Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Themotorman
Tjena, hade tänkt skaffa en bil som man kan ha roligt med på diverse underlag. Bara sladda runt lite, kanske lära sig någon slags drifting eller liknande. Tror ni att en 300 skulle funka bra?
Tänkte så klart lätta den så mycket jag vågar och senare kanske sätta i någon sorts störtbur, kanske trimma. Är det en bra ide eller ska jag kolla på en 240 istället?
Gärna om ni har förslag på vilken motor typ som är lättast att leka med...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kolla upphängningarna till växellåda/slutväxel om du skaffar en 300, det är ett par aluminiumfästen bak på klumpen som brukar ärga sönder. Inga större problem att byta, men bättre att göra det hemma än på isen/i grusgropen... Den enda fördelen med en 300 är väl viktfördelningen med växellådan bak, men annars är de rätt klena i framvagn och drivlina.
240 har straffats i rallyskogen med ganska små modifieringar och håller bra.
Användarvisningsbild
av Nexus
hade en 360 som första bil, ingen servo :( jag hade valt en 240, min bror hade en 244 som vi körde med på åkern på en liten bana, vi förstärkte balkarna( bärarmar) bak eller va de nu heter :oops: annars så höll den hela tiden och bilen fick bra med stryk. Tror ej en 340/360 skulle palla lika bra :|
av Themotorman
Tror att ni har rätt, en 240 skulle nog palla bättre. tack för erat input

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]

Pigg v70 vs slö v70

Hej. Har haft en v70n från -00 i snart 10 &a[…]

Hej! Tygmattan är blöt. Även den gr[…]