna värmaren på min XC70 D5 AWD, MY2010 med den trådlösa fjärrstarten - alltså den som har den lilla svarta nyckelbrickan som trådlöst startar värmaren i bilen inom ett avstånd av något 100-tal meter.

Ett suveränt tillbehör, men nu har den börjat strula på ett sätt jag inte sett omnämnt här på forumet förut:

* När jag fjärrstartat värmaren med radiosändaren så går den 20 - 30 minuter, och sedan stänger den av sig själv, även om det bara blivit 0 grader eller rentav mindre invändigt i bilen.

* Om jag låter den inbyggda timern starta värmaren för avfärd vid ett visst klockslag så går värmaren erforderlig tid i förväg för att värma bilen till ca 20 grader invändigt, vilket tar mer än 30 minuter.

Bilen är i stort sett fulltankad i båda fallen och det finns inga indikationer på att batteriet skulle vara dåligt laddat. Jag kör också hyfsat långa sträckor med bilen, så laddningen bör inte vara något problem. Inte heller har någon oavsiktligt kommit åt avstängningsknappen på radiosändaren, eftersom den legat för sig själv i en skål på hallbyrån under tiden.

Har någon stött på något liknande problem, och finns det förslag till åtgärd?

Jag lämnar in bilen på garantifelsökning på torsdag, men Bilia verkade ganska frågande för detta fenomen.

Hälsningar

Rolf J
#491865
Det går att ställa in hur lång tid värmaren ska gå vid direktstart, det borde Bilia känna till. Den är säkert ställd till 20-30 minuter på din. Jag har eftermonterat telefontillbehöret i min och kan smsa för att ändra standardtiden, den inställningen borde Bilia också kunna göra.
#492237
Gissade också att det hade något med en sådan inställning att göra, så jag direktstartade värmaren "manuellt" med tumhjulet inne i bilen. Då fortsätter värmaren att gå tills bilen är varm, vilket idag tog ca 40 minuter. Så min slutsats är att problemet ändå måste ha något med den trådlösa fjärrstarten att göra - eller utför fjärrstarten exakt samma sak som när jag sätter på direktstart av värmaren inifrån bilen? Synpunkter tas tacksamt emot!
#492312
Datarolf skrev: - eller utför fjärrstarten exakt samma sak som när jag sätter på direktstart av värmaren inifrån bilen?
Ja, det skall den göra. Man kan starta med direktstart inne i bilen och stänga av med fjärren och vice versa.
#492807
Kort rapport från Bilia-besöket idag:

Tiden som bränslevärmaren i V70 och XC70 går styrs av

1) En tid som beräknas från rådande utetemperatur och inställd avresetid - alltså vad som tillämpas när man ställer in en tid med "Tidur 1" eller "Tidur 2" på rattspaken.

2) Eller en tid som löper mellan det att man väljer "Direktstart" på rattspaken eller startar värmaren med den radiostyrda fjärrkontrollen (exakt samma funktion) och till dess att kylarvätskan uppnått förbestämd temperatur, doch max 50 minuter. Till skillnad mot vad Tartyffel skriver ovan så går det inte att med någon extern eller intern inställning att ställa in hur länge värmaren ska gå efter direktstart, utan detta bestäms enbart av kylarvätsketemperaturen och av maxtiden 50 minuter.

I mitt fall verkar funktionen hos kylarvätskegivaren varit lite tveksam, vilket sannolikt framkallat att värmaren stannat i förtid. Bilia har racklat lite med den, får se om det hjälper.

Dock var det inte helt bortkastat att lämna in bilen - jag fick ny motorprogramvara, och en ny uppdaterad instruktionsbok (!) till min MY 10.
#493076
Datarolf skrev:Tiden som bränslevärmaren i V70 och XC70 går styrs av

1) En tid som beräknas från rådande utetemperatur och inställd avresetid - alltså vad som tillämpas när man ställer in en tid med "Tidur 1" eller "Tidur 2" på rattspaken.
I gamla bilen gick värmaren 20 minuter efter inställd tid, i denna stannar värmaren vid inställd tid.
#493091
Jag har märkt att min värmare är lite konstig, det här hände i morse:

Yttertemperaturen är -15°, avresetid är inställd till 06.55. Jag hör från köket att värmaren startat strax efter 06.00, allt är som det ska. Sätter mig i bilen vid 06.40, hör knappt utanför bilen att värmaren går, dvs det låter men inte lika mycket som vanligt. Sätter mig i bilen och där är det iskallt, isen på framrutan finns kvar. I infodisplayen står det att bränslevärmaren går och bilen startar enkelt.

Det verkar med andra ord som att motorn har värmts upp men inte kupén. Det som jag såg var att frugan förmodligen justerat fläkten manuellt kvällen innan och klimatanläggningen stod därför inte i Auto-läge, kan det förklara varför kupén inte värmts upp?
#493346
Peanuts skrev:Jag har märkt att min värmare är lite konstig, det här hände i morse:

Yttertemperaturen är -15°, avresetid är inställd till 06.55. Jag hör från köket att värmaren startat strax efter 06.00, allt är som det ska. Sätter mig i bilen vid 06.40, hör knappt utanför bilen att värmaren går, dvs det låter men inte lika mycket som vanligt. Sätter mig i bilen och där är det iskallt, isen på framrutan finns kvar. I infodisplayen står det att bränslevärmaren går och bilen startar enkelt.

Det verkar med andra ord som att motorn har värmts upp men inte kupén. Det som jag såg var att frugan förmodligen justerat fläkten manuellt kvällen innan och klimatanläggningen stod därför inte i Auto-läge, kan det förklara varför kupén inte värmts upp?
Råkade ut för samma sak i början av vintern, kupéfläkten startade inte så värmaren slog av efter 20 minuter och det enda som hördes lät som en pump eller liknande, gjorde som med allt annat som styrs av någon mjukvara, jag kopplade bort batteriet ett par minuter, sen har det fungerat.
Verkar som om det blivit någon blockering som återställdes på detta sätt.
av Peanuts
#493926
Tack för tipset, jag ska prova att koppla ur batteriet några minuter. Finns det några risker med att göra så, kan det vara någon annan styrenhet eller liknande som får frispel av att bli strömlös?
Användarvisningsbild
av Degdala
#493994
Man får ställa in klockan igen och jag vill minnas att man måste kalibrera främre fönsterhissarnas auto-funktion, det står i instruktionsboken hur man gör.
Inga övriga frispel.
Lycka till och återkom gärna med resultatet.
Spotify-problem (igen?)

Min spelar musik, men en ring i mitten som "t[…]

. Om det är så mycket liv kring V70[…]

Hej, I min XC60 T6 Recharge 2023 så har fun[…]

Hej Tänkte höra om nån här va[…]