Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av forbo
Jag frågade en bilrekondare, han sa att man skulle göra det så fort man bara kunde.

Så han lade en lackförsegling då bilen var ett par veckor gammal bara.

//Fredrik
Användarvisningsbild
av Nexus
När jag jobba på verkstad så lämna vi en del bilar på lackskydd efter leverans servicen enligt kundens önskemål. klipp ny bil :)
Användarvisningsbild
av Funk
Bilen är inte vaxad vid leverans, lacken bör vara några veckor gammal innan man ger sig på den med vax eller försegling. Och den är redan såpass gammal när du får den...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Nexus
klurigt svar där FUNK :wink:
Det tar ju ett tag innan bilen är klar och lack är inte det sista som görs i fabriken. När billackerarna gör en lackbättring så polerar de ut så det inte ska synas så då borde det vara helt ok att vaxa en bil som är veckor gammal fast helt ny :wink:
Användarvisningsbild
av lexus
Tack för svaren. Det torde alltså vara helt ok att vaxa så fort som möjligt efter att man hämtat ut bilen.

Kan ni rekommendera något bra vax? Till den gamla bilen har jag inte alltid valt vax med någon större omsorg. Fast det kanske inte behövs. Kanske är i stort sett alla vaxer bra.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag använder mig utav Lahega. Inte billig men lättjobbad enligt mitt tycke.
Användarvisningsbild
av Volvobruden84
Vi lägger lackskydd direkt när vi får bilarna från handlaren, och dom är inte leveransvaxade när dom kommer (säger det åt dom att låta bli).

Vi kör med Autoglyms Extra gloss protection, ibland kör vi av dom med super resin polish innan vi lägger lackskyddet också.

Skönt att ha bilar som är välskötta från start, blir så lättskötta då :)
Användarvisningsbild
av exup
Min rullade dom av trailern direkt ifrån fabrik till Ditec för lackförsegling.Enligt säljaren va detta det bästa innan jag själv hade lagt tvättrepor på den,jag fick vänta ett par extra dgr innan leverans men jag klarade mej :D För min del så överlät jag detta till proffsen på området,jag tycker om att putsa/polera osv men har man redan dyngat ut närmare 300K så känns 4500:- ganska så lite pengar i sammanhanget,plus att du får en värdehandling med bilen.
av Lindfalas
lexus skrev:Är bilen vaxad vid leverans eller bör man vänta ett tag innan man vaxar? Har beställt en ny V70 Classic med leverans i oktober troligen. Man vill ju vaxa ordentligt innan vintern.
Ju fortare du vaxar/lackskyddar den ju bättre.
Tänk på att porerna i lacken blir skitiga ju mera du använder bilen.
Ju längre tid det tar innan ett skydd åker på ju mera måste man göra för att få det helt rent.. Blir bilen/lacken äldre än 5 år blir det oftast mycket svårt att få den helt ren. Då fäster vax/lackskydd sämre.

Det bästa är att lägga på lackskyddet innan man ens kör den. De pengarna som ett riktigt lackskydd kostar är bara en bra investering.
Lacken kommer då att hålla sig betydligt längre än om man låter bli på ett tag. Så man skall inte se det som en kostnad.

Greetz

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90

Farsans Hyundai Kona med Primacy 5 har mer dä[…]