Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
Edit 090127:

Efter 3000 mil och tre besök på verkstan i början är jag nu supernöjd med bilen. Helt klart bästa bil jag ägt. Visst sneglar man ibland på snygga 5-serien i bilköerna men Volvon kramar om en som en stor far i vintermörkret. På något obeskrivligt sätt känns det som att kramas av en stor björn :)
Dieselförbrukningen har legat strax under förbrukningen av spolarvätska, dvs 0,82-0,87 beroende på hastighet på motorvägen (120-150).
Dieselvärmaren är inte lika effektiv som min gamla V70N D5. Den klarar inte att ha frostfria rutor vid -15 grader.

-------------------------------------------------
Den som väntar på något gott, får fortsätta vänta lite till.
Jag hämtade ut min XC70 2009 idag. 5 mil räckte motorn, sen började den slamra och gå dåligt som fn. Precis att motorn orkade upp på bärgaren.

Så då blev det bärgare tillbaka till bilfirman:
Bild
Kul kul.
Gott om tid att studera den fina inredningen dock:
Bild
Senast redigerad av 2 kave, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av robbygg
More show than Go... kan man säga :)

Riktigt tråkigt att detta händer, har du någon aning mer ingående om vad som hände?
Typiskt nu till långhelgen och allt.
Användarvisningsbild
av kave
Jag kände hur bilen gick orkeslöst bara, och vibrerade, ungefär som att köra på för hög växel.
Jag stannade och kollade motoroljan som var helt klar, såg ut som vatten nästan. Mina tidigare dieselbilar har alla haft mörk olja i princip från första stund. Kanske är det skillnad nu, eller också har det varit annat i motorn än olja :)
Jäkligt tråkigt till midsommar och allt.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Varför jag frågade om det smällde till var bara för att om 'slangen' till den fina 'snurran' lossnar så känns bilen helt orkeslös. Pulserande kraft. Kan hända om 'slangklämman' sitter för hårt (=går sönder).
av riha
Hoppas det löser sig inom väldigt kort tid, jag vet ju hur länge vi väntade på dessa bilarna.

Förhoppningsvis så kanske det bara är något liknande det som XC90_... skrev.
av TomZaj
Amli skrev:Stackare. Man verkligen lider med dig.
Vad händer nu? Får du en lånebil under tiden?
Lånebil ska han ha det är ju nybilsgaranti. Hade lite småfel på min bil fick lämna in den 2ggr och bägge gångerna så erbjöd sig Bilia att ställa upp med gratis lånebil.
Användarvisningsbild
av kave
XC90_Executive skrev:Varför jag frågade om det smällde till var bara för att om 'slangen' till den fina 'snurran' lossnar så känns bilen helt orkeslös. Pulserande kraft. Kan hända om 'slangklämman' sitter för hårt (=går sönder).
Vilken slang skulle detta vara? Från wastegaten då eller?
Jag hörde ingen smäll, däremot så kom felet nog tämligen omgående.
ÅF står för lånebil under tiden, kostnadsfritt utgår jag ifrån.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
kave skrev:
XC90_Executive skrev:Varför jag frågade om det smällde till var bara för att om 'slangen' till den fina 'snurran' lossnar så känns bilen helt orkeslös. Pulserande kraft. Kan hända om 'slangklämman' sitter för hårt (=går sönder).
Vilken slang skulle detta vara? Från wastegaten då eller?
Jag hörde ingen smäll, däremot så kom felet nog tämligen omgående.
ÅF står för lånebil under tiden, kostnadsfritt utgår jag ifrån.
Det är insugningsröret till turbon. Tror jag! :wink:

Givetvis står ÅF för lånebilen!

Men är problemet med låg spänning […]

Om man måste lossna en kylarslang för a[…]

Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]