Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peanuts
Hade satt tiduret för tillsatsvärmaren igår för att testa lite nu inför den stundande vintern. När jag sedan satte mig i bilen varnade den om att värmaren inte startats p.g.a låg nivå på batteriet. I normala fall kör jag ca 20 mil per dag vilket borde vara mer än tillräckligt för att ladda batteriet men i slutet på förra veckan körde jag endas kortare vändor på 2-3 mil per dag.
Låter det rätt att batteriet ska vara så pass urladdat enligt de förutsättningarna? Jag kan tillägga att jag 3 st 100w extraljus på bilen men jag har inte använt dem så mycket ännu. Det jag funderar på är ju att DRIVe har anpassat laddningen av batteriet för att spara bränsle. I instruktionsboken står det att batteriet endast laddas då motorn har lätt belastning.

Kan det vara så att kombinationen extraljus, DRIVe och dieselvärmare inte funkar så bra ihop när man kör kortare sträckor?
Det blev uppenbarligen för mycket på utgiftssidan. En grundregel är att inte köra längre med värmaren än vad man kör. Om det sedan blir riktigt kallt väder senare i vinter, och det sparas bränsle genom att inte ladda tillräckligt och du kör med extraljus blir det ju ännu värre.

Mitt förslag är att underhållsladda när du kör kortare sträckor under de här förhållandena - om du har tillgång till eluttag.
Betänk att bara dina extraljus drar 25 A, ska du ha ett sånt uttag bör du nog sätta i en kraftigare generator om möjligt.

Jag föreslår att du laddar ditt batteri. När batteriet är färdigladdat så mäter du batteriet med en voltmeter, du bör läsa av minst 12,5 V om batteriet skall godkännas full ut i det avseendet. Sedan bör du kontrollera syravikten i cellerna om ditt batteri tillåter det,det finns batterier där man inte kan kolla det men då brukar det finnas en indikator som kan avläsas.

Mvh GK
Jag har redan kört min värmare flera gånger på min drive... Inga problem, men jag kör ju också en del.
Kan även rekommendera fjärrstarten, den lilla extra fjärrkontrollen, fungerar kanon!
Ännu har den ju inte gått så långa tider, ca 10 minuter. Räcker gott när det inte är kallare.

//AB
Säkert fel i datorn som många andra den börjar varna förtidigt att batteriet är slut hade så på min MY10 dom programera om den på volvo sen har det funkat klockrent. för på min 08 kör jag värmaren varje vardag och aldrig strulat men efter dom programerat om min MY10 så funka det.
Tack för era svar. Igår körde jag min vanliga runda på drygt 20 mil(10 mil enkel resa) och använde inga extraljus. Satte timern igårkväll och i morse när jag kom ut till bilen var den visserligen varm så värmaren hade gått. Likväl så varnade den om att värmaren stoppades p.g.a. låg batterinivå. Det blir nog ett samtal till verkstaden idag för att höra om det här låter vettigt.
Pratade med Volvo, vi skulle börja med att göra en kontroll av batteriet. Jag testade värmaren i morse igen och då var det inga varningar. Visserligen var det nästan 10° ute så det var väl inget bra test.
Jag ska hålla ögonen på den nu och om den börjar krångla igen så åker jag förbi verkstaden för att undersöka det här mer.
Min polare hade samma fel på sin XC60 D5 men det var ett programvarufel som spökade.
Mekanikern på Volvo nämnde något om en mjukvarubugg liknande det här, men den drabbade enligt honom 2008 och 2009 års modeller. Eftersom min är en 2011 så tyckte han att det inte borde drabba mig.

Koppla in ström på matarkabel till star[…]

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så blir […]

Eftersom det ser ut att komma inifrån, under[…]

efter inga svar här frågade jag chatgp […]