Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Jahopp, då börjar det dra ihop som mot äckligare tider, vinter alltså! 8)

Och nu har Trafikvärket släppt uppgifter från den senaste undersökning när det gäller dubb VS. dubbfritt, och enligt undersökningen så är det 42% (!!) mindre risk att dö vid en olycka om man har dubbdäck på bilen!

http://www.aftonbladet.se/bil/article7786828.ab
av Steff 99
Jo..man kan undrar om Trafikverket funderat länge på vad de skall ha för synpunkter denna vinter, förra vintern var det dubbfritt som var outstanding speciellt ihop med antisladdsystem.
Det verkar som om några på "Värket" är oroliga för att det skall uppdagas att man har för många anställda.
av llesrof
Ja, visst är det fantastiskt att de kommit på att dubbdäck är bättre på vintern än dubbfria? Undras hur de kom på det? Hur som helst, jag behöver nya vinterdäck om jag kommer att köpa dubbfria. Igen.
Användarvisningsbild
av Brainy
Samme tingvall som förra året stod i tv-debatt och propagerade för dubbfria vinterdäck och dubbdäcksförbud eftersom de dubbfria var lika bra så länge bilen hade antisladd.

Är han mutad av däckbranchen som vill att folk ska köpa nya däck varje vinter? Förra året var det dubbfritt, i år är det dubbdäck och nästa år ska man väl ha dubbfritt igen
Användarvisningsbild
av isak
han verkar ju få trafiken att stå i det närmaste stilla med sina kampanjer?

flyttbara fartkameror klankan-de på tunga trafiken som är de enda som har kalibrerade hastighetsmätare--färdskrivare och har 90 KM som toppfart. men personbilar lägger sig oftast 20KM under förbi kameran! sedan är det ECODRIVING innan de lyckas komma upp i verklig fart av 82 KM.

+ trafikverkets nonchalans mot trafikanterna att inte ta bort sina skyltar vid vägarbeten då det blir kväll helg, TOM semesterperioder får de stå kvar inte en gubbe på vägen! hur kan de beräkna att få acceptans från oss trafikanter?
Isak
av bilgalen
Om jag nu fattar det hela rätt så var det Robert Collin som tröttnade på skitsnacket från myndigheter och politikers håll och bjöd med 3 utredare från trafiksäkerhetsverket till Aftonbladets däcktest i Finska Ivalo.

Resultatet blev att utredarna verkligen fick se skillnaden mellan dubb och friktionsdäck och gick därefter hem och knåpade på den rapport som nu verket gett ut.

Men det är ju helt galet vilken okunskap det finns bland Svenska politiker och myndigheter? Om de nu så starkt rekommenderat friktion året innan så hade man ju hoppats att de hade belägg för det, men tydligen inte.

Jag kommer och tänka på den sketch som Hasse o Tage hade på 70-talet om priset på en liter mjölk och politikernas vetskap om detta. Inte mycket nytt som hänt med politiker på 30år :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Brainy skrev:Samme tingvall som förra året stod i tv-debatt och propagerade för dubbfria vinterdäck och dubbdäcksförbud eftersom de dubbfria var lika bra så länge bilen hade antisladd.
Det var ju det som han sade i TV-interjuvn också. Men de som INTE har antisladd skulle ha dubbat. Han sa ju vidare att antisladd var viktigare än dubbat. Han gick ju till och med så långt att han rekommenderade bilister utan antisladd att låta bli att köra när det var riktigt halt, trots dubbat.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bara en tanke...

Dubbdäcksanvändandet ökar vägslitaget med 1.5 - 2 milliarder kr per år jämfört med användade av dubbdäck.

Hur många liv kan man rädda med 1,5 - 2 milliarder / år. Rätt många antar jag.

För övrigt, hur har man fått fram 42% ?:-/ ?:-/ ?:-/ finns inget personligt ansvar i trafiken längre, tex att sänka farten några km/h den dagen det är ishalka och man åker friktion och därmed minska olycksrisken med 42% så det går på ett ut ???
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av bilgalen
VolvoB20 skrev:Bara en tanke...

Dubbdäcksanvändandet ökar vägslitaget med 1.5 - 2 milliarder kr per år jämfört med användade av dubbdäck.

Hur många liv kan man rädda med 1,5 - 2 milliarder / år. Rätt många antar jag
Fast då vorde det ju bra om vi kunde stoppa långtransporter med lastbilar också. Där ligger ju det riktiga slitaget på vägarna!

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]