NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s6025t
#552307
Vi har några V70 o V50 på jobbet som går 4-5000 mil/år vi har servat dem när service påminnelsen kommer upp vid ca 3000mil på V70 2,4d de har gått felfritt V50 2,0d har 2000mils intervall o har krånglat bra mycket mer det känns som de 5cylindriga motorerna är rejälare byggda är byggda för längre serviceintervall sen är ju oljan bra mycket finare nu för tiden o är ju speciellt framtagen för volvo o långa serviceintervall.
Jag litar fullt ut på volvo när de säger att bilen klarar 3000mil det finns ju säkert en anledning till att de inte vågar ge samma serviceintervall på den 4-cylindriga.
Angående polestar är det ju volvos egna motortekniker som är med o tar fram o godkänner polestars trim så deras kompetens är nog bra mycket högre än BSR :)
av Gourmand
#552324
s6025t skrev:Vi har några V70 o V50 på jobbet som går 4-5000 mil/år vi har servat dem när service påminnelsen kommer upp vid ca 3000mil på V70 2,4d de har gått felfritt V50 2,0d har 2000mils intervall o har krånglat bra mycket mer det känns som de 5cylindriga motorerna är rejälare byggda är byggda för längre serviceintervall sen är ju oljan bra mycket finare nu för tiden o är ju speciellt framtagen för volvo o långa serviceintervall.
Jag litar fullt ut på volvo när de säger att bilen klarar 3000mil det finns ju säkert en anledning till att de inte vågar ge samma serviceintervall på den 4-cylindriga.
Angående polestar är det ju volvos egna motortekniker som är med o tar fram o godkänner polestars trim så deras kompetens är nog bra mycket högre än BSR :)
Då borde det väl rimligen vara Citroen/Peugeot:s motortekniker som "tar fram och godkänner" denna optimering, eftersom Volvo köper motorerna från PSA, världens största tillverkare av personvagnsdieslar. Nä, sanningen är ju att BSR och ett fåtal till, gör exakt samma sak som Polestar.
Sant är att oljorna idag är avsevärt bättre än förr. Sant är också att bilens serviceindikator larmar om när det är dags för oljebyte. Detta förutsätter dock att man i alla lägen kan lita på elektroniken. Och det kan man tyvärr inte alltid göra. Att köra 3000 mil utan oljebyte går teoretiskt (enligt bilen dator)att göra om förhållandena är optimala. Långa körningar, inga eller få kallstarter, ingen stadskörning och jämn temperatur runt 15-20 grader varmt. Hur många bilar används så ?
Att det "känns som de 5-cylindiga motorerna är rejälare byggda och för längre serviceintervall", låter ju fint. Men, det är väl knappast någonting som beskriver en motors livslängd och konstruktion. I jämförelse med PSA har Volvo noll erfarenhet av att bygga personvagnsdieslar. Glömmer aldrig den första dieseln som satt i förra S80, en 5-cylindrig lastbilsdiesel från VW som även satt i någon Audi. Maken till skräp får man leta efter. PÅ den tiden hade PSA redan tillverkat sina effektiva HDI-dieslar i nära 10 år. Motorer som man utan tvekan kunde köra 100 000 mil med. Tyskarna låg långt efter, även Mercedes. De s.k. "common rail" - dieslarna kom först på Fiat/Alfa, kort därefter på PSA-motorerna. Tyska tillverkare låg minst 10 år efter. I Sverige tillverkades inga personvagnsdieslar alls. Avslutningsvis kan väl också nämnas att PSA även tillverkar andra personvagnsdieslar, bl.a den nya 6-cylindriga 3,0 HDI på mellan 240-270 HK. Utöver Citroen C6 och andra större bilar från PSA , är den motorn monterad i bl.a. Jaguar XJ. Undrar just när Volvo får börja sälja dieselmotorer till den typen av prestigebilar ?
av s6025t
#552347
Serviceindikatorn larmar tidigare om det behövs ett oljebyte den räknar både på mil antal motortimmar o år.
Castrol som tagit fram volvos longlife olja garanterar att den klarar 3000mil eller 1år den är ju lite dyrare än vanlig olja men märks skillnad när bilar inte har använt rätt olja.
Sköter man bara volvos rekommendationer o servar bilen efter deras instruktioner med rätt olja o byter varje år så det har de servicetekniker jag pratat med sagt att det räcker gott med 1byte/år eller när serviceindikatorn säger till.
Det finns en miljöaspekt att ha långa serviceintervall med det blir ju mindre oljespill att ta hand om.
Polestars trim måste uppfylla alla lagkrav för det är det ända godkända trim som går att registreringsbesiktiga med den nya effekten det kan inte BSR trim göra.
Eftersom volvo är inblandade i trimningen så certifierar de trimmet på samma vis som de gör när en ny bil eller motor tas fram de garanterar ju oförändrad bränsleförbrukning (Co2) så skatt o allt blir oförändrat.BSR kan inte erbjuda nåt liknande så det känns bra mycket seriösare med polestar.
Polestar har i nuläget bara trim till volvos "egen tillverkade" motorer så det bekräftar ju bara att det är volvos egna tekniker som är inblandade i framtagningen av dessa
av Gourmand
#552516
Min poäng är att det är få, om ens någon, som kan köra 3000 mil utan oljebyte. Detta är endast teoretiskt möjligt och förutsätter optimala körförhållanden. Detta är inte aktuellt för bilar som körs året runt i Sverige. Således är begreppet "3000 mils serviceintervall" ett rent marknadsföringstrick, som har föga med verkligheten att göra. Om man fyller sin bil med olja från Castrol, Mobil, Total osv. saknar i sammanhanget betydelse. Dessa namn är bara varumärken och skiljer sig inte åt sinsemellan. Olja väljs utifrån dess specifikationer. Ingen kan väl på allvar tro att ett varumärke skulle "ta fram en olja" åt ett särskilt bilmärke, särskilt inte åt en så liten tillverkare som Volvo, inte åt en större heller för den delen. Inte ens ett märke som Ferrari håller sig med "egna oljor".
Vad gäller Polestar visavi t.ex BSR, så handlar ju föregående inlägg inte om deras tekniska fördelar/nackdelar, bara om formsaker. Anledningen till samarbetet är att Volvo vill tjäna pengar. Man marknadsför Polestar för att invagga folk i någon slags trygghet att de skulle köpa en "Volvo-produkt", vilket de naturligtvis inte gör. Volvos "tekniker" har inte ett dyft med detta att göra. De specifikationer , gällande t.ex.transmission och vridmoment som Polestar och även BSR utgår från är lätt åtkomliga för alla i branschen. Vad gäller registreringsbesiktning, så kan man naturligtvis göra det. Jag skulle dock vilja se den bilprovningspersonal, som tog emot ett sådant uppdrag utan ett leende på läpparna. Som tidigare nämnts, så kör jag sedan 2500 mil med BSR steg 1 - lika problemfritt som tidigare, med samma låga förbrukning, med en ännu mer harmonisk bil och framförallt utan någon registreringsbesikting, förutom den ursprungliga.
av s6025t
#552650
Volvos tekniker är i högsta grad inblandade i polestars trim det är dom som gör tester i volvos egna labb o kollar så bilen uppfyller kraven så garanti o utsläpp hålls inom volvos krav.
Polestar är en volvo produkt som köps som som volvo orginaltillbehör polestar ska ju bli volvos egna hustrimmare lika som BMW har sin M-sport avdelning o Mercedes har AMG
Regbesiiktingen är redan gjord av volvo man får ett intyg av polestar att visa upp när man besiktigar bilen sen får man ett nytt regbevis med dom nya effektsiffrorna det kan inte nån annan trimfirma erbjuda
av Gourmand
#552765
Du bekräftar ju bara det jag hela tiden sagt. Polestar är bara en i mängden av motoroptimerare. BSR är en annan och en av de mer seriösa. Skillnaden är att Polestar har ett avtal med Volvo, BSR har det inte. Vad är det för "tester som görs i egna labb" ? De uppgifter en seriös motoroptimerare behöver är tillgängliga för alla branschaktiva. Ex på nödvändig info är hur mkt vridmoment en växellåda (manuell eller automat) tål + en rad andra saker som kan säkerställa hållbarhet och livslängd. Sånt gör inte i några "labb", det är enkel matematik. Polestar är säkert bra, men det finns inga skäl att invänta Polestar om man skulle önska en motoroptimering av sin 1,6 Drive. Det finns redan, hos t.ex nämnda BSR. De bryr sig nämligen inte om, huruvida motorn sitter i en Citroen C5/C4, Ford Fokus, eller en Volvo V50 - en bil som bl.a. delar bottenplatta med just Ford Focus. För att avslutningvis återanknyta till trådskaparens ämne - synd att inte orrinocho-blå finns kvar !
av s6025t
#552791
Polestar har full tillgång till volvos testlabb o gör alla tester ihop med volvo som godkänner dom innan de släpps ut på marknaden för att uppfylla volvos garantier trimmar du med nåt annat typ BSR ger inte volvo nån garanti om motorn krånglar.
Polestar ger ju mycket lägre vridmoment o håller sig inom volvos gränsvärden än tex BSR som går över vad volvo tillåter.Ta tex D5 polestar ger 460nm max BSR 520nm automatlådan i D5 vet jag att den är specad till max 470nm av tillverkaren.
Polestar har ju samarbete med volvo även när de utvecklar racingbilarna de kör alla vindtunnel o motortester hos volvo för volvo har ju enorma testmöjligheter jämfört med en privat trimfirma
Här står det att uppgraderingen är ett samarbete mellan volvos motorutvecklingsavdelning o polestar http://www.varmlandsbil.com/serviceskad ... mance.html
Användarvisningsbild
av Bosa
#552895
Håller med s6025t att nog har Polestar tillsammans med Volvo bra mycket bättre förutsättningar och mest troligt även högre kunskap än t ex BSR. BSR t ex sitter ju i den sitsen att de ska konkurrera med andra tredjepartstillverkare och iom att många stirrar sig blinda på effektsiffrorna så är ju förstås högre effekt än konkurrenten något som kan öka försäljningen vilket väl är ett skrämmande bevis iom att Gourmand säger att de vet om maxvridet en låda klarar men ligger ändå över vad Volvo säger är max för D5. Nu har iofs inte BSR lyckats släppa något till D2 än men Rica har uppgradering till D2.

Men för att återgå till uppgradering av just D2/Drive så varför ska man göra det alls? Jag menar det är en miljöbil man köpt med vetskapen om låg effekt men även med låga utsläpp och att då skeppa in mjukvara för att öka bägge känns lite fel och är väl dessutom den största anledningen till att Polestar knappast lär släppa en uppdatering till varken 1,6D eller D2.
Pratar vi pengar så skiljer det väl 14k mellan en D2 och D3 och Rica tar 6900:- för sin uppdatering mao så hade man lagt på 7100:- så hade man haft en D3 istället med en trevligare gång i motorn dessutom. Å andra sidan går man ju miste om 5 års skattebefrielse för bilen om man köper en D3. ;)

Slutligen så har jag 3000 milaintervall på nuvarande bilen och det är inga problem, har rullat 17000 mil nu utan problem. Vore det ett problem hade Volvo tagit bort det för länge sen för att slippa en massa utgifter.
av s6025t
#552942
Automatlådan i D5 är tillverkad av aisin warner den heter TF80 o deras sida anger max NM till 470 o är den största de har till framhjulsdrivna bilar var BSR har fått sina siffror ifrån att den klarar mer NM (520 nm som deras trim ger) vet inte jag.. polestar överskrider inte deras rekommenderade max NM för att kunna ge full garanti även när bien är trimmad o fortfarande uppfyller alla krav volvo ställer .. http://www.aisin-aw.co.jp/en/products/d ... index.html
Användarvisningsbild
av Bosa
#554583
Har haft en V50 D2 MY11 hemma i ett par dagar nu och den går tyvärr bort pga att det inte fungerar riktigt med kopplingen allra helst vid start. Riktigt synd faktiskt för jag tycker att den motorn fungerar riktigt bra i den bilen, nu var iofs inte senaste motorstyrningen installerad så förbrukningen var lite väl hög men det är en småsak i sammanhanget.

Var även ut och provade morbrors Ford C-Max MY11 med samma motor och den var mycket bättre för min del än V50:n vad gäller kopplingen, den är dock för liten i bagaget. Skiljer 1 dm i längd för bagaget vilket är endel när man ska in med hundbur.

Så ska jag köpa en ny V50 så får det bli en D3 med automat vilket dra iväg mer än planerat i pengar, alternativet är en beggad V70 2,4D. Har dålig koll på förbrukningen på 2,4D men får forska lite i det. Är endel att fundera på mao allra helst iom att jag faktiskt började vara inställd på en V50 D2 Classic Momentum med lite lullull.
Köpråd v90

Nej, det går inte att eftermontera. Tror nog[…]

Serviceavtal

Tvivlar lite på att serviceavtal blir billig[…]

Man slår av och till tändningen nå[…]

Vår E39 525i 2001 är i princip rostfri[…]