Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kaffeslurk
#1577834
Hej. Sneglar lite på beg. V70 D4 med beteckning S/S Momentum BE PRO II.

Momentum vet jag är nivå på utrustning, men vad står resten för?
Står Miljöbil i beskrivningen, antar att det är pga Euro 6?
Årsmodell 2015, har alla dessa AdBlue?

Bra köp överlag i form av driftsäkerhet?
av UnleashFusion
#1577841
BE Pro menas att man valde till en "uppgradering" utöver den vanliga BE(Business Edition) : "Digitalt kombiinstrument med 8" TFT skärm (krom), Parkeringshjälp fram och
bak, Sensus Navigation, Taklucka i glas, elmanövrerad, Uppgradering
ljudanläggning, Sensus Connect med High Performance, 7" färgskärm .
av Kaffeslurk
#1577843
rosefors skrev: lör 04 maj 2024, 21:09 Busissnes Edition

Om det är D4 framhjulsdriven med 4 cylindrig 2liters VEA ska man hålla sig ifrån den.
Diesel, 2.0 I4 står det på car.info, så det är nog precis den motorn du nämner ovan, bilen är framhjulsdriven..då är det bäst att hålla sig borta från denna bilen alltså... Har det varit märkbara problem med denna motor?
av UnleashFusion
#1577845
Kaffeslurk skrev: lör 04 maj 2024, 21:52
rosefors skrev: lör 04 maj 2024, 21:09 Busissnes Edition

Om det är D4 framhjulsdriven med 4 cylindrig 2liters VEA ska man hålla sig ifrån den.
Diesel, 2.0 I4 står det på car.info, så det är nog precis den motorn du nämner ovan, bilen är framhjulsdriven..då är det bäst att hålla sig borta från denna bilen alltså... Har det varit märkbara problem med denna motor?

Dessvärre ja, har man otur kan det vara från dricker olja, balansaxlar(det viner) , EGR som får problem, och lite annat. (det finns exemplar där det är felfritt)

en tråd där flertal VEA-motorer angående balansaxlar* : viewtopic.php?f=70&t=144146&hilit=balansaxlar
av Kaffeslurk
#1577896
UnleashFusion skrev: lör 04 maj 2024, 22:04
Kaffeslurk skrev: lör 04 maj 2024, 21:52
rosefors skrev: lör 04 maj 2024, 21:09 Busissnes Edition

Om det är D4 framhjulsdriven med 4 cylindrig 2liters VEA ska man hålla sig ifrån den.
Diesel, 2.0 I4 står det på car.info, så det är nog precis den motorn du nämner ovan, bilen är framhjulsdriven..då är det bäst att hålla sig borta från denna bilen alltså... Har det varit märkbara problem med denna motor?

Dessvärre ja, har man otur kan det vara från dricker olja, balansaxlar(det viner) , EGR som får problem, och lite annat. (det finns exemplar där det är felfritt)

en tråd där flertal VEA-motorer angående balansaxlar* : viewtopic.php?f=70&t=144146&hilit=balansaxlar
Där ser man, då avvaktar jag och försöker hitta en med AWD istället då den har annan, bättre motor?
En 2016 Classic vore fint, vissa har väl H&K ljud också om det valdes till....

Jag har varit sugen på V60 2020-2021, men man har ju läst här om diverse problem och att det känns långt ifrån premium osv...
Sedan tyckte jag att jag läste nånstans att Xc70 är på väg upp i pris också om de inte redan har ökat? Sålänge XC70 tillverkats så bör ju 2016 vara en riktigt bra sista årgång, så länge man väljer AWD och inte 4cyl VEA 2.0 på något annat...

Synd då den jag såg endast gått 10 000 mil, MY2015.

Det som ändå lurar i bakhuvudet är ju pågående nedsläckning av 2g/3g nätet och VOC på dessa äldre bilar... Kanske inte är nåt att bekymra sig över då Volvo bör hitta en lösning för att annars ha en rejäl hög med irriterade kunder? Om ingen lösning hittas så känns det ju onödigt att köpa en XC70 då jag kommer ha ett starkt behov av att kunna fjärrstarta värmare och så... Men ingen lösning är ju presenterad så vi får väl se vad det landar i...
av rosefors
#1577902
Det kommer inte komma någon lösning på 2G/3G på dessa bilar.

Den enda sättet att fjärrstyra värmare framöver är om bilen inte har VOC.

Finns även starka skäl att välja en äldre V70 innan facelift så man får ha bilen ifred och slippa köpa ny kofångare en gång om året.
Vi som beställt nya XC60

Ja, då är det dags……&hel[…]

Det finns otaliga kit med o-ringar på amazon[…]

Odb/felkådsläsare...

Bland de modeller som har full funktionalitet och […]

Positionsljus funkar ej

Hej! Mitt vänstra positionsljus har slutat fu[…]