Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mjölner
#1295430
Hejsan, har en xc70 som jag måste byta stötdämpare på. Surfade in på autodoc och slog in mitt regnummer, fick fram dessa som lämpliga kandidater. https://www.autodoc.se/kyb/7064214

Men så jag var nyss in på okq8 för att hissa upp bilen och kontrollera numret på de befintliga dämparna, 31262693 stod det och till min förvåning såg det ut som att de satt upp och ner mot alla dämpare jag hittar på nätet. Det verkar vara samma infästning med ögla nere och skruv uppe, men det satt dammskydd på den nedre delen så man kan misstänka att "metallstången" (i brist på bättre ord) sitter på nedersidan och själva dämparhuset ovanför. Bifogar lite bilder.

Har googlat lite på 31262693 men dessa verkar ha slutat tillverkas och går inte att få tag i förutom på några skumma ryska sidor. Så frågan är, kommer de från autodoc att passa?
Bilagor
IMG_20190128_112209_resized_20190128_123110171.jpg
IMG_20190128_112209_resized_20190128_123110171.jpg (318.31 KiB) Visad 1461 gånger
IMG_20190128_112145_resized_20190128_123108577.jpg
IMG_20190128_112145_resized_20190128_123108577.jpg (328.27 KiB) Visad 1461 gånger
IMG_20190128_112204_resized_20190128_123107704.jpg
IMG_20190128_112204_resized_20190128_123107704.jpg (279.42 KiB) Visad 1461 gånger
av mjölner
#1295450
Steffe3 skrev:Nu ska jag inte svära på det, men har fått informationen att det är Nivomat som ser ut sådär.
Du verkar ha rätt. Det slår tamefan aldrig fel, oavsett vilken bil jag har eller vilken del jag ska byta råkar jag alltid ha någon specialutrustning som kostar skjortan.
Men det borde väl gå att byta till vanlig dämpare rakt av? Köpte bilen för en månad sedan och har redan lagt ut så mycket tid och pengar på den att jag hellre skippar nivomatiken och sparar ett antal tusenlappar.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1295453
Jag har själv en bil med Nivomat, och de dämparna ser ut så.
Tidiga bilar, inklusive min 2012:a har, utöver stötdämparna, andra fjädrar och andra krokformade bärarmar, jämfört med bilar utan Nivomat. Fästhålen är av annorlunda storlek, jämfört med standarddämparna.
Att byta från det ena till det andra är såpass besvärligt att Volvo inte säljer tillägg av Nivomat på bilar som inte har det från fabrik, för det blir orimligt dyrt.

Nivåregleringen är så mycket bättre än en bil utan (vi har en av varje), att jag inte hade bytt bort funktionen, oansett det faktum att nya dämpare av typ Nivomat är dyrare. Jag köpte min bil ny, och valde därför Nivomat då. Tyvärr är det svårt att hitta begagnade bilar med funktionen, så den andra vi har saknar den. Men du har ju tydligen lyckats, till och med utan att försöka.

"Pinnen" i dämparen är alltså kolvstången.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1295469
Mina gav upp efter 7500 mil....

Sist jag kollade låg de på 13.000 - 14.000 kr som reservdel hos Volvo, utan nivåmat kan man ju få en ny dämpare för 250 kr,.

Kan man hitta dem billigare på andra ställen ?
av mjölner
#1295471
VolvoB20 skrev:Mina gav upp efter 7500 mil....

Sist jag kollade låg de på 13.000 - 14.000 kr som reservdel hos Volvo.

Kan man hitta dem billigare på andra ställen ?
Hur har du löst det? Fick du dit några andra dämpare, köpte du dem för 14k eller kör du vidare på de gamla dämparna?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1295476
Tydligen väldigt olika hur länge de håller. Jag vet inte hur länge mina håller, jag har bara kört 27000 mil. Men på en annan bil jag haft hade de inte slutat fungera vid 50000 mil. Inte märktes det dålig dämparverkan heller. Fram däremot. Där fick jag byta fjäderbenen på den bilen.
av mjölner
#1295478
apersson850 skrev:Tydligen väldigt olika hur länge de håller. Jag vet inte hur länge mina håller, jag har bara kört 27000 mil. Men på en annan bil jag haft hade de inte slutat fungera vid 50000 mil. Inte märktes det dålig dämparverkan heller. Fram däremot. Där fick jag byta fjäderbenen på den bilen.
Min har gått 35k. Trycker man till på dragkroken gungar bakvagnen i några sekunder, totalslut med andra ord. Dämparna fram är däremot fräscha.
av mjölner
#1295489
apersson850 skrev:Jag har själv en bil med Nivomat, och de dämparna ser ut så.
Tidiga bilar, inklusive min 2012:a har, utöver stötdämparna, andra fjädrar och andra krokformade bärarmar, jämfört med bilar utan Nivomat. Fästhålen är av annorlunda storlek, jämfört med standarddämparna.
Att byta från det ena till det andra är såpass besvärligt att Volvo inte säljer tillägg av Nivomat på bilar som inte har det från fabrik, för det blir orimligt dyrt.

Nivåregleringen är så mycket bättre än en bil utan (vi har en av varje), att jag inte hade bytt bort funktionen, oansett det faktum att nya dämpare av typ Nivomat är dyrare. Jag köpte min bil ny, och valde därför Nivomat då. Tyvärr är det svårt att hitta begagnade bilar med funktionen, så den andra vi har saknar den. Men du har ju tydligen lyckats, till och med utan att försöka.

"Pinnen" i dämparen är alltså kolvstången.
Vet du storleken på nedre fästhålen på standard respektive nivomat? Om nivomats skruv är mindre än standard så kan man ju borra upp fästet och sätta dit en ny skruv och mutter. Är det tvärtom blev det lite klurigare men det går nog att lösa. Det övre fästet går ju enkelt att byta ut, så länge fästets egna fäste är densamma. Men det bör det ju bara.

Det finns ingen möjlighet för mig att punga ut 14k för nya nivomat. Jag kan leva med att bakändan blir lite lägre och ev tidig förslitning av de nya dämparna. Kan byta standarddämpare 14 gånger innan jag kommit upp i den kostnaden.
Senast redigerad av 1 mjölner, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1295492
mjölner skrev: mån 28 jan 2019, 16:20
apersson850 skrev:Jag har själv en bil med Nivomat, och de dämparna ser ut så.
Tidiga bilar, inklusive min 2012:a har, utöver stötdämparna, andra fjädrar och andra krokformade bärarmar, jämfört med bilar utan Nivomat. Fästhålen är av annorlunda storlek, jämfört med standarddämparna.
Att byta från det ena till det andra är såpass besvärligt att Volvo inte säljer tillägg av Nivomat på bilar som inte har det från fabrik, för det blir orimligt dyrt.

Nivåregleringen är så mycket bättre än en bil utan (vi har en av varje), att jag inte hade bytt bort funktionen, oansett det faktum att nya dämpare av typ Nivomat är dyrare. Jag köpte min bil ny, och valde därför Nivomat då. Tyvärr är det svårt att hitta begagnade bilar med funktionen, så den andra vi har saknar den. Men du har ju tydligen lyckats, till och med utan att försöka.

"Pinnen" i dämparen är alltså kolvstången.
Vet du storleken på nedre fästhålen på standard respektive nivomat? Om nivomats skruv är mindre än standard så kan man ju borra upp fästet och sätta dit en ny skruv och mutter. Är det tvärtom blev det lite klurigare men det går nog att lösa. Det övre fästet går ju enkelt att byta ut, så länge fästets egna fäste är densamma. Men det bör det ju bara.

Det finns ingen möjlighet för mig att punga ut 14k för nya nivomat.
Hur blir det att montera begagnade från skroten, från någon bil med lägre miltal?
Volvo-appen slutat larma?

Ja, på android kan du det och du har ju i […]

Odb/felkådsläsare...

Bland de modeller som har full funktionalitet oc[…]

Man får leta efter en bil där det enkel[…]

Idag blev det en tvätt, inte en dag förs[…]