NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pson99
Hej!

Kan man råka ut för defekt mjukvara till dieselvärmaren?

Min värmare kan fungera bra i perioder om någon vecka, sedan från en gång till en annan (kan vara samma dag) så
startar den inte längre automatiskt tillsammans med bilen i kall väderlek. När det inträffar går det inte heller att aktivera
direktstarten (den slår över till AV omgående) och ställer jag tiduret så är bilen kall när jag kommer ut.

Sedan så vaknar den till liv igen. Exempelvis satt jag häromveckan och försökte få igång värmaren med direktstart
på parkeringen utan resultat när den varit ur funktion några dagar. När jag sedan startar bilen hör jag hur bränslepumpen
börjar ticka och värmaren går igång tillsammans med bilen som om ingenting har hänt? Likadant nu ikväll så hade värmaren krånglat några dagar
och när jag startade bilen hörde jag att den var på gång att starta upp värmaren. Då var jag snabbt på med Direktstarten för att inte riskera att den stängde ner sig per omgående och nu lät jag den köra på hela tiden ut ca 60 minuter. :D

Under senaste två månaderna har det säkert varit 3-4 tillfällen som värmaren har gett upp tillfälligt och inte startat vare sig automatiskt, manuelt eller med timer för att sedan hoppa igång lite senare.

Jag har ca 13-14 minuters stadskörning till jobbet och på den tiden hinner motorn komma upp i driftstemperatur när värmarens autostart fungerar och då slår den av sig självt. Så förhoppningsvis krånglar den inte på grund att jag kör korta sträckor.

Summa sumarum; bränslevärmaren fungerar som tänkt ibland och startar inte alls ibland.

Är det någon som råkat ut för något liknande på sin bil? Jag funderar lite på om batteriet kan ha med saken att göra annars? Det har ju hängt med i ca 4,5 år nu och är förmodligen aldrig bytt. Dock var jag förbi Volvo häromveckan och enligt den serviceteknikern var batteriet i OK skick (han kopplade in en dosa över batteriet och testade det ute på parkeringen)

Någon som har en idé?

Tack på förhand!

Mvh. Pierre
Jag hade detta problem då bilen var c 2år , speciellt då det var minusgrader. Styrenheten för bilens elektronik känner av batterispänningen då värmaren skall starta. Sjunker den under ett visst värde så stoppas värmaren, detta för att man skall ha tillräcklig batterikraft för att starta bilen.
Bytte batteri och har därefter sett till att underhållsladda batteriet under vinterhalvåret. Nu är bilen 6 år och har inte haft några mer problem. Har du tur så kanske det räcker med att fylla på batterivatten, jag hade låg nivå , men batteriet hade redan tagit skada.

En tumregel är väl att man skall köra motorn lika länge som man har kört värmaren innan körning.
av Lafon
Du kan även kolla så du inte har strömtapp från batteriet till värmaren, jag hade liknande problem på min V50, men efter att ha bytt kablar till värmaren har den nu funkat 1 år utan problem.
Jag har för mig att värmaren inte ska starta när spänningen är under 11.5 volt, och jag hade 1.2 volts spänningsfall i original kablaget, vilket gjorde att när batteriet hade en spänning på över 12.7 volt så funkade värmaren, men så fort spänningen sjunk under 12.7, då vägrade värmaren att starta
av Pson99
Hej igen!

Värmaren kan även stänga av sig under körning emellanåt när jag kör Direktstart (efter 3-4 min), och då borde väl spänningen snarare ligga kring 14V eller liknande när generatorn laddar batteriet? Så det skulle väl tala emot ett eventuellt spänningsfall i kablarna.

Igår kväll fick jag liv i värmaren igen som sagt!Ikväll så stannade den efter ca 3 minuters autokörning med rejäl rökutveckling som följd
och därefter kan jag i vanlig ordning inte starta den med direktstarten. Bara invänta att den hoppar igång igen (när det nu blir).
av cgpo
Jag har också problem med min värmare på min V50 2,0D 2008. Värmaren fungerar bara ibland, verkstaden har inte kunnat förklara varför. Igår fungerade den som en klocka, idag funf´gerade den inte på morgonen, men startade när jag körde en kortare sträcka.

Klarar man en kall vinter utan värmaren? Klarar man kupévärmen, kan man få startsvårigheter om det är riktigt kallt?
Jag har en 2010 där värmaren inte ville starta andra vintern.
Den gick bra när motorn var startad men så fort jag försökte direktstarta eller starta via tidur så ville den inte.
Verkstade bytte ut flamvakten och sedan dess har värmaren fungerat i alla lägen.
av Pson99
Hej!

Liten uppdatering:
Imorse så stannade värmaren (på autostart) när motortemperaturen nått två pinnar, dvs. hälften.
Man märker ju direkt, speciellt i stadstrafik och den här årstiden att utan värmare så har bilen väldigt svårt att komma upp i temperatur.

När jag åkte hem ikväll så körde dieselvärmaren hela vägen hem och tills motorn nått driftstemperatur.
Man undrar ju verkligen vad det beror på! Varenda gång jag funderar på att ringa Volvo så funkar den ju för stunden
och man hoppas att det ska lösa sig självt..."det var nog bara nåt tillfälligt"...
av Haddock
Batteriet påverkas av kylan men hur mycket är beroende av hur nytt och underhållet batteriet är. Många batterier är ju så att säga underhållningsfria men även dessa tappar i kapacitet med tiden.Så jag tror att när kylan biter i så påverkas batteriet och spänningen räcker inte till att starta igång dieselvärmaren, men i mildväder så fungerar det eftersom att då klarar batteriet av att leverera ström bättre. Men prova som föregående har sagt att ladda batteriet och sedan prova.
av Raymond
Kommer inte ihåg presis hvordan det var, men er en bug i SW systemet som går på i hvilken rekkefølge man har timerene programmerad. Tror det var om man hadde timer 1 t.ex klokkan 16:00 og timer 2 07:00, altså at timer 1 var over i dygn nr 2 kunne det bli strul. Om man har timer 1 07:00 og timer 2 16:00 skulle det fungere bedre, altså begge timere i samme dygn. Tror det kom en sw oppdatering fra Volvo på dette.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]