...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#741764
Läser det här och tycker att det nästan är så att det borde synas på försäkringspremien om man köper bil med autobroms.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/autobr ... -an-vantat

Det är ju faktiskt fantastiska siffror, speciellt siffran som egentligen har betydelse.. antal skadade.
Volvo är ytterligare en gång med i framkant när det gäller att utveckla säkerhetdetaljer på bilar som jag är övertygad kommer att bli standard inom bara några år på alla nya bilar.

Inte så länge sen det var 50-årsjubileum för ett annat känt Volvo-säkerhetssystem.
http://www.teknikensvarld.se/2009/08/12 ... ler-50-ar/

:)
av *pettson*
#745843
joel80 skrev:Läser det här och tycker att det nästan är så att det borde synas på försäkringspremien om man köper bil med autobroms.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/autobr ... -an-vantat

Det är ju faktiskt fantastiska siffror, speciellt siffran som egentligen har betydelse.. antal skadade.
Volvo är ytterligare en gång med i framkant när det gäller att utveckla säkerhetdetaljer på bilar som jag är övertygad kommer att bli standard inom bara några år på alla nya bilar.

Inte så länge sen det var 50-årsjubileum för ett annat känt Volvo-säkerhetssystem.
http://www.teknikensvarld.se/2009/08/12 ... ler-50-ar/

:)
Kanske bara jag som inte förstår statistiken.
av 2000 inrapporterade.
Vitsen med systemet är att inget finns att rapportera, man klarar sej utan olycka. Varje rapportering är ju ett misslyckande i sej, då måste det skett en olycka iallafall.
Den infon har man valt att vända till glädje och säga hur bra systemet är för att det gjort olyckan mindre omfattande?
Vill man vända infon är alla olycksfria bilägare en bonus för systemet. Sen var det ju det här med att knappt några har systemet och ändå klarar sej utmärkt bevisligen, om vi slår ut det på alla inrapporterade fall och inte på den lilla klick dom valt.

Lägger vi sen till att för varje system man lägger på i en bil så blir den dyrare att jobba med när något sker trots allt. Det betyder större utbetalningar än någonsin penningmässigt. Kanske lite tidigt att jubla och hoppas på lägre premie.
Användarvisningsbild
av joel80
#745860
Du missförstår nog. CitySafe registrerar när den används och det går troligen att läsa ut ur bilen vid t.ex service. Så jag gissar att siffrorna hänvisar till antal tillfällen då citysafe gått in och aktivt motverkat/minskat en krock.
Då kan man ju också se i hur många fall det inte blivit någon kollision.. och sen kan man jämföra antal kollisioner som faktiskt inträffat med statistik på andra kollisioner och se skillnad i personskador.
#745862
För en gångs skull rör det sig så vitt jag kan se om en väldigt enkel och klar undersökning.

Samma bilmodeller har jämförts under studien (Volvo V/S60, Volvo XC60, Volvo XC70, Volvo V70, Volvo S80, Volvo V40, VW CC, VW Up). Man har titta på 2000 olyckor mellan 2009-2012 och jämfört samma bilmodel med och utan autobroms.

Då har bilar med autobroms 25% mindre chans att köra in i något, och när de ändå är inblandade i olyckor så är skadorna 64% lägre.

Resultatet ovan är en av orsakerna att jag troligtvis aldrig mer kommer att ha en bil utan autobroms. Sedan är det faktiskt egalt om systemet är dyrare att jobba med. Det kostar fortfarande mindre än en uppsättning feta fälgar med lågprofilsdäck.
Användarvisningsbild
av joel80
#745865
Att krocka kan vara rätt dyrt det också.. :) Både för en själv som privatperson och för "samhället".
av *pettson*
#745950
joel80 skrev:Du missförstår nog. CitySafe registrerar när den används och det går troligen att läsa ut ur bilen vid t.ex service. Så jag gissar att siffrorna hänvisar till antal tillfällen då citysafe gått in och aktivt motverkat/minskat en krock.
Då kan man ju också se i hur många fall det inte blivit någon kollision.. och sen kan man jämföra antal kollisioner som faktiskt inträffat med statistik på andra kollisioner och se skillnad i personskador.
Till att börja med är det olagligt att registrera sådana saker utan fordonsägarens tillstånd.
Fråga folksam dom vet mycket om detta. Dom registrerade alla toyotaägares körning med en liten box under några år på nybilar. Det blev aldrig mera en sån box eller sådana prover. Folk uppskattade inte att ha fått sin körning loggad. Man vill inte ens kännas vid att man gjort så.
Citysafe ska absolut INTE ha läsbara användningsloggar efter normalkörning om du inte som bilägare skrev på ett sådant kontrakt den dagen du köpte bilen. Har du skrivit under så är det ok. Säljer du bilen så ska nästa ägare sätta sin namnteckning på den raden. Känner du till sådana?
Felkodsloggar är en annan femma. Det är frysta värden från ögonblicket ett fel inträffade.
Siffrorna härrör säkerligen ifrån försäkringsbolagen och inget annat.

Hur får man fram siffran 64% mindre skada till exempel. Vilka kriterier togs med? När det skedde? Hur trafiken såg ut den dagen? Hur väglaget var? Sikten? Hur stressat det var i trafiken? Det och 200 parametrar till som bestämmer OM, NÄR och HUR du kolliderar oavsett system eller inte. För att det ska finnas en klar fördel så ska naturligtvis bägge parter ha exakt samma förhållanden. Och det är jag helt säker på att det INTE är med.
Men å andra sidan går det inte att tillskriva ett separat system någon vinst om man tar med alla faktorer. Hur ska man då framhålla en produkt när den inte är den självklara anledningen till något.
Prismässigt, ja nu pratade inte jag om vad bilägaren betalar för systemet när han köper det. Jag pratar om dom extrakostnader det får för någon antingen i sitt aktiva liv. Eller då det ska ersättas vid en fordonsskada.
När det gäller liv finns INGA system som ersätter människan. Det kan du ganska klart läsa ur lagen och oftast i handboken på bilen. Det vill säga: Oavsett hur många system du har som kan hjälpa dej är det DU som är ansvarig för allt. Således har du ingen som helst befrielse från ansvar om något händer med eller utan system. Ingen biltillverkare tar heller på sej ansvaret att tekniken ska fungera och rädda dej. Det är så friskrivet det kan bli.

Sen är jag ytterligare förbryllad. Volvo konstruerade si eller så. Volvo har inte konstruerat saker på evigheter. Dom har däremot ADAPTERAT. BOSCH har utvecklat, konstruerat och bistått med adaptionshjälp för att få sälja in system som standard. Bosch utvecklade lambdasonden och katalysatorn och i princip varenda insprutningssystem som då inte övriga elkonkurrenter utvecklat. Volvo? Dom har inte utvecklat något av det. Men dom har köpt in och ADAPTERAT återigen. Med andra ord BOSCH är långt framme. Ingen annan.
Volvo kan slå sej för bröstet att ha köpt in systemen och för att ha dom i produktsortimentet, men där slutar det hela.
Användarvisningsbild
av Camel
#746023
Så sant så pettson! Tekniken kan (ännu) inte ersätta föraren i ett fordon. Vissa delmoment utför tekniken bättre än människan men det totala sammanhanget är människan bäst på (ännu så länge). Och med statistik kan man som bekant bevisa vad som helst. De ingående parametrarna i en trafiksituation är många. Det gör att det är mycket svårt att analysera varför något egentligen inträffade eller inte inträffade. Personligen tror jag autobroms kan vara bra i många situationer. Men att tillskriva autobroms en exakt siffra på nyttan kan vara svårt.
*pettson* skrev:Bosch utvecklade lambdasonden/.../
Jag har funderat på detta (och en del annat) länge och aldrig kommit till klarhet. Bosch hävdar att de uppfann lamdasonden och Volvo hävdar samma sak.
Bosch skrev:http://rb-aa.bosch.com/boaa-se/Category ... lication=1
Bosch uppfann lambdasonden för mer än 30 år sedan och har fortsatt att utveckla den. Den här tekniken ger låga utsläppsvärden på skadliga ämnen och det har gett lambdasonderna ett snabbt segertåg. Idag tillverkar Bosch 33 miljoner lambdasonder om året. Hittills har fler än 400 miljoner lambdasonder tillverkats för montering i bilfabriker och försäljning i handeln.
Volvo skrev:http://m.volvocars.com/se/mobile/Pages/ ... itemId=403
Det är ett genombrott jämförbart med när vi uppfann den banbrytande lambdasonden för katalytiska avgasrenare 1976. Ytterligare en unik innovation från Volvo, säger Derek Crabb, VVD för Powertrain Engineering inom Volvo Car Group.
#746036
Oavsett hur mycket eller lite statistiken stämmer så tycker jag det är väldigt positivt att systemet finns (oberoende av vem som kan tillskrivas äran för det).
Däremot tycker jag faktiskt att det är ganska oroande om statistiken är nära sanningen. Om alla idioter kunde lära sig att hålla avstånd och/eller inte pilla med mobilen under körning så tror jag att nyttan av ett sånt system egentligen skulle vara marginell. Vill dock poängtera att jag oavsett tycker det är ett bra system.
av *pettson*
#746039
All tidig info man kan hitta om lambdasond inom volvo är märkt bosch. Samma dokument finns inom stora bosch kts databasen. Då menar jag att det står bosch på dokumenten. Dokumenten är i två upplagor, en på tyska och en dåligt översatt till svenska. Där förklaras hur sonden fungerar. Nåt som vore rejält onödigt om volvo vore patentinnehavarna. Och varför köpa boschsonder att sätta på produktionsbilarna? Äger man patent så tillverkar man både sina egna och till andra. Men det är få volvolambdasonder därute. Om inte så kräver man definitivt sin egen logga på allt.
Tycker mest det är fult att köpa in system och tillskriva sej uppfinnartiteln.

kurvljus av modern tappning
broms assistans
bromsaktivering (city saftey)
antispinn
antisladd
variabelt servo
elservo i rattstången
mörkerseende
ir belysning
blis
abs
diverse insprutningssystem och tändsystem
lambdasonden
hid systemet
samt hur många saker som helst till är boschprodukter.

Personligen är jag mera oroad över hur statistik friseras till för att passa reklamsyften.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Bcm ger felkoder på massa enheter

Bifogar bild :-D

XC40 D4 AWD -19 Upptäckte härom morgone[…]

Tack har köpt en sådan igår s&ari[…]

Du har ju felsökt rätt så rejä[…]