Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Efter att nu en dryg månad ägt sin V50 med Premium sound så känns det definitivt som att en subwwofer måste in i bilen.
Jag har snackat med volvo i flera omgångar om deras nya dubbla subwoofer till High performance borde passa till premium sound men de säger att det räcker ljudmässigt med det jag har. Jag och flera andra har en annan åsikt.

Bild
Tanken är att jag ska köpa en orginal antingen dubbel eller en enkel subwoofer enl bild här nedan.
Koppla bort bashögtalarna från det optiska slutsteget som sitter på subwoofern och driva detta separat med ett eftermarkands slutsteg.
Så till frågorna.
Premium sound 08- är har ju en klass-D förstärkare vilket betyder att den använder både + och minus för att mata högtalarna på nåt vis. Tar detta kål på eftermarknads slutsteget om jag kopplar in det direkt med en högnivå omvandlare?
Läste någon stans att jag måset ah en isolator för att inte få ground loops men var hittar jag en sån?

Kan man plocka signal till slutstget redan vid orginalslutsteget eller man måste ta det från bakdörrarna?
Och så slutligen har någon ett litet klass-D slutsteg att rekomendera?

Jag vill ju självklart att detta ska bli så pass snyggt som möjligt. Tanken är att allt ska gömmas under lastrumsgolvet så att det liknar orginal så mycket som möjligt. Att få styrning i stereon vet jag att det är omöjligt.
Det borde inte vara något problem att driva elementet med en annan förstärkare, det kan vara ett element med dubbla talspolar och då är det kanske lite knepigare att koppla in...
Ground-loops behöver du inte oroa dig för om du kör högnivå fram till steget.
Har du optisk signal fram till steget lär du ta signal från exempelvis bakhögtalarna.

Ska du köpa ett litet klass-D slutsteg att driva med kan du lika gärna använda det som är inbyggt i subwoffern från början känns det som, det blir nog inte så stor skillnad. Skulle nog rekomendera att köpa ett riktigt MOSFET-steg med lite effekt. Frågan är bara hur mycket elementet tål. Lycka till! :wink:
Det finns en överhängade risk att det, även om det fungerar, låter apskit....
Detta på grund av att förstärkaren i subben kan ha en helt anpassad EQ-kurva till det element/bil som den hänger ihop med, vilken du inte kan få till (på rimligt enkelt sätt) med eftermarknadsgrejor (slutsteg).

Idag finns det element på eftermarknaden som spelar i riktigt små lådor, varför inte plasta upp en låda själv som passar under golvet och stoppa i ett eftermarknadssteg och element ? Passar troligen bättre än Volvos grejor och blir kanske billigare. T.ex Rockford har en 8" som klarar sig med 15 liters låda för runt 750:- , även JL Audio har stygga element som spelar bråddjupt i små slutna lådor från rrunt 1500:- för en 10" som klarar sig med 17 liters låda.

/Thomas
Inte lätt det här. Dvs kör jag högnivå rätt in i steget så är det ingen fara för ground loops?
Subwoofern ovan är gjord och byggd för den aktuella bilmodellen men enbart för premium sound -08 och High performance 07-
Subwoofern får sin signal via MOST netwoork, infogar en bild här som förklarar det hela.
Bild
16/79 är då Subwoofern.
Bild
Om den den nu får sin sk "Lågnivåsignal" via MOST och en massa andra inställningar hur ska jag då kunna koppla in mig på subwooferns orginalsteg på det analoga sättet?
Eller det finns kanske någon typ av optiskt steg som klarar detta?

Så här står det dessutom om subwoofern, (det är dubbla talspolar)
The subwoofer module (SUB) contains:
-a loudspeaker element
-an amplifier.

The loudspeaker element is an 8 inch bass loudspeaker with two voice coils. The impedance is 4 Ω for each voice coil.
The amplifier has two channels, one for each sound axis. The output from each channel on the amplifier is 70 W at 4 Ω. Power booster amplification is set so that the acoustic output from the subwoofer module (SUB) matches the other loudspeaker channels.

Specifikationer över subwooferenheten.

Högtalarelement:8” långslagit element
Effekt:140 W (4 ohm)
Lådvolym:10 liter
Frekvensomfång:20-100 Hz
Tillbehörets vikt: 7 kg

Eftersom AUD redan sitter 30cm ifrån där subwoofern ska kopplas in så är tanken att jag plockar signalen direkt på aud med snygga övergångskontakter. Vill inte klippa o skarva o hålla på. Fixar jag ett eftermarknadssteg så finns det väl eq kurva där som jag kan ställa eller?
Just nu är detta enbart i research stadiet, jag vill ju inte köpa på mig en massa grejer som sen visar sig att inte fungera.
Är det mjukvara för att aktivera subben i de bilar den passar ? Eller skickar MOST nätverket signalen ändå och mjukvaran är bara för att aktivera "kontrollen" för den i huvudenheten.. Det skulle kunna lösa en del knutar om man visste.
Annars får man tappa högnivåsignal till eftermarknadslösning från en högtalarutgång.

EQ är en liten grej för sig när vi pratar det som finns på OEM marknaden, det går att få till helt vansinniga kurvor på digital väg om det krävs. I eftermarknaden kanske du i bästa fall har en kanal med parametrisk EQ i basområdet.

Vad kostar kalaset från Volvo ?

/Thomas
Jag tror enbart Mjukvaran akktiverar funktionen i AUD, Siganlen finns redan. En sub med ledningsmattor osv går loss på 4500kr. Det är bara det att den passar inte till min stereomodell. Volvo har inte ens någon plan i världen på att ta fram någon programvara heller eftersom man anser sig att det räcker med 650W totalt i ljudanläggningen.
Därmot tar man fram en dubbel baslåda till mellanklass stereon som redan har en enkel låda. Man kan ju lixom fråga sig varför...

Det jag har läst på C30world är ju att det är väldigt många som eftersöker exakt samma grej som jag så jag känner mig inte ensam direkt. Jag har nu tagit kontakt med dension sweden och ser vad de säger. De har ju labbat väldigt mycket med MOST så de kanske har något på gång.
Ser det också nu, jag tycker det är jävligt tramsigt av volvo o visa sin makt genom att göra så här. Även om de inte säljer så mycket av den programvaran så kostar det inte många pengar o ta fram en programvara när man redan har allt det andra tillgängligt.

Om jag tar ett AUD steg från C70 o byter ut i min och sen proggar alltsammans med C70ans programvara. Funkar det då?
Alltså Bilen måste väl acceptera den nya hårdvaran osv med VIN?
Ska jag vara ärligt tror jag inte det skiljer nån ting åt stegen utan allt finns där i och det enda som behövs är en programvara.

Nåt som förbryllar mig är att den enda bilmodellen som subwoofer finns till som tillbehör är V50. Alla andra har detta som tillval. DVS det kanske enbart ska gå att beställa det fabriksmonterat från fabrik?
Är det någon annan här på forumet som har tillgång till VIDA o kolla?

Volvo har svarat mig två gånger att de inte tänker göra en programvara och börjar väl bli en aning trötta på mig.
Jag tror jag kan glömma att få i Orginalgrejer. När man skjuter i ny programvara i steget så kollar VIDA chassienummer som ska stämma överrens med den aktuella bilmodellen. Det man får satsa på då är eftermarkands prylar och det vet jag inte om jag är så pigg på. Tanken var ju att få till detta snyggt och inget volvo 740 projekt med basar i hela skuffen.

Det man skulle försöka få tag på är ett slutsteg som kan kopplas ihop med MOST ringen så att man kan få in en ren klar signal där och sen låta steget filtrera ut en lågnivåsignal till en sub bas. Att kunna ställa den i displayen på stereon kan man glömma direkt..
Jag har fått reda på att det är Alpine som gjort slutsteget till volvo så de kanske har en lösning på det hela...

Får gratulera!! Vad hade du för miltal[…]

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]