Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ron
På begäran av en här på forumet skriver jag en liten tråd hur man själv byter klossar bak på dessa bilar...
Först tar man en domkraft seda lyfter man upp...... näää skoja bara, förstår ni nog själva;) men innan man lossar oket som på en vanlig bil så behöver man lossa elmotorn till handbromsen, sitter med två torx (t25 har jag för mig) tänk på att ha ett lite längre skaft, går inte med bits och hållare lite trångt på den nedre. Efter det kan man vrida loss hela motorn och där finner man ett hål som en insex passar i, kommer tyvärr inte ihåg storlek på den heller men skruva den medurs tills den tar stopp så har man släppt handbromsen helt och hållet så härifrån är det bara fortsätta sov vanligt och byta belägg, återmontera allt, sätta sig i och pumpa ut bromsen, sedan till sist aktivera handbromsen och då hör man att den arbetar mycket längre än normalt, jag fick aktivera den två ggr har jag för mig med ett felmeddelande emellan..... klart! Allt detta satt väldigt "löst" och fint på min bil trots att den har gått till månen och halvvägs tillbaka;)

Mvh Robin
av oldtimersmc
Kanooon Ron!
Den här tråden kommer garanterat att bli en hitt (grundtråden har 15000 träffar på 2 år) och kommer antagligen att påverka BNP då folk inte behöver stå med mössan i handen utanför den lokala volvo- verkstan eller andra dito.

Lägger till lite sökord
elman lossa el handbromsen :D
av lundsbrunn
Tänkte fråga sitter den skriven man ska skruva in sitter den i elmotorn eller i oket??
Har set bilder på elmotorn och baksidan på oket utan moroten men ser ingen skruv?
Användarvisningsbild
av apersson850
Den sitter i elmotorns växellåda. Det är en enhet när du tar bort det, elmotorn och växellådan. Det är egentligen en liten skruvdomkraft som drar åt parkeringsbromsen.
Det går nog bra med insex till den, men egentligen är den tolvkantig. XZN har jag för mig att de bitsen kallas. Användes i alla fall förr bland annat av Opel i deras motorer. Finns ofta i bättre bits- och hylsnyckelsatser.
av oldtimersmc
lundsbrunn skrev:är det det hålet i mitten på första bilden man ska skruva i?

Bild
Bild
Rimligen, med ledning av A Perssons beskrivning så är allt hokus pokus borta.
Fan va problem detta skall ställa till med om några år men med kännedom om hur det funkar så är det hyfsat enkelt att fixa.
av TorxE14
Ja det verkar ju så (hålet i mitten på stora bilden inne i spårryttaren, själva oket). Ser ut som om det kan bli problem i framtiden med rost, men jämfört med gammeldags handbromswire är det väl som att välja mellan pest och kolera. ??:-/
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]