Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zell
#441901
mjaaaadu, det är en hemlis :wink:

Det är inget märkvärdig eller speciellt. Jag tänkte ge bilen lite årlig kärlek bara. :)
Användarvisningsbild
av Zell
#442215
Here it iiis
Bild

Ni får suga på den ett tag

Måste ju hålla nåt slags intresse uppe för denna för övrigt tråkiga tråd :lol:
Användarvisningsbild
av Zell
#442484
I Skruvat.se-paketet är det inte märkvärdigare än ett oljefilter och krängningshämmarbussning (och luftfilter till SAABen, därav storleken)

Men, jag min nöt förutsatte att det var två bussningar i ett paket, då det sitter två bussningar på staget och man byter ju mest troligen båda när man ändå håller på. men det var ju bara en bussning, så det blir till att köpa en till..

Igår kom kupéfiltersatsen från Sharkman. Tack Sharkman!
*wii*
Bild

Det var ett begagnat luftfilter med också, men det såg riktigt bra ut.
Hållaren har partnummer 9184129, för de som undrar det, och passar bra på min 855 -97. Men i VADIS ser man ingen referens till det partnummret till min bil iaf..

Enkel installation, allt tog 6 minuter.
Två torxskruvar som behöver skruvas upp, samt dräneringsslangen som jag redan tagit av på bilden.
Bild

Lyft upp ena hörnet.
Bild

Ur med det gamla regn-skyddet och i med hållaren. Jag fick börja med att sätta ner vänster del i bilden så "ramlade" resten på plats utan större problem. Att börja sätta ner hållaren till höger där böjen är funkade inte så bra. Kabelhärvan till höger låg litegrann under hållaren och tenderade att trycka upp den från sin plats, så jag fick böja den lite på sidan om istället.
Bild

Sedan i med filtret och sätta fast skruvar/dräneringsslang.
Bild

så skönt att äntligen ha den på plats
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#442601
Nu kommer det inte bli lika dammigt i bilen då du har kupéfilter 8)

Är det mycket jobb att byta krängningshämmarbussningarna?

/Kalle
Användarvisningsbild
av Zell
#442651
Ne, precis det jag är ute efter också, i våras/försommaren när allt pollen kom såg det fördjävligt ut i bilen.

Hmm, byta bussningarna? haha.. inte den blekaste aning om hur man gör :)
men jag har tänkt ta reda på det tills att det blir av. :D

Skickat mobilt från Samsung Spica genom Tapatalk Pro.
Användarvisningsbild
av Zell
#447075
Så där, igår var det dags för 5 liter kärlek igen. Oljebyte.
(Pappa gjorde det, tjänster och gentjänster då jag skulle fixa deras dator :) )

Men i vanlig ordning går inte saker helt smärtfritt. Oljefiltret gick knappt att få bort.

Börjar med olfefilteravdragare nummer 1, den går av i remmen.
Fortsätter med avdragare nummer 2, kedjevariant, den böjer sig bara.
Filtret har inte rört sig en millimeter.

Nåvål, vi åker på OKQ8 och köper avdragare nummer 3, den passar inte.
(varför byggs det så innihelvete trångt överallt?)

Det slutar att farsan tar rörtång modell större (säkert 80 cm lång), och det är på snudden att ens det går. :-O)
Men 30 minuter senare och många svordomar så var filtret av.

Edit: Skulle precis lägga till i min excel-fil över service, och såg att det var exakt på dagen 1 år sedan förra bytet. coolt :)

Bild
Bild
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#447184
Mann? Kör på volvo original så får du lätt bort filtret :wink: SKämt å sido :) Jag har inte haft några problem med att få bort filtret vid byte, senast gick det bra med handkraft om man tog i lite 8)

Fräscht med ny olja i nu :)

/Kalle
Användarvisningsbild
av Zell
#447224
jodå, sitter ett original på nu. 67 SEK (inkl avtappningstätning) på Skruvat.se, då kändes det inte som nån mening att välja nåt annat.
Men farsan (som bytte förra gången också) hade aldrig i sina dagar varit med om dylikt.

jupp, känns gött nu.

Nästa år blir det nog ett kamremsbyte också, misstänker att jag hinner komma upp i 24000 tills dess.

I övrigt händer det inte så mycket på bilfronten, håller på att försöka spara ihop till en systemkamera, och bara det kommer ta många månader...
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#486986
Hur går det här då? :)

/Kalle
Användarvisningsbild
av Zell
#487064
haha, det är som med björnen.. det känns som man har gått i ide nu under vintern.

ptja,vad ska man säga..det känns som att bilen är det sista man ägnar någon tanke just nu.
Det första som hände under sensommaren/hösten var att min dator la av, så nu har vi bara sambons 10" eeepc, plågsamt liten bildyta. Så det blir aldrig att man dyker in här heller. Så det blir väl en ny någon gång...

Dessutom har kompressorn i jordvärmepumpen börjat strula nu under vintern, stänger av sig själv. Mitt under jul/nyårshelger då man är bortrest naturligtvis, så man har fått be grannar och vänner gå hit och kika om den går.
Fick precis idag veta att det skulle gå på drygt 25000 pickadoller att fixa. "Gott nytt och god fortsättning" liksom....

Så med tanke på alla utgifter som blir nu blir det nog inget grejande med bilen misstänker jag. Men ett par jagrullar.se-dekaler ska det bli i sommar iaf =)

Men tackar som frågar, kul att man inte är helt bortglömd. =P
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
växellådsbalk

https://fordonsdelen.se/sv/volvo-200/vaxelladakar[…]

Då moderna bilar är så pass dyra […]

Blockade Egr:n på min S80 07 för 1&arin[…]

AWD kaputt V60 -13?

Tack! Då gör jag nåt kul istä[…]