Vi skulle ju kunna börja med att göra en liten jämförelse i utsläpp.
Partiklar, NOx och SO2, osv.
Partiklar:
Diesel släpper ut mycket partiklar. OK, det har blivit bättre men det är fortfarande det bränsle vi kör bilar på i dagsläget som har det största partikelutsläppet.
Partikelutsläppskravet för euro5 ska vara 5% av det vid eurostandardernas införande.
5% är 5 onödiga procent jämfört med 0.
NOx:
Den låga förbränningstemperaturen gör att en etanolbil inte släpper ut någon jämförbar mängd kväveoxid, ronden vunnen av etanolen.
SO2:
Finns inget svavel i etanol, vinner ronden utan omsvep. OK att svensk findiesel har mindre svavel än sin mer sydliga motsvarighet (vår miljöklass 1 är högre), men det existerar fortfarande.
HC:
Kolväten. Det finns många typer av kolväten (som jag hoppas ni minns från kemin ;) ),
det är ingen höjdare att ha ut dessa i naturen men något man ibland förbiser är att vissa kolväten är skadliga och andra inte.
Det lustiga i kråksången är att oförbränd etanol räknas som kolväte, trots att det innehåller en syreatom och därmed inte kvalar in, utan istället då blir en alkohol.
Se slutet av sida ett på
http://www.baff.info/rapporter/pressrelease_HC.pdf för vägverkets egna ord om detta.
Etanol i sig löser sig lättare med vatten och bryts ner naturligt till skillnad från kolvätena från en oljemotor.
CO:
Kolmonoxid. Enl chalmers vinner etanolen även denna ronden.
Övrigt:
http://www.automotorsport.se/news/14195 ... avgaserna/
Konstaterar mycket riktigt att vid kalla starter går co och hc upp för en etanolbil, det tar ju längre tid att värma upp katten och man får fläska på med mer bränsle.
Det riktigt oroande är aldehydutsläppen. Vilka dock bör ses i relation till om du kört på bensin istället:
Chefen för Emission Control på VTT, Juhani Laurikko:"Bensen, 1,3 butadien och polycykliska aromatiska föreningar uppges vara mycket farligare än de aldehyder som kommer från E85-bilar.
Nivån av formaldehyder från moderna dieselbilar påstås också vara i samma nivå som för E85-bilar vid kallstart."
Diesel ligger alltså tydligen i klass med E85ans stora svaghet här. Med andra ord har vi inte vunnit ett jota på att köra på diesel istället här heller.
För att frångå från utsläppen och gå till ursprunget.
Världen lär knappast klara sig på enbart ett biobränsle, det ska jag definitivt inte påstå.
Däremot att vi bör tillvarata alla resurser vi har att skapa dem.
Ska man tala om etanolen som något som stjäl odlingsareal bör man istället titta åt vårt sockerfyllda samhälle och jämföra odlingarna som vårt sockerberoende ger upphov till som vi lika gärna kunde använt till annat.
Även köttindustrin tar enormt mycket landareal som vi hade kunnat nyttja till annat.
Vi lyxkonsumerar upp med kött och socker och sedan skyller på en bisak som etanolproduktion för att suga upp odlingsmark.
http://www.baff.info/rapporter/Afrikans ... 0tack!.pdf diskuterar möjligheten att göra etanolen till en attraktiv produkt för ex. afrika, som ju som bekant behöver pengatillskott utomlandsifrån.
Även chalmers-pdfen konstaterar att enbart etanol inte kommer kunna ersätta oljan för hela transportsektorn, men däremot för en stor andel, och det finns gott om alternativ att lägga till listan. Effektivare motorer, hybrider, biogas, osv.
Tror man att etanol ensamt kan rädda världen är man fel ute, men det tycks mig som att man ljuger för sig själv om man tror att det inte är en bra del av en helhet.
Vad har jag glömt? Jo, allas vårt älskade CO2.
Jag har utelämnat detta eftersom klimatdebatten är just omdebatterad. Allt jag skrivit här är hårda obestridda fakta som ni kan mäta upp om ni kostar på ett labb.
Detta går inte om växthuseffekten och jag är därför skeptisk till att använda den i något jag tycker bör diskuteras på en mer seriös nivå än spekulationer.
Källor:
http://www.statoil.se/file_archive/sed/ ... otorer.pdf
http://fy.chalmers.se/~np97magr/Undervi ... s_2007.pdf
http://www.automotorsport.se/news/14195 ... avgaserna/
http://www.baff.info/rapporter/pressrelease_HC.pdf
V40:

Alltid på Evolution diesel.