NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

peon skrev:nej har inte ringt och frågat om de, på arbetsordern står det inget heller konstigt nog.. Men jag ser att de "öppnat" enheten från utsidan och sedan limmat ihop den med nån svartgega. Är oxå nyfiken vad som var felet eftersom jag lagt ner så jäkla mkt tid å felsökning.
Tycker du skall fråga dem :) Borde ju alltid finnas en felbeskrivning av någon sort. Man vill ju gärna veta vad man betalar för. 2400:- för tex en nytt kontaktstycke kanske inte är så roligt.
Såg på blocket att firman säljer styrenheter för 2400:-, nästan samma pris som från Eberspächer leverantör från England så det är ett bra pris för ny styrenhet.
Hoppas bara inte min styrenhet är dålig men det tror jag inte iaf :D
Har för mig att VIDA har ett felsökningstest för styrenheten om jag inte sett fel, skall ta och kolla på detta så man kan utesluta det också.
ska ringa imorgon .. om du köper från england måste du säkert åka till volvo för att "programmera" om den så den passar din bil.. de hörde jag från en bilmekaniker som har lite koll på dessa. Men som du säger så är kanske de gör en bra deal, ska mecka ihop allt imorgon så om den fungerar är det klart värt pengarna!
peon skrev:ska ringa imorgon .. om du köper från england måste du säkert åka till volvo för att "programmera" om den så den passar din bil.. de hörde jag från en bilmekaniker som har lite koll på dessa. Men som du säger så är kanske de gör en bra deal, ska mecka ihop allt imorgon så om den fungerar är det klart värt pengarna!
När det nästan är samma pengar så tar man ju hellre från Swe, snabbare och enklare.
Stämmer bra att den måste programmeras :-)
Du får gärna återkomma om du får veta nått mer om din styrenhet.

Bytte du mycket innan du skickade in styrenheten?
Åtgärder:
Monterat isär och rengjort brännarn. B5ws ebersprächer
Ohmat stiftet= ok
Ohmat flamvakt= ok
Kört fläkten manuellt= ok
Köpt nytt "galler" runt stiftet, nya packningar mm
Rengjort brännkammaren så gott de går.
Kollat spänningen till brännaren = ok (har hört att någon dragit nya tjockar kablar eftersom de hade spänningsfall)

Thats it! :o
peon skrev:Åtgärder:
Monterat isär och rengjort brännarn. B5ws ebersprächer
Ohmat stiftet= ok
Ohmat flamvakt= ok
Kört fläkten manuellt= ok
Köpt nytt "galler" runt stiftet, nya packningar mm
Rengjort brännkammaren så gott de går.
Kollat spänningen till brännaren = ok (har hört att någon dragit nya tjockar kablar eftersom de hade spänningsfall)

Thats it! :o
Som mig snart då fast jag byter flamvakt å stift ändå ifall. Ändå slitagedelar.
Hoppas jag slipper problem med styrenheten....
ok, en ebersprächer tekniker sa att stiften och flamvakt håller väldigt bra och ohm värden var helt OK..
men han nämnde att de finns två olika stift, ett från kina å något annat (tyskland) kanske.. aja hursom så hade jag de "bra" stiftet och ingen ide att byta. Däremot så var min brännkammare något igen coxad så som han sa de, de sitter ett nät som är omöjligt att rengöra för hand och ev behöver jag byta den om jag har otur.. men de kanske löser sig när brännaren går normalt igen och inte små korta stunder.
peon skrev:ok, en ebersprächer tekniker sa att stiften och flamvakt håller väldigt bra och ohm värden var helt OK..
men han nämnde att de finns två olika stift, ett från kina å något annat (tyskland) kanske.. aja hursom så hade jag de "bra" stiftet och ingen ide att byta. Däremot så var min brännkammare något igen coxad så som han sa de, de sitter ett nät som är omöjligt att rengöra för hand och ev behöver jag byta den om jag har otur.. men de kanske löser sig när brännaren går normalt igen och inte små korta stunder.
Stiften är troligen tyska Beru.
Stämmer bra. Det är stiftsilen. Min är helt igengeggad också.
Bränslet sprutas in på stiftsilen som skall sila ner strålen av bränslet och få en bättre tändning. Är denna tät så kan inte stiftet tända bränslet ordentligt.
Då jag gör exakt allt själv tyckte jag det är bäst att byta skiten ändå så man slipper riva ner igen senare. Då vet man att allt är bra inne i värmaren.
Betalade ca 2000 för glödstift, flamvakt, stiftsilen, packningar och kontaktstycke.

Edit:

Rev ner värmaren idag, tog "bara" 1 timma å 15 minuter denna gången! Yay. Man lär sig iaf =)
Stiftsilen såg faktiskt mycket bättre ut nu är förra gången, kanske den blåstes rent när värmaren gick 2 ggr.
Skall ner till garaget å hämta multimetern och kontrollera flamvakt å glödstift.
Då var den monterad och test körd. DEN FUNGERAR!! :) Den starta på första försöket, och redan då märkte jag att fläkten betedde sig annorulunda med max fart direkt som sedan sakta varvades ner (innan snurrade fläkten vid start knappt runt, tre ggr innan den la av helt) Sen när den var igång märkte jag att flamman var konstant och inte "fladdrande" upp och ner som tidigare även fläkten fick på fullfart! Timmern funkade klockrent imorse!

Så om ni har liknande problem skicka in till innosund :) Har inte hunnit ringt och kollat va de gjorde, men ska försöka ringa imorgon.

Passar ganska bra till kylan som slagit till de här :)
peon skrev:Då var den monterad och test körd. DEN FUNGERAR!! :) Den starta på första försöket, och redan då märkte jag att fläkten betedde sig annorulunda med max fart direkt som sedan sakta varvades ner (innan snurrade fläkten vid start knappt runt, tre ggr innan den la av helt) Sen när den var igång märkte jag att flamman var konstant och inte "fladdrande" upp och ner som tidigare även fläkten fick på fullfart! Timmern funkade klockrent imorse!

Så om ni har liknande problem skicka in till innosund :) Har inte hunnit ringt och kollat va de gjorde, men ska försöka ringa imorgon.

Passar ganska bra till kylan som slagit till de här :)

Det var väldigt skönt att höra! Passade på att prata med Eberspächer återförsäljaren idag och dem har ingen möjlighet att testa/felsöka fabriksmonterade värmare.
Hur märker man att flamman beter sig konstigt?
Du får mer än gärna återkomma om vad dem åtgärdat så man kan få sig en uppfattning om det är en permanent fix eller om man kan förvänta sig problemet igen =)
Får jag inte igång min idag eller imorgon så j*vlar :) Blir kanske att kontaka Innosund isåfall.

Edit:

Värmaren e på plats IGEN! :)
Kan man blanda gul och blå kylarvätska? Det ser ut som gul som är i bilen nu och Bilia gav mig blå? hmm. Fyllde på med bara vatten tillsvidare. Körde ut bilen ur garaget.
raderade felkoderna och provade att starta värmaren men gick inte. Sedan gjorde jag som VIDA ville, starta bilen och varva upp till 1500rpm och sedan stänga av bilen och starta igen.
Sedan startade värmaren på direktstarten... Fy satans vad mycket rök det blev! Folk kom ut på balkongerna och var nog faktiskt lite oroliga, haha
Lämnade bilen när den nästan slutat ryka. Sedan kör jag nog in den i garaget igen och så får vi se imorgon om den fungerar igen eller inte. Fungerar den inte så är det säkert CPM styrenhet eller något med bränslet.

Hittade lite texter via google att blå kylarvätska bleknar med tiden och kan bli gulaktig? Är det då inte dags att byta all kylarvätska? Volvo/Bilia har aldrig påpekat detta iaf...
Gör ett nytt inlägg istället för uppdatera.

Efter ca 1 timma efter värmaren stannat gick jag ut för att rasta hunden och passade på att prova bilen. Väl kommen till lekplanen så hade precis tempmätaren rört på sig (ca 1km). Startade värmaren å lekte med hunden i ca 15 minuter och väl när jag startade bilen så var tempmätaren på näst sista strecket. Lät värmaren va på en stund under körning och sedan körde av motorvägen och körde en stund på 30-40 vägar. Tempmätaren gick aldrig lägre än näst sista strecket på tempmätaren.
Ingen rök alls under denna tiden var synlig, dock en svag doft :)
Temperaturen ute här är nu -15 grader.

Jag vill tro och hoppas att värmaren fungerar nu, börjar den krångla igen så bör det vara CPM styrenheten som är dålig för det är ingen slump att värmaren fungerar precis när jag "renoverat" den 2ggr varav 1 gång bara var rengörning. Peppar peppar!

Edit
Tillsatsvärmaren fungerade nog imorse iaf. - 16 grader. +1 i garaget. Full motortemp efter ca 1mil. Ställt tiduret nu också så nu får vi hålla tummarna runt 15 - 16 tiden :-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]