Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av laser2
Volvo kommer knappast dö 2014, AB Volvo med bl.a. lastbilar och anläggningsfordon kommer garanterat att finnas kvar många år till.
De skriver faktiskt bara Volvo utan att tala om vilket Volvo de menar. Läser man mer i detalj förstår man att det är Volvo Cars de avser, men jag hoppas och tror de har fel. Kineserna satsar knappast 70 miljarder, eller vad det nu är, för att sen lägga ner Volvo, om de nu inte själva konkar. Men det hänger väl på kinesiska staten?
Användarvisningsbild
av mane
Dessutom handlar det väl endast om "varumärken som säljs i USA", alltså man "tror" att Volvo försvinner ifrån USA marknaden.

Kanske rätt, men jag tror att en ny XC90 nästa år lyfter försäljningen i USA
Användarvisningsbild
av xerent
Med tanke på hur världsekonomin går ska man inte lyssna för mycket på "analytiker". Många av dem hittar på saker hux flux, andra vill bara skapa rubriker och dra åt sig uppmärksamhet åt sin "analytiker"-firma.

Som en parallell kan jag tipsa om http://www.macobserver.com/tmo/death_knell/index.shtml Apple Death Knell Counter, som räknar antalet gånger analytiker förutspått att Apple skulle gå i graven. (De är nu världens högst värderade företag, om ni inte visste det.)
av SEpaket
Sådana där analytiker ger jag inte mycket för. Det var analytiker som låg bakom övervärderingen av Framfab och liknande bolag. Analytiker jobbar mestadels åt olika bolag och deras analyser brukar oftast styra aktiemarknaden åt ett sådant håll så mäklarfirmorna får sälja aktierna som ger bäst inkomst för tillfället.

Förövrigt var det inte en enda analytiker som förutspådde Saabs död innan GM tog fram yxan.

Nej, det här är ett roligt påhitt.
Användarvisningsbild
av crumpets
Eftersom Geely verkar ha trott att det är klappat och klart när man köper ett företag kan det säkert vara en rimlig prognos. Att man måste pumpa in samma summa igen för att bära RnD verkar de inte ha förstått alls. Stämmer Svenska Dagbladets serie om hur Volvo sköts idag så står man snart med stora luckor i modellprogrammet och föråldrade produkter som ingen vill köpa. Kanske inte så snart som 2014, men det går fort när det väl börjar gå åt fanders.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Jag gissar att inte alla pengar går förlorade vid en konkurs, rätt mycket kan säkert styckas och säljas. Men jag håller med om att pengarna investerade är det som talar mest emot en konkurs :-). Första reaktionen när man sa att man skulle börja tillverka bilar i Kina är ju inte direkt positiv, men börjar man inte tillverka bilar där snart så blir det nog jobbigt.
Användarvisningsbild
av Guligan
Det hela låter rätt osannolikt, finns ingen som helst anledning att tro att Volvo Cars skulle lämna den sin mest viktiga marknad USA. Sen att modellprogrammet är tunt är bara att hålla med om. (Säljs väl inga dieslar eller V-kombimodeller i US)
av PTV
Olyckskorpar brukar ofta kraxa högt. :D

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]