Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Jag kommer eventuellt behöva köra en grym massa mil i tjänsten, endast motorväg. Är därför lite sugen på en dieselkärra av nyare snitt. Automat är ett måste. S60 D3 aut känns som en het kandidat men jag tycker S60 är lite väl trånga egentligen, och de välutrustade är få och högt prissatta på blocket. S80 är också en hyfsat het kandidat men skatten är enormt hög pga den usla automaten och att de i mitt prisspann (140-180 ca) är äldre än att den värsta cyclebeatingen fuskade ner CO2-deklarationerna till okej skattenivåer.
C70 D5 aut är också en hyfsat het kandidat med samma höga skatt men däremot lite mer på livsglädjekontot. Har dock lite svårt för den ålderdomliga och redan på sin tid fattiga inredningen.
A4 2.0Tdi ligger hyfsat i pris men vill man ha aut är det CVT som gäller och det känns riktigt o-hett. BMW 320d ligger bra till på det sättet att den har en ZF-låda, men jag ogillar verkligen E90-3serien. Tycker inredningen är otroligt tråkig och hela bilen bara andas triiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiist.

Vad finns då kvar egentligen? Alfa 159 2,0jtdm gjordes ju tyvärr aldrig med aut så den ryker den med.
S80D5 2010 och framåt skulle jag försöka skaka fram pengar till. Svårt att hitta nåt bättre tror jag. En 520d E60 (eller ännu hellre 525d - mums!) från 2008 och framåt borde inte heller vara omöjlig. Inredningen i 5-serien är väsentligt trevligare än 3-serien, mycket mera påkostad. Hittar du en med komfortstolar så är de dessutom bättre än Volvos. Tyvärr svindyrt och ovanligt tillval.

C70 tror jag inte på för långfärd. Fel komfortnivå.
Användarvisningsbild
av P210
Ford Mondeo är ju en plattformskusin som oftast är billigare än motsvarande volvomodeller.

Peugeot 508 2.0D med 163hk automat är en av de komfortablaste motorvägslok jag kört, tyst som få, hade en sådan som tjänstebil ett år, kvalitén är väl i klass med Volvo/Ford.
204hk GT:n är ännu roligare, lite svårt att hitta dessa motoralternativ tyvärr då många köper miljöklassade 1,6D med den vidriga robotlådan, men en och annan finns på Blocket under 180kkr, ca 5k mil.

Dess kusin Citroën C5 III 2.0 HDI Business Tourer Automtat går däremot hitta till hyfsade pengar, värt att kolla upp.
Finns fortfarande med Citroëns signum - gashydraulisk fjädring...
P210 skrev:Ford Mondeo är ju en plattformskusin som oftast är billigare än motsvarande volvomodeller.

Peugeot 508 2.0D med 163hk automat är en av de komfortablaste motorvägslok jag kört, tyst som få, hade en sådan som tjänstebil ett år, kvalitén är väl i klass med Volvo/Ford.
Har en kompis som matar ca 14 motorvägsmil per dag i en 508 diesel. Han är väldigt nöjd så här långt. Detta kanske är OT, för jag antar att tråden handlar om Volvo? 8)
Användarvisningsbild
av P210
Guligan skrev:Detta kanske är OT, för jag antar att tråden handlar om Volvo? 8)
Tja, trådskaparen nämner ju själv både Audi och BMW som alternativ så jag tog det som fritt fram för non-volvo förslag oxå...
Tack för tipsen! Något annat än svenskt eller tyskt kommer dock inte på frågan av rent känslomässiga orsaker. 508 ser dock rent logiskt ut som en väldigt prisvärd bil och jag har läst många som prisar komforten i den.
andreas_lofgren skrev:S80D5 2010 och framåt skulle jag försöka skaka fram pengar till. Svårt att hitta nåt bättre tror jag. En 520d E60 (eller ännu hellre 525d - mums!) från 2008 och framåt borde inte heller vara omöjlig. Inredningen i 5-serien är väsentligt trevligare än 3-serien, mycket mera påkostad. Hittar du en med komfortstolar så är de dessutom bättre än Volvos. Tyvärr svindyrt och ovanligt tillval.

C70 tror jag inte på för långfärd. Fel komfortnivå.
D5 205 blir svår att få in i min budget tyvärr. En 525d skulle såklart sitta utmärkt men börjar inte E60 kännas väl gammal? Det kanske man glömmer när man får köra sexcylindrigt.
Kompisen hade en BMW 320d Xdrive eller vad den nu hette. Han var helt lyrisk och ångrar bittert att han tog en Passat Alltrack istället för en ny BMW när det var dags att byta tjänstebil. Han saknar BMW:n så mycket att han skall byta ut fruns Mini mot en ny BMW 135 Xdrive.
Användarvisningsbild
av Perc
Audi har CVT som framhjulsdriven och vanlig automat om man väljer quattro.

Men ta och provkör CVT-lådan innan du dömer ut den. Det är ju inte Volvo 343 direkt. ;) Jag blev positivt överraskad. Vid full gas bräker det ju förstås illa då den klättrar upp till bästa varvtalet och ligger stilla där tills du kliver av gasen igen, men då man kör normalt går det bara tyst, mjukt och skönt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]