Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av bensin
#180852
Hej

Skulle åka till släktingar nu i påsk men man verkar ju få räkna med snö och is. Saken är den att jag bara har sommardäck.

Det är en Volvo v70 -99, 2.4 140 hk.

Jag är inte speciellt hemma på tekniska saker så jag undrar vilken dimension däcken ska ha (vinterdäck). I manulen står det "185/65R15...OBS bilar utrustade med 16" bromsar kan inte ha 15" hjul". och i regbeviset står det 205/50R16 87W". Jag tolkar det som att jag inte kan använda 15" men vet inte riktigt hur de andra siffrorna påverkar och vad som är kompatibelt. Vilka däckdimensioner ska jag ha/kan jag ha?

Snälla hjälp en idiot.
av bensin
#180977
Jag använde länken och fick upp detta:

ÄLGDIMENSION 6,5J X 16 X 43
ALT DÄCKDIMENSION 185/65 R15 M/S XXX 205/55 R15 XXX
ALT FÄLGDIMENSION 6.0-6.5JX15X43 6.0-6.5JX15X43 6.0-6.5JX15X43
ALT DÄCKDIMENSION 205/50 R16 XXX
ALT FÄLGDIMENSION 6.5J X 16 X 43

De som sitter på nu är 205/50 R16.

Vad jag kan utläsa av detta är att 15 tum passar bra....men måste det vara i någon av dessa kombinationer och gäller det sommar som vinterdäck:
1)185/65 R15
2)195/60 R15
3)205/55 R15

Hur är det med bredden och förhållandet mellan höjden och bredden i % måste de stämma med det som står där?

Tack så mkt!
av jbl
#181082
Sedan helbilsgodkännandet kom så är det kinkigare med att avika ifrån det bilen är godkännd för.

Men jag har för mig att dom har släppt på detta som det var tidigare att det får avika med +-5%. Men jag är inte säker så jag skulle inte chansa.
Användarvisningsbild
av Nexus
#181107
på min V70-99 körde jag med 185 65 15. 15" är Orginal vinter på våra bilar kan man säga (vissa undantag som redan är skrivna)
Jag kom över aluhjul (dubbfria) som jag kör på nu med 195 65 15.funkar bra dessa oxå.
Inte alla V70 är utrustade med 16" hjul. Grannen har 15" sommar på sin V70 -98
Användarvisningsbild
av Degnell
#181214
Lite off topic, men det här med helbilsgodkännande.. kan man få böter om man inte uppfyller det, eller kan det bli så att man inte får ut ersättning från försäkringsbolag om någonting händer och bilen inte är utrustad med däckdimmension som helbilsgodkännandet innefattar? Eller är det bara så att bilen inte går igenom besiktning med fel däck? Jag har hört talas om att det finns, men är intresserad av vad som händer om man bryter mot det i situation 1: Man blir stoppad av polisen.
Och situation 2: Man åker av vägen/krockar.
Användarvisningsbild
av Nexus
#181410
Degnell skrev:Lite off topic, men det här med helbilsgodkännande.. kan man få böter om man inte uppfyller det, eller kan det bli så att man inte får ut ersättning från försäkringsbolag om någonting händer och bilen inte är utrustad med däckdimmension som helbilsgodkännandet innefattar? Eller är det bara så att bilen inte går igenom besiktning med fel däck? Jag har hört talas om att det finns, men är intresserad av vad som händer om man bryter mot det i situation 1: Man blir stoppad av polisen.
Och situation 2: Man åker av vägen/krockar.
enligt bilprovningen så anmärker de ej om det ser "normalt " ut på bilen. men sticker däcken utaför skärmen eller tar i så kan det bli påbackning på bes. Jag tror inte polisen lägger energi på kolla st på hjul. På gummihuset kör ju mesta dels av de anställde nyare bilar med 19"-20" utom jocke som ska vara värst med minst 22". Ingen av de har stött på broblem med bilprov eller polis.
OM RYSSEN KOMMER

Största hotet mot Sverige just nu är int[…]

Har laddat batteriet men det händer ingenting[…]

Löjliga priser XC70

Såg en som ville sälja en 2012 med 4800[…]

Hej, Du väljer inställningar, integrite[…]