- tis 14 aug 2012, 08:08
#671524
:D http://www.autoblog.com/2012/08/14/iihs ... 5-w-video/
Kul läsning! Huruvida volvo ska gå under epitetet luxury är inte avsett att diskuteras här, men IIHS valde att inkludera S60 i den kategorin så vi lägger den diskussionen åt sidan.
Jag tyckte mig först läsa in S60 i kategorin "Marginal", dvs halvkass, tillsammans med "Acura TSX, 2012 BMW 3-Series, 2012 Lincoln MKZ and 2012 Volkswagen CC". "Poor" dvs riktigt dålig fick " 2012 Audi A4, 2012 Lexus ES, 2012 Lexus IS, and 2012 Mercedes-Benz C-Class ".
Volvo visade sig dock stå som delad förstaplatstagare i det nya säkerhetstestet tillsammans med Acura TL (Pimpvarianten av Honda Accord).
Kul! Det känns smått otroligt att en såpass liten tillverkare som volvo kan stå upp emot jättar som Audi och BMW och gå om dessa. Roligt även för Honda/Acura såklart men det känns bara lite mindre imponerande när man jämför vilka budgetar de borde kunna uppbringa :) Hoppas Volvo orkar fortsätta hålla en så ambitiös linje.
Vill vi ha mer att diskutera så tycker jag att det visar på det typiska gamla problemet med standardiserade körcykler. Vissa tillverkare blir extremt bra på att göra en bil som är perfekt i körcykeln men som sedan inte är lika 100%ig i verkligheten. Många tillverkare hade säkerligen putsat allra mest på den säkerhet som standardtesten står för, och marginaliserat andra typer av olyckor som ändå var farliga utanför testbanan. Kanske ligger Volvos nollvision bakom att jobba hårt även mot mer realistiska olyckor (dvs. det som det nya testet ville försöka fånga upp)?
Eller så hade man bara flyt :D
Kul läsning! Huruvida volvo ska gå under epitetet luxury är inte avsett att diskuteras här, men IIHS valde att inkludera S60 i den kategorin så vi lägger den diskussionen åt sidan.
Jag tyckte mig först läsa in S60 i kategorin "Marginal", dvs halvkass, tillsammans med "Acura TSX, 2012 BMW 3-Series, 2012 Lincoln MKZ and 2012 Volkswagen CC". "Poor" dvs riktigt dålig fick " 2012 Audi A4, 2012 Lexus ES, 2012 Lexus IS, and 2012 Mercedes-Benz C-Class ".
Volvo visade sig dock stå som delad förstaplatstagare i det nya säkerhetstestet tillsammans med Acura TL (Pimpvarianten av Honda Accord).
Kul! Det känns smått otroligt att en såpass liten tillverkare som volvo kan stå upp emot jättar som Audi och BMW och gå om dessa. Roligt även för Honda/Acura såklart men det känns bara lite mindre imponerande när man jämför vilka budgetar de borde kunna uppbringa :) Hoppas Volvo orkar fortsätta hålla en så ambitiös linje.
Vill vi ha mer att diskutera så tycker jag att det visar på det typiska gamla problemet med standardiserade körcykler. Vissa tillverkare blir extremt bra på att göra en bil som är perfekt i körcykeln men som sedan inte är lika 100%ig i verkligheten. Många tillverkare hade säkerligen putsat allra mest på den säkerhet som standardtesten står för, och marginaliserat andra typer av olyckor som ändå var farliga utanför testbanan. Kanske ligger Volvos nollvision bakom att jobba hårt även mot mer realistiska olyckor (dvs. det som det nya testet ville försöka fånga upp)?
Eller så hade man bara flyt :D