NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1578280
Godkväll!

Min v50 har de senaste månaderna gett mig fel efter fel att laga alternativt låta någon annan laga.

Det senaste är ett plötsligt påkommet fel i styrning/framvagnen. Från en körning till en annan så tar inte rattutslaget de första 10 graderna åt vardera hållet. Det är som att det blivit ett glapp innan den ger styrutslag ned till däcken. I samma veva dök också det klassiska klonkandet upp då jag kör på ojämna vägar och extra mycket i låg hastighet. Det är extremt tydligt som om någon skulle slå en slägghammare under bilen. Jag tror det låter mest på vänster sida men kan också vara mittcentrerat.

Jag tar tacksamt emot råd kring vad det kan vara som strular så jag kan göra felsökningsprocessen så kort som möjligt.

Tackar och bockar på förhand!
#1578340
Vet inte exakt på din bil (den är för ny), men ofta är rattaxeln delad med en Polhemsknut. Den kan ha trögat en tid och nu gått sönder och blivit glapp. Sitter på rattstången, oftast närmare styrväxeln än ratten. Kan se ut ungefär så här
845537-1000x1000.jpg
845537-1000x1000.jpg (104.27 KiB) Visad 219 gånger

Idag (sön) har jag lagat kåpan under mo[…]

Bränsletrycksregulator? Det är inte s&ar[…]

Dålig värme i kupén

Låter helt sjukt! Som om det ändå[…]

Nycklarna har slutat fungera

Man får ändå säga att det &a[…]