s6025t skrev:Vi har några V70 o V50 på jobbet som går 4-5000 mil/år vi har servat dem när service påminnelsen kommer upp vid ca 3000mil på V70 2,4d de har gått felfritt V50 2,0d har 2000mils intervall o har krånglat bra mycket mer det känns som de 5cylindriga motorerna är rejälare byggda är byggda för längre serviceintervall sen är ju oljan bra mycket finare nu för tiden o är ju speciellt framtagen för volvo o långa serviceintervall.
Jag litar fullt ut på volvo när de säger att bilen klarar 3000mil det finns ju säkert en anledning till att de inte vågar ge samma serviceintervall på den 4-cylindriga.
Angående polestar är det ju volvos egna motortekniker som är med o tar fram o godkänner polestars trim så deras kompetens är nog bra mycket högre än BSR :)
Då borde det väl rimligen vara Citroen/Peugeot:s motortekniker som "tar fram och godkänner" denna optimering, eftersom Volvo köper motorerna från PSA, världens största tillverkare av personvagnsdieslar. Nä, sanningen är ju att BSR och ett fåtal till, gör exakt samma sak som Polestar.
Sant är att oljorna idag är avsevärt bättre än förr. Sant är också att bilens serviceindikator larmar om när det är dags för oljebyte. Detta förutsätter dock att man i alla lägen kan lita på elektroniken. Och det kan man tyvärr inte alltid göra. Att köra 3000 mil utan oljebyte går teoretiskt (enligt bilen dator)att göra om förhållandena är optimala. Långa körningar, inga eller få kallstarter, ingen stadskörning och jämn temperatur runt 15-20 grader varmt. Hur många bilar används så ?
Att det "känns som de 5-cylindiga motorerna är rejälare byggda och för längre serviceintervall", låter ju fint. Men, det är väl knappast någonting som beskriver en motors livslängd och konstruktion. I jämförelse med PSA har Volvo noll erfarenhet av att bygga personvagnsdieslar. Glömmer aldrig den första dieseln som satt i förra S80, en 5-cylindrig lastbilsdiesel från VW som även satt i någon Audi. Maken till skräp får man leta efter. PÅ den tiden hade PSA redan tillverkat sina effektiva HDI-dieslar i nära 10 år. Motorer som man utan tvekan kunde köra 100 000 mil med. Tyskarna låg långt efter, även Mercedes. De s.k. "common rail" - dieslarna kom först på Fiat/Alfa, kort därefter på PSA-motorerna. Tyska tillverkare låg minst 10 år efter. I Sverige tillverkades inga personvagnsdieslar alls. Avslutningsvis kan väl också nämnas att PSA även tillverkar andra personvagnsdieslar, bl.a den nya 6-cylindriga 3,0 HDI på mellan 240-270 HK. Utöver Citroen C6 och andra större bilar från PSA , är den motorn monterad i bl.a. Jaguar XJ. Undrar just när Volvo får börja sälja dieselmotorer till den typen av prestigebilar ?