Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cybermunk
#487097
Fan så surt, ja ja men det e ju bara se det på den ljusa sidan mer tid för planerande :)
Användarvisningsbild
av Zell
#487112
så sant så sant

Det plågsamma med planerna är att jag blir så involverad i dem och går så djupt i planeringen, att jag så otroligt gärna vill göra verklighet av dem. Så när man ändå inte kan göra något utav dem blir man bara deprimerad.. :|
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#487373
Det var ingen trevlig julklapp med luftvärmepumpen :| Vänta någon månad så tror jag du kommer igen med bilen :)

/Kalle
Användarvisningsbild
av Zell
#488220
Vi har med hjälp av förra husägaren (som köpte värmepumpen) och den som installerade den, fått kompressorn på goodwill av tillverkaren. För garantin hade tagit slut för bara någon månad sedan. Så nu har vi iaf halverat kostnaden.. så jävla skönt.. ska köpa en whisky till förra husägaren som tack (hoppas bara han inte har alkoholproblem :) )

ptja, på vintern tappar jag suget att hålla på med bilen, får vänta till sommarn =) då ska det mekas lite..
Användarvisningsbild
av Zell
#538859
Sådär ja, nu har man vaknat upp ur vinterdvalan. Tänkte passa på att höra av mig här också och uppdatera tråden min lite.

Det första man fick göra att fixa bilen. Besiktningen inte gick som det skulle. Spindelled slut och damask på drivknuten i delar. Det är redan åtgärdat. Men kvar är stag till krängningshämmaren som ska bytas.
Men något som irriterade mig mest var att de kickade på strålkastarglaset, en liten jävla skitspricka... visst det sprider säkert ljuset knasigt, men tycker det borde vara marginellt..

Dessutom är ACn slut igen.. suck..

Sedan håller jag på att förkovra mig inför kamremsbyte nästa år, verkar inte vara så himla krångligt. Det är väl ont om utrymme som vanligt bara antar jag.

Funderar också på att köpa solfilm på biltema och sätta in inför semestern, speciellt nu när ACn är väck.

så, allt är som vanligt med andra ord =)
Användarvisningsbild
av Zell
#543881
Besiktning klar. Jäklar vad ett stag till krängningshämmaren kan göra skillnad i komfort. Inte bara ljudmässigt =)

ACn funkar igen också. Systemet var helt slut på gas, bara på ett halvår. Dock kunde kylsnubben inte hitta något läckage, så han var lika förbryllad han.
Dock har jag ju inte kört ACn som föreskrivet heller under vintern, så antagligen har packningar o.d. krympt så pass att allt läckt ut. Vi får köra ett år till får vi se om det funkar då.

Men, allt är inte gröna skogar.. ABS-lampan har tänts lite då och då, så ikväll när jag var ut och släckte service-lampan passade jag på att läsa av felkoder på ABS'en.
ABS-314 Right Rear wheel sensor signal, fault in circuit
ABS-324 Right Rear wheel sensor signal, extrapolation

var det jag fick ut. Verkar dyka upp ofta när man söker lite på internet om det. Ett vanligt fel på 850?
Så det blir till att felsöka den också då..

Är det förresten nån här som har satt solfilm på 855 själv?
Baksätesrutorna, hur fasen får man till det vettigt? Jag vill ju att solfilmen ska gå ända ut på glaset, men det är ju en bra bit in i listen. Så för att lyckas med det måste man ju ut med rutan?
Användarvisningsbild
av Dalmans
#543985
ofta vid den felkoden så är det ABS-boxen som strular....
Jag hade det på min bil och efter lite surfande bytte jag till en renoverad box.
(renoverad av Bil och Maskin i Ludvika) och har fungerat kalas sen dess, ca 6 månader sedan.

Har dock i efterhand läst väldigt mycket skit om den firman, att dom blåst folk osv, så även om jag har varit med om två positiva affärer med dom så skadar det ju inte att vara lite försiktig.

När jag köpte min renoverade box så åkte jag ner till ludvika, han hjälpte mig att byta för att se att den fungerade innan jag betalade, sen köpte han in min gamla billigt! så som sagt, jag har bara vettiga erfarenheter
Användarvisningsbild
av Zell
#544107
Tackar för info och PM.

Men visst är det väl lödningarna som brukar vara kass, som jag har förstått det? Bara jag kommer in i boxen ska inte omlödningen vara något problem för mig.


Men, något annat, ännu bättre uppstod idag. Jag är fanimej oturförföljd nu.
Kupéfläkten har gnisslat som bara den några veckor nu.
Nu går inte fläkten igång, blir ett påttelitet drag som knappt känns, sedan blinkar Rec och AC 18 ggr/10 sek.
Ska ut och dammsuga av tempsensorerna och rensa kupéfiltret, men jag misstänker att det är kupéfläkten som dött.

Eller kan det vara högeffektsmotståndet som sitter där bredvid fläkten? Den har också varit lite bråkigt nåt år (fläkten/radio inte vill stänga av sig när man slår av tändningen). Eller ställer inte effektmotståndet till såna problem?

Det roliga i det hela (om man nu tycker om skadeglädje) är att vi ska på husvagnssemester om 8 dagar....
Användarvisningsbild
av Dalmans
#544114
Jo det är lödningarna som är för klena.

Mitt motstånd som sitter brevid fläkten gav upp och gjorde att fläkten inte ville slå av sig iallafall. Men om det kan göra att den inte går alls vet jag ej

Du får hoppas på en svensk sommar så slipper du fläkten :)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Bensinpriser v2

Jag skulle vilja se bränslepriser på de[…]

Folk fortsätter att stanna när de ser de[…]

Någon som har pluggat egr?

Jag har programmerat bort på en d3 5cyl. Utg[…]