NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av puffert
Hej!

Har ett problem med min s40. Besiktade den nyligen och kom igenom U.A. Men på väg hem från besiktningen slutade turbon ladda, typiskt. Skulle nog översätta stundens HK i bilen till under 100. "Motorsystem service erfodras" eller något liknade står det i instrument panelen.
Varit och felsökt bilen och fick några felkoder som jag inte kommer ihåg exakt med jag vet att det handlade om en eller två ventiler (nått i stuk med EGR?!). Skall prata med han som felsökte bilen och fylla i här vilka mer felkoder det vart.
Bilen är chippad med PPC från bsr.
På besiktningen fick dom även felsöka om jag hade något elfel, tänkte ifall deras hand dator kan ha gjort att chippet balla ur.
Har testat att chippa om bilen men ingen förändring.

Någon som varit med om någon liknande?
Tacksam för hjälp!
av puffert
Fått skrapat fram felkoderna nu.

122D - Luftmassamätare
- För lågt flöde
- Permanent

421D - Evap-ventil
- Signal för låg
- Permanent

616D - Omställningsventil kamaxel, avgas
- Signal för låg
- Permanent

612D - Omställningsventil kamaxel, insug
- Signal för låg
- Permanent

600D - Turboreglerventil
- Signal för låg
- Permanent

630D - AC relä
- Signal för låg
- Permanent

420D - EVAP-system
- Stängd
- Permanent

Lite gott gott som fanns. Om detta kan vara till hjälp
av goddamnswede
Så mange koder med signal for låg, mistenker dårlig batteri eller laddning. Har du noen gang byttet batteri siden bilen var ny?
Alt muligt skjer med dessa bilar om spenningen er for lav..
Har du sjekket alle vacuumslanger? Kolla slangen som går fra innsug til resirculeringsventilen. Slangen på venstre side av innsug sett forfra. Den er inte fatnad på noe sett. Om den er løs vil ikke cbv se trykk og da vil.. Gratis å sjekke :-)

Se den grøna pilen for slangens posisjon, den kommer loss med tiden..
Bild
av marko80
du har samma felkoder som jag hade när kamremmen hade kuggat, nu menar jag inte att din kamrem har kuggat men kolla upp det också, som jag skrev till dig i PM så hade jag ju även kostslutning i en kabelhärva (vet tyvärr inte vilken, men den kostade 800kr) ...lämna in bilen och nämn detta för mekanikern så kan dom kolla detta och mäta upp kablar också..

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]

Det är bra att det kommer alternativ. Nå[…]

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]