NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
#547493
Tjena,

I våras var jag inne på bilbyte men ångrade mig i sista stund. Nu har det dock blivit lite annorlunda med resor så jag behöver köpa mig något bränslesnålare. D3 verkar ju vara en riktigt trevlig motor och bränslesnål åtminstone enligt specar, D2 har väl efter nån programvaruuppdatering börjat komma ner till sina specar så den går ju helt klart att köra snålt samt att byte av partikelfilter inte är en servicepunkt längre. Såg iofs något om att den har en beräknad livslängd på 18-24000 mil viilket jag kommer att både komma upp i samt passera, isf blir ju D2 dyrare än D3 i längden.

Har inte kört någon av dessa två men ska försöka komma åt nån att povköra, är lite rädd för att D2 blir alldeles för slött dock. Hur är den om man kopplar på en 4P med alukåpa, känns som att det kan bli lite jobbigt? Samma sak om man börjar marscha 120-130 på motorväg, skjuter förbrukningen i höjden?

Sen så är jag ofantligt kluven vad gäller färg, står och velar mellan ice vit, chameleon blå samt silver. Tankar kring detta, har aldrig ägt en bil med solid lack kan tilläggas.
Electric silver är väl egentligen den snyggaste färgen i mina ögon men jag pendlar ju i områden med en herrejösses massa ren samt endel rådjur och är lite rädd att om olyckan skulle vara framme så är det en riktigt svår färg att få bra vid omlack.
av hanss
#547496
Kan bara svara för D2an.. Har iofs en C30 Men förbrukningen på motorväg i farter runt 120kmh ca 0,57.. Landsväg 0,43 och blandat 0,48 (Landsväg + stadskörning) Har dragit skotersläp med skoter utan problem dock ingen raket..

Skulle jag köpt bilen idag hade jag valt en D3 som jag tycker verkar vara mer genom arbetad..
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#547497
Vad är skillnaden mellan v50 drivE OCH V50 D2?
av Kluster
#547501
Har både provkört en D2 (115 hk/270Nm) manuell och en D3 (150 hk/350Nm) automat.

D2:an var en MY10 och i stadstrafik verkar den smidig men ute landsväg/motorväg vettetusan. Vid omkörningar blev det ett väldigt frekvent växlande, tyvärr, för att komma personbilar och långtradare.
En arbetskollega ha också en D2 MY10 sa något tänkvärt - "vid omkörning på landsväg känns det som att man måste planera omkörningen 2 mil innan, och det utan full last" - det säger en hel del. Det enda positiva är ju förbrukningen!

D3-motorn + automaten verkar vara klockren! Visst, det blir en mer avslappnad körstil och det är det jag eftersträvar just nu (eller fr o m nu). Med en manuell kan det inte bli sämre, direkt.

Så, din magkänsla Bosa, om att D2 känns slö kan jag bekräfta. Eftersträvar man låg bränsleförbrukning är D2/DRIVe-modellerna bra val men vill man "vara på den säkra sidan" vid t ex omkörningar och märka av att det händer något när man växlar ner och gasar på så är D3 en rekommendation.

Beträffande färgvalet har jag också varit väldigt kluven.
Min nuvarande och förra V50 var också titanium grå metallic så att på den kommande D3 välja även samma färg igen kändes inte som att det bli en "ny bil". Har heller inte haft en solid färg tidigare så jag föll för Ice White.
Chameleon blå har jag sett IRL på en V50 Classic och den var snygg från en synvinkel där ljuset låg på. Men från en annan...näää.
av Tuppen1
#547503
På tal om skillnader, vad är det som är uppgraderat på " V50 2 D2 " kontra " V50 1 D2 " ?
Har hört något om sänkt chassi 10mm, 1 kamaxel, 2 ventiler/cyl och CW-avtäckningar i grillen för att komma ned på 104 gr co2/km. Stämmer det?
av Kluster
#547505
simonhalmstad skrev:Vad är skillnaden mellan v50 drivE OCH V50 D2?
Det är samma motor och effekt men DRIVe har Start/Stop-funktionen som sänker förbrukningen ytterligare. Dessutom är CO2-värdet satt till 99 g/km jmf med D2:ans 114 + att DRIVe har ett "miljösänkt" chassi.

Kanske har glömt något...eller blandat ihop något.
Användarvisningsbild
av Bosa
#547658
Mina farhågor verkar vara riktiga mao, D3 drar förvisso mer än D2 men på pappret är det inga våldsamma skillnader så rent spontant känns D3 som ett bättre val för mig. D3 lär ju gå att köra riktigt snålt också samtidigt som det finns lite kraft att tillgå om det skulle behövas. Ska i vilket fall som helst provköra en D2 men är ganska övertygad om vad jag kommer att tycka.

Vad gäller färgen så har mina funderingar kring chameleon blå varit just att den kan se mindre bra ut i vissa vinklar och sken. Finns tyvärr ingen live hos mina närmaste handlare, 7 och 15 mil bort. Så färgmässigt kommer det nog att stå mellan vit och silver, har haft en silverfärgad bil förut som jag trivdes väldigt bra med. Väldigt tacksam färg men samtidigt så skulle nog en vit V50 med vinge och tonade rutor se riktigt bra ut, kanske en metallic är mer intressant ur begsynpunkt men den kommer isf ha gått 25-30000 mil vid försäljning så då tror jag inte lacken har nån större betydeelse.
av hanss
#547659
Jag upplever inte att det är svårt att köra om med D2an.. Inga problem alls så länge man har rätt växel i. Men har man inte riktigt koll på vart kraften finns är säkert D3 enklare att köra. Visst man får växla endel med D2an men tycker inte att det är så extremt så att man måste planera omkörningar flera mil i förväg.. Jag tar mig lätt om de flesta snabbt och enkelt, men som sagt det är ingen raket.
av Kluster
#547745
hanss skrev:Jag upplever inte att det är svårt att köra om med D2an.. Inga problem alls så länge man har rätt växel i. Men har man inte riktigt koll på vart kraften finns är säkert D3 enklare att köra. Visst man får växla endel med D2an men tycker inte att det är så extremt så att man måste planera omkörningar flera mil i förväg.. Jag tar mig lätt om de flesta snabbt och enkelt, men som sagt det är ingen raket.
hanss, hoppas du förstår att kommentaren från min arbetskollega om att man måste planera en omkörning 2 mil innan var en blandning av ironi och allvar.
Det är just det där med växlandet som kan vara ett störande moment då totalvridet på 270Nm får du endast mellan 1750-2500 varv och mot D3:ans 350Nm mellan 1500-2750. Men å andra sidan är det två helt olika motorer, nu pratar vi ju inte olika mjukvaror (som det skiljer sig mellan D3&D4).
av Predator666
#547765
Bosa skrev:Mina farhågor verkar vara riktiga mao, D3 drar förvisso mer än D2 men på pappret är det inga våldsamma skillnader så rent spontant känns D3 som ett bättre val för mig. D3 lär ju gå att köra riktigt snålt också samtidigt som det finns lite kraft att tillgå om det skulle behövas. Ska i vilket fall som helst provköra en D2 men är ganska övertygad om vad jag kommer att tycka.

Vad gäller färgen så har mina funderingar kring chameleon blå varit just att den kan se mindre bra ut i vissa vinklar och sken. Finns tyvärr ingen live hos mina närmaste handlare, 7 och 15 mil bort. Så färgmässigt kommer det nog att stå mellan vit och silver, har haft en silverfärgad bil förut som jag trivdes väldigt bra med. Väldigt tacksam färg men samtidigt så skulle nog en vit V50 med vinge och tonade rutor se riktigt bra ut, kanske en metallic är mer intressant ur begsynpunkt men den kommer isf ha gått 25-30000 mil vid försäljning så då tror jag inte lacken har nån större betydeelse.
Här är bild på vit med vinge och tonade rutor
Odb/felkådsläsare...

Ah, guld! Tack för utförliga svar!

V60 2023 Android Auto

Det finns över 100 appar som man kan ladda vi[…]

Jag bytte nyligen bromssköldar på min 9[…]

@fjohan82 , Skulle väl gå att komma ne[…]