Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Janne_L
#354195
Hej!

Det saknades lite info om detta till denna bil så jag tänkte berätta hur jag gick till väga och vad det kostade.


Jag började med att kolla med volvo vad de tar. från 6044kr+regbes 700.

Jag var inne på bildelsbasen och hittade en komplett(Drag+TRM+kabelsats) för 1650 kr på JB i Jönköping.

Före Montage:

på dragkroken man äger står ett part nr(högst upp på brickan från volvo)

skriv av det och sök på:

http://vccs.volvocars.se/accessories/ii/

Skriv ut manualen i två ex.(ett tips då en ska med till bilprovningen) man kan söka på bilmodell och årsmodell oxå.

Montaget:

Följ manualen:
4 st torxskruvar i båda hjulhusen bak, vik undan plasten i huset och det sitter en till skruv rakt upp ca 4 cm in på kofångaren. Ta bort Gummiduttarna på varje sida av bakluckan(när den är öppen), ryck inte gummit, ner med samma torxmejsel i hålet istället. Ta bort två plastmuttrar storlek 10mm om jag kommer ihåg rätt. Börja nu på ena sidan vid hjulhuset dra försiktigt ner stötfångaren, plastlåsningar visar sig, använd försiktigt en flat mejsel. Börja på sidorna och ta dig mot mitten från båda håll. Kofångaren i handen!

Nu blottas krockbalken. Innan den tas bort öppnar man luckan till reservhjulet, viker upp förvaringslådan och häner den med sin rem. Ta ut reservhjulet. På väggen bakåt sitter två bultar som håller plastlisten till tröskeln(storlek 10 mm tror jag), ta bort dessa. Ta tag om plastlisten, den sitter med 6 st plastclips dra försiktigt den från en sida till en annan, hjälp till med den flata mejseln.Plastlisten i handen.

På Höger sida i bagageluckan sitter en tygbil som täcker plåten, under denna sitter gängan för bogserögglan, släpp bulten från insidan(13mm nyckel, akta kabelmattan som går där), skruva inte ut helt, lossa bara.
På utsidan sitter krockbalken med tre bult(15mm nyckel) på varje sida, en under och två uppe. höger sida sitter de två övre i fästet för bogserögglan. Dra balken neråt så du inte stukar plåten där ögglans fäste hänger kvar.

Dragkrokens hål blottas nu(ett fyrkantigt på varje sida)

Släpp Ljuddämparens yttersta upphängning(15mm nyckel)

Min bil hade en ljuddämpare, men kan inte tänka mig att man behöver kapa avgasröret som det står i manualen även fast man har två!(AWD har jag ingen koll på)

Släpp värmeskyddets två plastmuttrear som sitter längst in mot mitten på bilen, vik ner skyddet.

Skär loss skyddet för stänk och smuts i bulthålen på undersidan av bilen, spara ca 5 cm mot fronten på bilen, onödigt att öppna för mycket.

Stoppa in dragkroken i sina hål, nu ska bultarna(15mm nyckel, spärrskaft är väldigt trångt)till dragkroken in(ta hjälp av en kompis som styr kroken om du kan, den är tung), glöm inte att sätta på plats brickorna(järnen om du så vill ca 10x3cm)

Innan ljuddämparen återmonteras, ta bort gummit där kabeln sitter.upp med kabeln där när du monterat konakten(torx+ 8mm nyckel) till kroken.
Nu, tillbaka med plåten och upp med ljudämparen.

Tillbaka med krockbalken, dra bogserögglefästet, glöm inte insidan. släpp jordbulten(10mm) i reservhjulsbaljan, montera jorkabeln till kroken(den med kabelsko).
Återmontera inredningen, glöm inte rätta till gummilisten så de sitter rätt runt kanten på plasten.
Återmontera kofångare(tips är att hänga upp den med gummiduttarna först).

Ta nu buntband och klamma fast kabeln vid den befintliga kabeln på vänster sida vid reservhjulsbaljan.
På det 4-kantiga plasthöljet sitter snabbkontakterna med eltejp, skär loss dessa, montera TRM med alla tre kablar(2 stift grön och 5 stift grå i sidan på TRM och dragetskontakt i gaveln) sladdarna till dragkontakten enl. bruxen.
In med TRM under inre isoleringen vid i framkant på baljan.(kardborrband med klister)

I med reservhjulet, in med inredningen.

I satsen om man köper kroken från volvo(ingår inte från skroten, volvo har den inte hemma utan måste beställa den så var ute i tid) ingår en 4-kantig 40A säkring(grön) den ska sitta i säkringshållaren till vänster i bagageluckan, under svarta skyddet högst upp. En vanlig säkring monteras i samma säkringhållare, är du osäker så står det i instruktionsboken med tydlig bild.

Programvara måste laddas från volvo(oavsett om TRMen är från skroten), man väljer mellan Back/dim/laddström på sista stiftet.

Regbesiktning sker med medtagen monteringsmanual som oavsett vilken bil du har följer numret på skylten på kroken. Det är viktigt( Min manual var för en S80(den kom -07), men kroken passar på V70.)
Boxen behöver inte vara programmerad för regbesiktning.


KLART!!!

Kostnader:

1650:- för kroken
380:- för regbesiktning
619:- för programmering
262:- OKQ8 GDS

Total tid för montage för en förstagångsmontering 2 timmar och 23 minuter inkl inkörningstid på GDS, betalning.


Detta var montaget av dragkrok för min V70 2.4D -09


Hoppas denna hjälper någon, jag saknade nämligen infon.

LYCKA TILL

Janne
Användarvisningsbild
av CarMan
#354205
Jag fullkomligt hatar när folk jämför priser på det vset du nu gjorde.
du kollar pris på en komplett montering inklusive arbete & matrial, mot begagnade delar & att du gör jobbet själv!!!

ska man jämföra så är det del mot del, eller arbete mot arbete (även volvos dragkrok kan du ju köpa över disk & montera själv...)
Användarvisningsbild
av Variosboy
#354218
Ja Carman, jag förstår din Ilska, en dragkrok blir ju hemskt sliten på två år!! :wink:

Nä, men skämt å sido, folk här inne fattar väl ändå att en del på skroten är billigare än motsvarande ny del från Volvo, men som sagt, ett drag är ju inte direkt slut efter ett par år, och därför tycker jag det är bra att han belyser skillnaden i pris också..
av cse
#354221
CarMan skrev:Jag fullkomligt hatar när folk jämför priser på det vset du nu gjorde.
du kollar pris på en komplett montering inklusive arbete & matrial, mot begagnade delar & att du gör jobbet själv!!!

ska man jämföra så är det del mot del, eller arbete mot arbete (även volvos dragkrok kan du ju köpa över disk & montera själv...)
Vad är det du hatar?
Är det att man jämför prisskillnaden mellan begagnat gör det själv kontra nytt monterat på verkstad?

Det är väl perfekt för att avgöra vilket man ska välja. Beror ju på plånbok och kunnande vilket man väljer.

Mvh. BeGe
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#354228
Jämför hellre begagnat/montera själv mot nytt/montera själv istället för begagnat/montera själv mot nytt/monterat på verkstad

Det är så CarMan menar och jag måste säga att jag håller med honom :roll:
av cse
#354234
~Kalle~ skrev:Jämför hellre begagnat/montera själv mot nytt/montera själv istället för begagnat/montera själv mot nytt/monterat på verkstad

Det är så CarMan menar och jag måste säga att jag håller med honom :roll:

Vad är felet med att prisjämföra budgetalternativ med "top of the line" alternativet? :?:

Mvh. BeGe
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#354236
Vad skulle det kosta att montera en begagnad dragkrok på verkstad? :wink:

Jag förstår hur du tänker men jag tycker ändå inte det är en rättvis jämförelse.
av bilgalen
#354237
Men väx upp!!

Det här är väl ett utomordentligt tips och instruktion för den som kan och vill göra det själv och komma så billigt undan som möjligt! Skitsamma vad man jämför med!

Tacka iställe Janne för hans bidrag. Det är ju sånt som gör dessa forum värda att delta i.

Eller blev ni kanske förbannade när ni upptäckte vilket överpris (nypris) ni betalat för ett stycke extremt lågkvalitativ järnbit? :lol:
Användarvisningsbild
av CarMan
#354245
Självklart ska man göra jobb själv om man vill spara pengar, o köpa en orginal del som begagnad på skroten är också bra tips.

men med tanke på de svar jag fick så har ni inte för stått hur grundlurade ni själva blir av detta !!!

det du spar på att köpa en del på skroten är endast pris skillnaden mellan ny & begagnad del.

sen har vi en helt annan grej, o det är att du kan spara penger på att montera saker själv, o då spar man bara det som det skulle ha kostat att få delen monterad (du kan ju lika gärna ha köpt en helt ny del, som du monterar själv)


det tydligaste hade varit att presentera Ny del, jämfört med begagnad del, o sen redivisa vad arbetet hade koster (på just den verkstan du fråga på, då även detta varierar)
Användarvisningsbild
av P1800
#354320
Tack för en bra tråd!

Jag valde själv bort att köpa monterad krok när jag tog ut min 2,4d i oktober. Istället fick jag kroken och elprylarna med bilen i bagaget för 2905kr. Till våren blir det montering med en ruggigt bra nettotimpenning. 2 1/2 timme låter bra. Jag kollade instruktionerna innan jag vågade beställa kroken lös.

Det låter bra att man slipper demontera eller kapa avgassystemet som det står i anvisningen.

Till reg-besiktningen hoppas jag att Polestar har uppgraderingen till 2,4 d klar så kan man slå två fugor i en smäll hos SBP!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Motorstyrning service erfodras

Hej forumet! Jag hade bilen inne på service[…]

Bygla lågtrycksvaktens kontakt , startar kom[…]

V60 2020 IMAZ IM5 19/20 tum fälg

Hej, skulle vilja se bild på IM5 på […]

Tack, stort tack, jag har tänkt på t&au[…]