- ons 29 aug 2012, 20:04
#676584
Helgens uppdrag blev att byta ut panelen för startknappen till den nyare i silkmetal.
Stort jobb för liten detalj, men vad gör man inte :D
Jag tänkte att jag lägger upp en liten guide ifall någon mer får för sig att byta denna :)
Detta är panelen som den gamla skall bytas till :)
Först så bänder man loss knappen för varningsblinkers, sitter med klips upptill och nertill.
Bakom den så sitter det en torxskruv som håller dekorpanelen.
Sedan bänder du loss panelen på höger sida och där under hittar du den andra torxskruven som håller panelen.
För att sedan kunna dra ut dekorpanelen så använder man ett litet verktyg med krökt topp.
Detta är hålen man skall stoppa in verktyget i och dra.
Här har jag markerat vart man skall dra med verktyget.
Över till kombiinstrumentet. Först bänder man loss kåpan under instrumentet.
Sedan sitter instrumenhuset med två skruvar på varsin sida. En övre och en undre.
Bakom instrumenthuset sitter luftkanalen som går från fläktpaketet i mitten till det vänstra utblåset.
Detta sitter ihop med två torxskruvar.
Sedan tar du loss den högre delen och får då ganska fritt utrymme till baksidan av tändningslåset.
Baksidan av tändningslåset. Detta sitter med tre M8 bult som lätt nås med en spärrnyckel.
Ett stycke startspärrmodul ute :D
Denna satt som sagt med tre stycken M8 bult.
Här vart det tomt :!:
Nu över till kåpan som skall bytas. Denna sitter med tre stycken likadana torxskruvar som till dekorpanelen.
Tomt!
Allt som måste bort för att komma åt startspärren :lol:
Dags att börja montera nya panelen!
Panelen på utan startspärrmodul.
Panel med startspärrmodul :D
Resultatet :D
Det tog ca 2 timmar att utföra men helt klart värt det!
Är otroligt nöjd med resultatet! 8)
Stort jobb för liten detalj, men vad gör man inte :D
Jag tänkte att jag lägger upp en liten guide ifall någon mer får för sig att byta denna :)
Detta är panelen som den gamla skall bytas till :)
Först så bänder man loss knappen för varningsblinkers, sitter med klips upptill och nertill.
Bakom den så sitter det en torxskruv som håller dekorpanelen.
Sedan bänder du loss panelen på höger sida och där under hittar du den andra torxskruven som håller panelen.
För att sedan kunna dra ut dekorpanelen så använder man ett litet verktyg med krökt topp.
Detta är hålen man skall stoppa in verktyget i och dra.
Här har jag markerat vart man skall dra med verktyget.
Över till kombiinstrumentet. Först bänder man loss kåpan under instrumentet.
Sedan sitter instrumenhuset med två skruvar på varsin sida. En övre och en undre.
Bakom instrumenthuset sitter luftkanalen som går från fläktpaketet i mitten till det vänstra utblåset.
Detta sitter ihop med två torxskruvar.
Sedan tar du loss den högre delen och får då ganska fritt utrymme till baksidan av tändningslåset.
Baksidan av tändningslåset. Detta sitter med tre M8 bult som lätt nås med en spärrnyckel.
Ett stycke startspärrmodul ute :D
Denna satt som sagt med tre stycken M8 bult.
Här vart det tomt :!:
Nu över till kåpan som skall bytas. Denna sitter med tre stycken likadana torxskruvar som till dekorpanelen.
Tomt!
Allt som måste bort för att komma åt startspärren :lol:
Dags att börja montera nya panelen!
Panelen på utan startspärrmodul.
Panel med startspärrmodul :D
Resultatet :D
Det tog ca 2 timmar att utföra men helt klart värt det!
Är otroligt nöjd med resultatet! 8)
S80II Momentum MY07 Magic Blue Metallic ATM Steg 1
S40 2.0T BSR Solid Red
http://www.garaget.org/kimg
S40 2.0T BSR Solid Red
http://www.garaget.org/kimg