- tor 06 nov 2008, 17:54
#231615
Hej alla!
Nu kan jag sälla mig till alla andra med låsbultsproblemet. Varför skriver jag då en ny tråd om detta? Jo, jag vill berätta min historia och komplettera den med bemötandet och inställningen hos Bilias verkstadschef. Det blir ett långt inlägg men jag hoppas att ni orkar läsa det.
Den 30:e oktober var det dags att skifta hjul på min V70. Eftersom jag läst om problemen med låsbultarna här på forumet var jag mycket noggran i våras när jag skulle skifta hjulen. Jag gjorde ordentligt rent, jag smörjde gängorna ytterst lite (jag vet att vissa säger att man inte ska göra detta men läs verkstadschefens uttalande längre ned) och jag drog bultarna med momentet 110 Nm.
Eftersom jag inte hittade min låshylsa åkte jag till Bilia Haga Norra för att skaffa en ny. Sen bar det av till GDS-hallen, upp med bilen och av med bultarna med hjälp av mutterdragare...trodde jag. Bakhjulen gick fint men framhjulen var körda. Jag var verkligen försiktig med låsbultarna eftersom jag visste hur lätt det var att dra sönder något så jag gav upp ganska snabbt. Tänkte att det är bättre att låta en Volvomek ta hand om det innan man gör något dumt.
Sagt och gjort, jag åkte till 5-Direkt morgonen därpå. Eftersom jag hade en nästan helt ny låshylsa så gav jag den till meken och han gick loss på bilen. Vänster fram satt stenhårt! Han tog fram stora mutterdragaren och drog därigenom sönder hylsan. Släggan kom fram och ledskaftet men allt slutade med svetsning. Meken berättade att detta händer ofta med dessa låsbultar och att konstruktionen är dålig. Jag sa att jag nog skulle skippa låsbultarna vilket han tyckte var en bra idé. Det hela slutade med en kostnad på drygt 1000 spänn (då ingick skifte och fyra nya normalbultar).
Eftersom min nya hylsa nu var helt kass anser jag givetvis att den ska reklameras så idag fick jag tid att åka till Bilia Haga Norra igen. Först gick jag till "reservdelar" och blev hänvisad till service. Där sa killen att "Ööööh..det där får du nog ta med min chef...öööh...gå in och vänta på hans kontor...".
När chefen kom in la jag fram mitt ärende:
Jag skaffade den här hylsan den 30:e oktober (visade kvittot).
Eftersom jag visste att hylsorna är svaga tog jag det försiktigt och fick inte loss bulten.
Besökte då 5-Direkt för att få proffshjälp som då drog sönder hylsan.
Eftersom jag följt Volvos anvisningar vid sommarskiftet så anser jag att hylsan ska reklameras eftersom den inte höll för det den är avsedd för.
Verkstadschefen (nedan Vc) vred och vände på hylsan och sa:
Vc: "Den här är ju inte ny."
Jag: "Nej, den har ju använts av er mek som sedan drog sönder den."
Vc: "...men då satt ju bulten fast."
Jag: "Jaaaa...det var ju därför jag inte fick loss den själv."
Vc: "Jamen då är det ju handhavandefel." ( :shock: )
Jag: "Men jag har ju följt Volvos anvisningar."
Vc: "Ja, jo...men det är viktigt att man gör helt rätt...man måste dra med 90 graders vinkel...man får inte dra snett."
Jag: "Det gjorde jag ju inte...jag drog fast dem med momentskaft till 110 Nm och använde sedan mutterdragare för att försöka få loss dem."
Vc: "Ja, jo...men man måste trycka inåt också, sen får man inte använda fälgkort och hoppa på dem och så"
Jag: "Men det har jag ju inte gjort...jag använde momentnyckel"
Vc: "Jo, men många gör inte det...det är samma som med domkraften som kommer med bilen,...med får man inte använda för att byta däck..."
Jag: "Fast det står väl i handboken att det bara är en nödlyft? Jag har ju följt Volvos anvisningar angående hjulskifte..."
Vc: "Det finns ju många anledningar till att dessa går sönder...fast den här hylsan ser ju inte ny ut...( :evil: )...smörjde du gängorna när du bytte i våras?"
(Här kände jag att han försökte lura mig så jag svarade undvikande:)
Jag: "Ja, det där råder det ju delade meningar om ifall man ska eller inte...
Vc: "Jo, det ska man."
Då kunde jag berätta att jag faktiskt gjort det.
Nu började jag bli lite förbannad! Först påstår han att jag ljuger och kommer in med en gammal hylsa, sen påstår han att jag inte vet vad jag sysslar med, sen påstår han att åter igen att det är en gammal hylsa! Jag hänvisade till detta forum, och att väldigt många har haft problem dem låsbultarna och att jag därför varit ytterst noggran och försiktig. Då säger han:
Vc: "Ja, jo...men det finns så många idioter på de där forumen..." :-O)
Ja, ni läste rätt!!!! Verkstadschefen på Bilia Haga Norra anser att många här på jagrullar.se är idioter som inte vet vad vi håller på med!!! :evil: Jag höll på att flyga i taket!!! Jag sa till honom:
Jag: "Hörrudu jag är övertygad om att de allra flesta på forumet är väldigt duktiga volvoägare som bryr sig väldigt mycket om sina bilar och har en enorm kunskap om dem!"
Vc: "Ja, ja...det jag kan göra är att skicka ned hylsan till Volvo då...men det kommer ta flera månader innan du får svar och du kommer nog inte bli glad när det kommer..."
Jag: "Eftersom ni är återförsäljare borde ni ta ert ansvar för de produkter ni säljer. Vid reklamation så ska kundeen få tillbaka sina pengar så kan ni kräva leverantören"
Vc: "Näe, jag får skicka ned hylsan till Volvo."
Jag: "Ja, gör det då! Det är inte konstigt att det går så dåligt för Volvo när saker sköts på detta sätt! Ni måste faktiskt skärpa till er lite." Sen gick jag. På väg ut hörde jag honom ropa "Vi är faktiskt inte Volvo..." som om jag skulle bry mig om det! Bilia säljer volvoprylar, prylar som är av dålig kvalitet/konstruktion, då får de f-n i mig också ta ansvar för dem!
Jag kokade av ilska när jag gick till kassan för att betala några andra grejer jag skulle ha och sa till den stackars killen att jag var riktigt förbannad och att detta är den sista Volvon jag äger. Han undrade vad som hänt och jag förklarade lite snabbt, när han hörde att det gällde låsbultarna så han, "ja det är ju klassiskt..."
Maken till dåligt bemötande har jag aldrig varit med om!! Om en verkstadschef uppfattar, och behandlar, sina kunder som inkompetenta idioter så förklarar ju det varför alla andra på den firman gör det!
Nej, nu ska allt som går utföras av mig själv eller mindre verkstäder! Och aldrig att jag köper Volvo igen!
Mvh
/Fred
Nu kan jag sälla mig till alla andra med låsbultsproblemet. Varför skriver jag då en ny tråd om detta? Jo, jag vill berätta min historia och komplettera den med bemötandet och inställningen hos Bilias verkstadschef. Det blir ett långt inlägg men jag hoppas att ni orkar läsa det.
Den 30:e oktober var det dags att skifta hjul på min V70. Eftersom jag läst om problemen med låsbultarna här på forumet var jag mycket noggran i våras när jag skulle skifta hjulen. Jag gjorde ordentligt rent, jag smörjde gängorna ytterst lite (jag vet att vissa säger att man inte ska göra detta men läs verkstadschefens uttalande längre ned) och jag drog bultarna med momentet 110 Nm.
Eftersom jag inte hittade min låshylsa åkte jag till Bilia Haga Norra för att skaffa en ny. Sen bar det av till GDS-hallen, upp med bilen och av med bultarna med hjälp av mutterdragare...trodde jag. Bakhjulen gick fint men framhjulen var körda. Jag var verkligen försiktig med låsbultarna eftersom jag visste hur lätt det var att dra sönder något så jag gav upp ganska snabbt. Tänkte att det är bättre att låta en Volvomek ta hand om det innan man gör något dumt.
Sagt och gjort, jag åkte till 5-Direkt morgonen därpå. Eftersom jag hade en nästan helt ny låshylsa så gav jag den till meken och han gick loss på bilen. Vänster fram satt stenhårt! Han tog fram stora mutterdragaren och drog därigenom sönder hylsan. Släggan kom fram och ledskaftet men allt slutade med svetsning. Meken berättade att detta händer ofta med dessa låsbultar och att konstruktionen är dålig. Jag sa att jag nog skulle skippa låsbultarna vilket han tyckte var en bra idé. Det hela slutade med en kostnad på drygt 1000 spänn (då ingick skifte och fyra nya normalbultar).
Eftersom min nya hylsa nu var helt kass anser jag givetvis att den ska reklameras så idag fick jag tid att åka till Bilia Haga Norra igen. Först gick jag till "reservdelar" och blev hänvisad till service. Där sa killen att "Ööööh..det där får du nog ta med min chef...öööh...gå in och vänta på hans kontor...".
När chefen kom in la jag fram mitt ärende:
Jag skaffade den här hylsan den 30:e oktober (visade kvittot).
Eftersom jag visste att hylsorna är svaga tog jag det försiktigt och fick inte loss bulten.
Besökte då 5-Direkt för att få proffshjälp som då drog sönder hylsan.
Eftersom jag följt Volvos anvisningar vid sommarskiftet så anser jag att hylsan ska reklameras eftersom den inte höll för det den är avsedd för.
Verkstadschefen (nedan Vc) vred och vände på hylsan och sa:
Vc: "Den här är ju inte ny."
Jag: "Nej, den har ju använts av er mek som sedan drog sönder den."
Vc: "...men då satt ju bulten fast."
Jag: "Jaaaa...det var ju därför jag inte fick loss den själv."
Vc: "Jamen då är det ju handhavandefel." ( :shock: )
Jag: "Men jag har ju följt Volvos anvisningar."
Vc: "Ja, jo...men det är viktigt att man gör helt rätt...man måste dra med 90 graders vinkel...man får inte dra snett."
Jag: "Det gjorde jag ju inte...jag drog fast dem med momentskaft till 110 Nm och använde sedan mutterdragare för att försöka få loss dem."
Vc: "Ja, jo...men man måste trycka inåt också, sen får man inte använda fälgkort och hoppa på dem och så"
Jag: "Men det har jag ju inte gjort...jag använde momentnyckel"
Vc: "Jo, men många gör inte det...det är samma som med domkraften som kommer med bilen,...med får man inte använda för att byta däck..."
Jag: "Fast det står väl i handboken att det bara är en nödlyft? Jag har ju följt Volvos anvisningar angående hjulskifte..."
Vc: "Det finns ju många anledningar till att dessa går sönder...fast den här hylsan ser ju inte ny ut...( :evil: )...smörjde du gängorna när du bytte i våras?"
(Här kände jag att han försökte lura mig så jag svarade undvikande:)
Jag: "Ja, det där råder det ju delade meningar om ifall man ska eller inte...
Vc: "Jo, det ska man."
Då kunde jag berätta att jag faktiskt gjort det.
Nu började jag bli lite förbannad! Först påstår han att jag ljuger och kommer in med en gammal hylsa, sen påstår han att jag inte vet vad jag sysslar med, sen påstår han att åter igen att det är en gammal hylsa! Jag hänvisade till detta forum, och att väldigt många har haft problem dem låsbultarna och att jag därför varit ytterst noggran och försiktig. Då säger han:
Vc: "Ja, jo...men det finns så många idioter på de där forumen..." :-O)
Ja, ni läste rätt!!!! Verkstadschefen på Bilia Haga Norra anser att många här på jagrullar.se är idioter som inte vet vad vi håller på med!!! :evil: Jag höll på att flyga i taket!!! Jag sa till honom:
Jag: "Hörrudu jag är övertygad om att de allra flesta på forumet är väldigt duktiga volvoägare som bryr sig väldigt mycket om sina bilar och har en enorm kunskap om dem!"
Vc: "Ja, ja...det jag kan göra är att skicka ned hylsan till Volvo då...men det kommer ta flera månader innan du får svar och du kommer nog inte bli glad när det kommer..."
Jag: "Eftersom ni är återförsäljare borde ni ta ert ansvar för de produkter ni säljer. Vid reklamation så ska kundeen få tillbaka sina pengar så kan ni kräva leverantören"
Vc: "Näe, jag får skicka ned hylsan till Volvo."
Jag: "Ja, gör det då! Det är inte konstigt att det går så dåligt för Volvo när saker sköts på detta sätt! Ni måste faktiskt skärpa till er lite." Sen gick jag. På väg ut hörde jag honom ropa "Vi är faktiskt inte Volvo..." som om jag skulle bry mig om det! Bilia säljer volvoprylar, prylar som är av dålig kvalitet/konstruktion, då får de f-n i mig också ta ansvar för dem!
Jag kokade av ilska när jag gick till kassan för att betala några andra grejer jag skulle ha och sa till den stackars killen att jag var riktigt förbannad och att detta är den sista Volvon jag äger. Han undrade vad som hänt och jag förklarade lite snabbt, när han hörde att det gällde låsbultarna så han, "ja det är ju klassiskt..."
Maken till dåligt bemötande har jag aldrig varit med om!! Om en verkstadschef uppfattar, och behandlar, sina kunder som inkompetenta idioter så förklarar ju det varför alla andra på den firman gör det!
Nej, nu ska allt som går utföras av mig själv eller mindre verkstäder! Och aldrig att jag köper Volvo igen!
Mvh
/Fred
Volvo V70N Bi-Fuel -02
Toyota Celica ST 2000 -76
Toyota Celica ST 2000 -76